Senaste nytt

Hyra bil i USA

micsjo

Medlem
Funkar utmärkt med svenskt kk och pass. Hyr du dyr "finbil" kräver de ibland två kreditkort för betalning och reservationsbelopp.

Om du är medlem i hyrbilsbolagets medlemsprogram med alla uppgifter för-registrerade så behövs endast passet och ibland räcker det med att du säger ditt namn. Dessutom ofta snabb-kassa för medlemmar om det är kö (vanligt på flygplatsen om många plan från Europa landar samtidigt).
 
Jag skaffade internationellt körkort inför min första USA-hyra för 10 år sen. Men varken då eller efterföljande minst 40 hyror har jag haft nån användning av det. Inte heller när polisen stoppat mig. Så är det bara för hyra i USA skulle jah inte skaffa det.
 
Jag har internationellt körkort men glömmer det oftast på hotellet :p Jag har aldrig blivit stoppad hittills så vet inte hur det blir med polisen.
Brorsan blev stoppad för fortkörning i Nevada och den polisen hanterade svenskt körkort helt okej.
Jag har fått intrycket av att det är olika från gång till gång. Vissa har man ju läst om har fått åka vidare för polisen inte orkade hantera ett svenskt pass, sen hur grov trafikförseelse det har vart låter jag vara osagt.

Men när jag hämtar ut hyrbil har det alltid gått med svenskt körkort och pass för mig :)

Jag stoppades för fortkörning i Texas för ett antal år sedan, i hyrbil och enbart svenskt körkort. När polismannen bad om körkortet gav jag honom det och frågade samtidigt om han ville se mitt pass. Han tvekade en aning, men tackade 'nej' till det, tog mitt körkort och hyrbilspapprena och gick till sin bil där han under 5 minuter kommunicerade med någon via radion.

När han kom tillbaka frågade han om jag hade förstått att jag begått en "Traffic violation" då jag kört 20 miles/hour för fort och inte hade ett giltigt Texas körkort. Jag svarade 'ja'. Han fortsatte med att säga att detta brott skulle normalt sett ge ett antal tusen dollar i böter (har glömt exakta summan) eller en vecka i fängelse, men han släppte mig med en varning och sa att händer det igen så kommer jag inte lika lindrigt undan.

Jag körde väldigt lugnt och fint den resterande sträckan.

Jag har i efterhand funderat på varför han lät mig åka utan vidare åtgärd, men jag tror faktiskt att det hade varit besvärligt för honom, och kollegorna, att hantera att jag inte var amerikansk medborgare. Dock en gissning bara.
 

GeorgZ

Medlem
Instämmer med tidigare talare - internationellt körkort har aldrig efterfrågats i USA. Har dock varit med om att de vill ha körkort, pass, kreditkort samt uppvisade av SMS att jag var berättigad till att använda Priority Lounge (väldigt vänligt så det upplevdes inte som ett problem)

Det jag har märkt är att när passet måste fram så är det för att de inte kan identifiera var du kommer ifrån - Europa S:et säger inte amerikaner så mycket...
 

bhen

Medlem
@ResenärenLars 20mph över är den magiska gränsen här i Texas, lite som 30kmh över i Sverige.
Har man otur blir det rätt i finkan utan att passera Gå.
Hastighetsgränsena är rätt höga från början av så 20mph extra är gaanska fort också då.

Du slapp helt säkert undan pga utländskt körkort ja.
 
Toppen