Senaste nytt

Hyrbil Florens (FLR)

Jeff Gruso

Ny medlem
Vi ska åka till Florens i slutet av juli och behöver hyrbil en vecka. Vi vill hyra och lämna direkt på FLR men alla hyrbilsbolag där (inkl. Avis, Sixt, Hertz) etc har riktigt dåliga omdömen. Utöver det kostar det skjortan med självriskeliminering. Har tidigare kört med Hertz i Italien men bilarna är ju oftast i ruskigt dåligt skick även hos dem.

Jag har en själviskförsäkring via Bank Norwegian VISA och en via Questor.

Klarar man sig med ovan försäkring eller bör man köra full försäkring hos hyrbilsbolaget för peace of mind?
Har någon erfarenhet av att hyra bil just på FLR eller vad man ska tänka på vid hyra i Italien?
Tips på vilket hyrbilsbolag man bör använda? Jag har President hos Hertz och Avis resp Platinum hos Sixt. Locauto har rätt bra omdömen men någon här kanske vet bättre.

Tack!
 

pswe

Medlem
Vi ska åka till Florens i slutet av juli och behöver hyrbil en vecka. Vi vill hyra och lämna direkt på FLR men alla hyrbilsbolag där (inkl. Avis, Sixt, Hertz) etc har riktigt dåliga omdömen. Utöver det kostar det skjortan med självriskeliminering. Har tidigare kört med Hertz i Italien men bilarna är ju oftast i ruskigt dåligt skick även hos dem.

Jag har en själviskförsäkring via Bank Norwegian VISA och en via Questor.

Klarar man sig med ovan försäkring eller bör man köra full försäkring hos hyrbilsbolaget för peace of mind?
Har någon erfarenhet av att hyra bil just på FLR eller vad man ska tänka på vid hyra i Italien?
Tips på vilket hyrbilsbolag man bör använda? Jag har President hos Hertz och Avis resp Platinum hos Sixt. Locauto har rätt bra omdömen men någon här kanske vet bättre.

Tack!
Jag hade valt något av bolagen där du har status. Uthämtning på turistdestinationer utan status kan ta vansinnigt lång tid i långa köer.

Med två försäkringar klarar du dig nog rätt väl om ditt sinne inte är väldigt oroligt. Klart det kan bli mer administration än om du köper direkt av hyrbilsfirman men det kostar som sagt. Beroende på vilket bolag ni har så är det inte osannolikt att du har skydd även via hemförsäkringen.
 

mrestes

Medlem
Har använt Sicily by Car ett par gånger och alltid fungerat bra. Kan bokas direkt hos dem eller via discovercars.com
När man läser recensioner med 1 stjärna är det mycket folk som har fått böter och sedan fått påslag för administrationen. Eller folk som inte har kreditkort. Kom ihåg att sannolikheten att lämna omdöme på Google är nog 1000 gånger högre när det blir tokigt än när allt bara flyter på som det skall. MAO läs igenom de dåliga, leta efter mönster som är allvarliga varningar, ligger firman över 3.0 i genomsnitt och du hittar ingen allvarlig mönster kan du ta de negativa med en nypa salt.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Vi ska åka till Florens i slutet av juli och behöver hyrbil en vecka. Vi vill hyra och lämna direkt på FLR men alla hyrbilsbolag där (inkl. Avis, Sixt, Hertz) etc har riktigt dåliga omdömen. Utöver det kostar det skjortan med självriskeliminering. Har tidigare kört med Hertz i Italien men bilarna är ju oftast i ruskigt dåligt skick även hos dem.

Jag har en själviskförsäkring via Bank Norwegian VISA och en via Questor.

Klarar man sig med ovan försäkring eller bör man köra full försäkring hos hyrbilsbolaget för peace of mind?
Har någon erfarenhet av att hyra bil just på FLR eller vad man ska tänka på vid hyra i Italien?
Tips på vilket hyrbilsbolag man bör använda? Jag har President hos Hertz och Avis resp Platinum hos Sixt. Locauto har rätt bra omdömen men någon här kanske vet bättre.

Tack!

Om du bara har självriskeliminering behöver du definitivt annan försäkring. Självriskelimineringen eliminerar bara själva självrisken.

Försäkringen kan ju ingå och gör det ofta, men tänk på det.
 
Utöver det kostar det skjortan med självriskeliminering

Tja, med alla förmedlare och jämförelsesajter så blir det lägre grundhyra och dyrare tillägg. Jag får 562 EUR i grundhyra och 262 EUR för supercover. Framgår inte direkt vad självrisken är utan supercover. Jag har för första gången en bokning med över 20000 kr i självrisk, vilket överstiger de flesta självriskelimineringsförsäkringar. (Hertz/spanien)
 

sembl

Medlem
Hyrde bil på MXP förra veckan och visste att just i Italien på de amerikanska Amex korten så gäller inte cdw osv vilket jag hade koll på. När jag sedan fick en ny Mustang Mach E som bil så sa jag var skriver jag på för extra försäkring för att slippa självrisk på 4000 euro. Kostade mig 249 euro för 3 dagar bara för försäkringen men kunde i gengäld sova gott.
 
Toppen