Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

kenmat

Medlem
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp med beräkningar här :)

Ska boka en resa till Dubai i maj och vill säkerställa att jag väljer rätt (smartast) klass, har svårt att förstå hur beräkningarna görs. Vill gärna få minst 2500p för resan (saknas för att nå EBD och tiden går ut i maj).

Lufthansa ser ut att ha tider som passar mig bra:
2019-04-15 10_02_09-Lufthansa - Flight Selection.png


Tack på förhand!
 

squeezen

Medlem
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp med beräkningar här :)

Ska boka en resa till Dubai i maj och vill säkerställa att jag väljer rätt (smartast) klass, har svårt att förstå hur beräkningarna görs. Vill gärna få minst 2500p för resan (saknas för att nå EBD och tiden går ut i maj).

Lufthansa ser ut att ha tider som passar mig bra:
Visa bifogad bild 89253

Tack på förhand!
Klicka där det står fare condirions så
Brukar det stå
 

Bryant

Medlem
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp med beräkningar här :)

Ska boka en resa till Dubai i maj och vill säkerställa att jag väljer rätt (smartast) klass, har svårt att förstå hur beräkningarna görs. Vill gärna få minst 2500p för resan (saknas för att nå EBD och tiden går ut i maj).

Lufthansa ser ut att ha tider som passar mig bra:
Visa bifogad bild 89253

Tack på förhand!

När du har valt fare så står bokningsklassen i flyginformationen. Öppna sedan SAS.se för att kontrollera vad bokningsklassen ger för eurobonuspoäng. Du hittar infon under tjäna poäng och Lufthansa. Lycka till.
 

gjohansson

Medlem
Har hittat bokningsklasserna samt tagit reda på hur lång flygningen är (på Great Circle Map), men lyckas inte hitta hur många poäng jag får per mile. På sas.se hittar jag bara "...beror på hur långt du flyger": EuroBonus-partner – Lufthansa | SAS
Efter bokningsklassen på sidan står det en %
Ta antalet miles från gcmap x %
Typ 1000 miles x 200% = 2000 poäng så vet du typ vad du får.
 

Doctor-X

Medlem
Funderat lite fram och tillbaka och förstår inte riktigt och tänkte be om hjälp här.

I sommar skall jag flyga
ARN-ORD (sk945)
Utresan blir bokningsklass A (schyssta priser i PLUS Smart denna gång - kanske kan ett bud få upp mig till Biz)

DTW-ORD-ARN (här blir det lite förvirrande när jag söker biljetter på SAS.se - bokningen blir SAS Go Smart samma pris oavsett nedanstående alternativ )

DTW-ORD 234 miles

Två likvärdiga alternativ för bokning:
Alt 1)
DTW-ORD (SK 8830) - såldes codeshare
ORD-ARN (SK946)
Bokningsklasserna skrivs ut L,L

Här visas att jag kommer tjäna 2000 EB-poäng.

Alt 2)
DTW-ORD (UA 4469)
ORD-ARN (SK946)
Bokningsklasserna skrivs ut K,L

Här visas inga EB-poäng.

Fråga 1)
Om jag förstår SAS-tabeller avseende poängintjäning från United så kommer bokningsklass K ge 50% - dvs 117 EB-baspoäng för flygningen DTW-ORD. Sen borde jag få 2000 EB-baspoäng för ORD-ARN i klass L. Har jag förstått detta rätt även fast det inte skrivs ut någon poäng gällande denna bokning (alt 2) - dvs totalt antal baspoäng bör bli 2117?

Fråga 2)
Hur funkar det med alt 1 - då det blir codeshare för flygningen DTW-ORD, för enl. poängtabellen har United ingen bokningsklass som ger 0% till Eurobonus. Klass L med SAS codeshare hos UA borde ändå som jag förstår det ge samma utfall som alternativ 2, eller tänker jag fel?


Fråga 3) - OT
Sambon kommer bli EBG under resans gång då poängen trillar in från resan i PLUS till ORD.
Kommer hennes guld status då inom *A gälla på hemresan trots att hon är EBS när vi åker.? (Tänker på den där extra väskan med shopping hon kommer vilja checka in)
 

palmen

Moderator
Funderat lite fram och tillbaka och förstår inte riktigt och tänkte be om hjälp här.

I sommar skall jag flyga
ARN-ORD (sk945)
Utresan blir bokningsklass A (schyssta priser i PLUS Smart denna gång - kanske kan ett bud få upp mig till Biz)

DTW-ORD-ARN (här blir det lite förvirrande när jag söker biljetter på SAS.se - bokningen blir SAS Go Smart samma pris oavsett nedanstående alternativ )

DTW-ORD 234 miles

Två likvärdiga alternativ för bokning:
Alt 1)
DTW-ORD (SK 8830) - såldes codeshare
ORD-ARN (SK946)
Bokningsklasserna skrivs ut L,L

Här visas att jag kommer tjäna 2000 EB-poäng.

Alt 2)
DTW-ORD (UA 4469)
ORD-ARN (SK946)
Bokningsklasserna skrivs ut K,L

Här visas inga EB-poäng.

Fråga 1)
Om jag förstår SAS-tabeller avseende poängintjäning från United så kommer bokningsklass K ge 50% - dvs 117 EB-baspoäng för flygningen DTW-ORD. Sen borde jag få 2000 EB-baspoäng för ORD-ARN i klass L. Har jag förstått detta rätt även fast det inte skrivs ut någon poäng gällande denna bokning (alt 2) - dvs totalt antal baspoäng bör bli 2117?

Fråga 2)
Hur funkar det med alt 1 - då det blir codeshare för flygningen DTW-ORD, för enl. poängtabellen har United ingen bokningsklass som ger 0% till Eurobonus. Klass L med SAS codeshare hos UA borde ändå som jag förstår det ge samma utfall som alternativ 2, eller tänker jag fel?


Fråga 3) - OT
Sambon kommer bli EBG under resans gång då poängen trillar in från resan i PLUS till ORD.
Kommer hennes guld status då inom *A gälla på hemresan trots att hon är EBS när vi åker.? (Tänker på den där extra väskan med shopping hon kommer vilja checka in)
I alternativ 1 är det som du säger codeshare och du vet inte hur många poäng du får för DTW-ORD, men det är en väldigt kort flygning.
EuroBonus-partner – United Airlines | SAS
Du borde få 300 poäng för flighten då det är minimum som kan delas ut för bokningsklasser som ger poäng.

I alternativ två är det glasklart att det blir 300 poäng för flighten med United då det ger 50% av flygna miles, dock minimum 300 miles.

Om det är SAS GO Smart och bokningsklass L ska det ge 2000 poäng.

Vad det gäller sambons EBG-status så kommer den troligtvis inte komma in automatiskt, ni behöver troligtvis lägga in den på nytt (uppdatera) för hemresan så ska den då synas där, förutsatt att poängen har kommit in från utresan. Nu framgår det inte hur länge ni är borta men det kan ta några dagar eller någon vecka om man har otur att få in poängen för en flight, har poängen inte kommit in så är hon att betrakta som en EBS-medlem.
 

Doctor-X

Medlem
I alternativ 1 är det som du säger codeshare och du vet inte hur många poäng du får för DTW-ORD, men det är en väldigt kort flygning.
EuroBonus-partner – United Airlines | SAS
Du borde få 300 poäng för flighten då det är minimum som kan delas ut för bokningsklasser som ger poäng.

I alternativ två är det glasklart att det blir 300 poäng för flighten med United då det ger 50% av flygna miles, dock minimum 300 miles.

Om det är SAS GO Smart och bokningsklass L ska det ge 2000 poäng.

Vad det gäller sambons EBG-status så kommer den troligtvis inte komma in automatiskt, ni behöver troligtvis lägga in den på nytt (uppdatera) för hemresan så ska den då synas där, förutsatt att poängen har kommit in från utresan. Nu framgår det inte hur länge ni är borta men det kan ta några dagar eller någon vecka om man har otur att få in poängen för en flight, har poängen inte kommit in så är hon att betrakta som en EBS-medlem.

Tack för mycket bra svar!


Ursäkta glömde bort att skriva in den informationen, vi är borta i 22 dagar (brukar ju gå ganska fort när man flyger med SAS direkt för EB-poängen att trilla in).
Hur funkar det att uppdatera FF-program på en redan startad resa? Kan det räcka att visa EBG-kortet digitalt från SAS-appen när man checkar in på hemvägen ?
 

palmen

Moderator
Tack för mycket bra svar!


Ursäkta glömde bort att skriva in den informationen, vi är borta i 22 dagar (brukar ju gå ganska fort när man flyger med SAS direkt för EB-poängen att trilla in).
Hur funkar det att uppdatera FF-program på en redan startad resa? Kan det räcka att visa EBG-kortet digitalt från SAS-appen när man checkar in på hemvägen ?
Be dom lägga in kortet på nytt på hemvägen, tror att numret är det viktiga, har du det digitalt i appen så lär det vara OK.
Det ska stå SK*G på boardingkortet om det är rätt inlagt.
 

PGillner

Medlem
Hej, rubriken och ämnet om att tjäna poäng är hett. Detta har resulterat i en mycket lång tråd som jag inte lyckats söka igenom helt, därför ber jag om ursäkt om min fråga redan är besvarad.
Jag har åkt GOT-FRA-EWR med Lufthansa och bokningsklass Economy (L). När jag försöker efterregistera saknade poöng (SAS Eurobonus) så står det att denna bokningsklass inte ger några poäng, är det korrekt?
 
Toppen