Senaste nytt

I egen sak: Vill ni ha en exklusiv BC-spellista med klassisk musik?

rsimon

Medlem
Minns ni ”blandbanden” med klassisk musik på X2000?

Vad är roligare än att ge, så jag tänkte, om detta inlägg genererar åtminstone några reaktioner, att sätta ihop en spellista i Spotify och dela här.

Jag tänkte mig en spellista med musik som passar för loungen, avkoppling, arbete och som inspiration. Funkar såklart även på tunnelbanan eller bussen eller i hemmet. Cirka 45 minuter blandad musik från olika epoker, ej hysteriskt eller för konstigt, inte för mycket sång, inte bara kända låtar, kanske med tyngdpunkt på det avkopplande samt byte var tredje månad ungefär.

IMG_3641.jpeg
 

micke

Medlem
Antar att du inte tänker dig för mycket ”up tempo” låtar då?
Visserligen med en god dos sång men väldigt vacker
Lascia ch’io pianga av Händel
Från ”The Pianist”
Nocturne i ciss moll
 

kristerj

Medlem
Kanske "O Fortuna" ur Carmina Burana kan passa att spela när man gjort en lyckad bokning av en bonusresa :)

Sedan är ju Eric Saties Gymnopedie no 1 o Gnossienne no 1,alltid avkopplande att lyssna på.
 

rsimon

Medlem
Tack för reaktionerna, det ska bli jättekul att sätta ihop musik och dela med mig av det bästa jag absolut kan komma på!

Den första spellistan har en viss inriktning mot pianomusik men där finns även annat såsom musik från 1980-talet och musik från Island. Ingen Händel, Mozart, Paganini, Chopin eller Orff denna gång. Som sagt, jag vill mer öppna nya dörrar än att bara servera godis ni nog redan smakat.. :D

BC-listan (Spotifylänk)

Edward Elgar: Salut d’amour (1888)
Franz Schubert: Impromptu nr. 3 Gess-dur (1827)
Richard Strauss: Intermezzo ur ”Capriccio” (1942)
Johannes Brahms: Pianotrio nr. 1 H-dur, II. Scherzo (1854)
Jón Leifs: Hughreysting [Consolation] (1968)
J. S. Bach: Konsert d-moll BWV 974, II. Adagio (1715)
Philip Glass: Violinkonsert, II. tempo = ca 108 (1987)
Johannes Brahms: Vals nr. 15 Ass-dur (1865)
Maurice Ravel: Gåsmors sagor, V. Den förtrollade trädgården (1911)

Total speltid ca 45’.

Den som har frågor om musiken eller andra kommentarer får gärna skriva i tråden eller skicka DM.
 
Toppen