Senaste nytt

Hur mycket tid behövs från Paris ut till Charles de gaulle

Hur lång tid bör man ha på sig halvt post-pandemi på CDG?

Företaget som arrangerar eventet föreslog först en avgång 1h 50min efter att eventet slutar i centrala Paris. Tyckte det kändes onödigt stressigt (väl tajt? Skulle behöva inkludera tid att hitta en taxi etc) så bad om senare avgång och åker nu först runt kl 21 vilket istället ger mig väldigt gott om tid, men roligare att vandra omkring på stan än att sitta på flygplatsen hela den extra tiden.

Åker business med Air France inom Schengen, terminal 2F. Endast handbagage. Vardag om två veckor.
 

Senator

Moderator
Oj.. hur långt är ett snöre...

1:50 funkar, beroende på tidpunkt på dagen. Senast hade jag tur. Tog RER A från Saint-Lazare och sen RER B från Gare du Nord till CDG. Allt som allt tog det 45min. Det kan ta 30min med bil eller 1:30 med bil.

Jag hade åkt tåget från Gare du Nord om du är någorlunda nära stationen. Jag tyckte det var rätt så smidigt senast.
 

Berglund

Medlem
Åker business med Air France inom Schengen, terminal 2F. Endast handbagage. Vardag om två veckor.
Businessbiljett med Air France ger tillgång till den särskilda Sky Priority säkerhetskontrollen. Där är sällan någon kö att snacka om, en handfull.

Flygplatsen är väl okej men har du möjlighet att stanna inne i Paris och möta våren, sitta ned på en gatuservering och ta ett glas vin - då slår det flygplatsen alla gånger!!

Tåget som nämns ovan är väldigt smidigt och har fungerat bra för mig också. Att ta taxi/Uber kan vara lite av vågspel, ibland smäller det till med biltrafiken och det kan i det närmaste ta helt stopp.
 

Osten

Medlem
Hur lång tid bör man ha på sig halvt post-pandemi på CDG?

Företaget som arrangerar eventet föreslog först en avgång 1h 50min efter att eventet slutar i centrala Paris. Tyckte det kändes onödigt stressigt (väl tajt? Skulle behöva inkludera tid att hitta en taxi etc) så bad om senare avgång och åker nu först runt kl 21 vilket istället ger mig väldigt gott om tid, men roligare att vandra omkring på stan än att sitta på flygplatsen hela den extra tiden.

Åker business med Air France inom Schengen, terminal 2F. Endast handbagage. Vardag om två veckor.
Håller med tidigare talare.
En heads-up gällande tåg/buss till CDG är att fransmännen har nu börjat strejka igen efter Corona, så kan vara bra att hålla koll på RATP: Public transport in Paris and île-de-France: metro, RER, bus, tramway och planera din transfer till CDG utifrån det.
 

Mr Basic

Medlem
Ja, RER är mest pålitligt (förutsatt att de inte strejkar).
Har åkt CDG-Paris ToR:
•RER, inga problem varken till eller från.
•Buss, inga problem till eller från men detta påverkas beroende på tid/dag.
•Hyrbil, från CDG stod det i princip stilla, gissar att det tog ca 60 min innan det släppte. Till CDG inga problem. Även här beror det på tid/dag.
 

matado

Medlem
Det finns även Motorcycle Taxi från Paris till CDG.
Åkt den en gång när vi var alldeles för sena från ett möte.
Vi han med planet, men gör inte om det. Aldrig varit så rädd som när de kör 80-90 knyck mellan bilarna som står stilla i båda filerna.
 
Toppen