Senaste nytt

Hjälp med hur jag ska hantera AMEX

Hej vänner!
Hur ska jag tänka med mitt AMEX? Jag har en låg kreditgräns, 20.000 kr och måste då göra extra inbetalningar hela tiden för att få det att funka. Nu börjar jag bli rädd för att hamna k kreditkortsfällan. Alltså sitta med en för hög räkning i slutet på månaden så att lönen måste gå till att betala AMEX. Hur fan ska jag tänka? Alla andra lyckas ju, och jag har en så låg kredit så det borde ju inte vara några problem. Vill ha ALLA tips på hur ni gör som endast använder AMEX och alltid betalat hela beloppet på fakturan. Det blir ju som att mina utgifter blir dubbelts så höga för varje månad ska AMEX betalas utöver fasta utgifter.
 

Fredrik

Medlem
Jag hänger inte riktigt med. Du har väl inte högre utgifter än att du kan täcka dem med din lön? Om det är så att du har utlägg för firman så ingår de i löneutbetalningen.
 

infosky

Medlem
Hej vänner!
Hur ska jag tänka med mitt AMEX? Jag har en låg kreditgräns, 20.000 kr och måste då göra extra inbetalningar hela tiden för att få det att funka. Nu börjar jag bli rädd för att hamna k kreditkortsfällan. Alltså sitta med en för hög räkning i slutet på månaden så att lönen måste gå till att betala AMEX. Hur fan ska jag tänka? Alla andra lyckas ju, och jag har en så låg kredit så det borde ju inte vara några problem. Vill ha ALLA tips på hur ni gör som endast använder AMEX och alltid betalat hela beloppet på fakturan. Det blir ju som att mina utgifter blir dubbelts så höga för varje månad ska AMEX betalas utöver fasta utgifter.

Försök att betala av så mycket det går innan månadsfakturan kommer, då vet du att du har koll och har råd att betala!
 
Jag hänger inte riktigt med. Du har väl inte högre utgifter än att du kan täcka dem med din lön? Om det är så att du har utlägg för firman så ingår de i löneutbetalningen.
Nej men jag har varit föräldraledig och är det fram till 7/8. Tar knappt ut dagar. Ska boka flygbiljetter för 13.400kr nu och har då endast 7.000kr kvar i limit. Det betyder att jag måste lägga bort kortet men ska betala 13.400kr när lönen kommer i juli. Jag förstår liksom inte hur jag ska få det att funka. Jag vill ta allt som går på AMEX, men är rädd för den sjuka fakturan som kommer sen
 

Tamas

Medlem
Nej men jag har varit föräldraledig och är det fram till 7/8. Tar knappt ut dagar. Ska boka flygbiljetter för 13.400kr nu och har då endast 7.000kr kvar i limit. Det betyder att jag måste lägga bort kortet men ska betala 13.400kr när lönen kommer i juli. Jag förstår liksom inte hur jag ska få det att funka. Jag vill ta allt som går på AMEX, men är rädd för den sjuka fakturan som kommer sen
No offence men om du inte kan lista ut hur detta fungerar är kanske inte kreditkort ett bra produkt för dig.

Hur hade du bokat flygbiljetter för 13400 utan AMEX? Har du pengarna på kontot?

Om inte, handlar du på kredit som du inte har täckning för och då är det tyvärr så att du ligger i skuld hela tiden.

När jag handlar på AMEX har jag pengarna på andra konton men använder dem inte först när fakturan ska betalas. Jag är i skuld mot AMEX men alla kontona ihopräknade är jag inte skuldsatt.
 

infosky

Medlem
Nej men jag har varit föräldraledig och är det fram till 7/8. Tar knappt ut dagar. Ska boka flygbiljetter för 13.400kr nu och har då endast 7.000kr kvar i limit. Det betyder att jag måste lägga bort kortet men ska betala 13.400kr när lönen kommer i juli. Jag förstår liksom inte hur jag ska få det att funka. Jag vill ta allt som går på AMEX, men är rädd för den sjuka fakturan som kommer sen

Förstår att det är en svår situation, men har du pengar på kontot som ska avsättas för detta eller är det bara lönen som ska täcka? Annars kanske man får ta av sparade pengar och se till att fylla på de sen. Stirra dig inte blind på limit, det är vad företagen vill så att du ska betala ränta.

I värsta fall så får du betala av det som du kan och få ränta för denna månad. Men se till att det inte blir något återkommande!
 

Piffsan

Medlem
Osäker om jag förstår frågan men dels kan du öronmärka ”riktiga” pengar löpande på ett sparkonto så att du har pengar innan du gör ett köp på ett kreditkort. När fakturan ska betalas flyttar du tillbaka pengarna till det konto som fakturan betalas ifrån.

Sedan har du också löpande kontroll på köp via appen. Bra för mindre köp som lätt blir många och högt slutbelopp.

Grundförutsättning är att du har pengar innan du gör köp på kreditkortet, särskilt om man har en tight budget.
Även litet öronmärkt sparande kan man komma långt med
Öronmärk även typ matkostnader så kan du ”rulla” den kostnaden på amex.
 

hco

Medlem
Alla andra lyckas ju
Nej. Alla lyckas inte. Och de som inte lyckas är väldigt lönsamma kunder för AMEX.

Hur ska jag tänka med mitt AMEX?
1. Öppna ett nytt sparkonto, döp det tex till "Kreditkort" eller "AMEX".

2. Varje gång du köper något med AMEX-kortet så för du över samma belopp från tex ditt lönekonto (eller ett annat konto där du har pengar du ändå skulle ha använt för att betala för just det inköpet) till sparkontot "Kreditkort".

3. När du får fakturan från AMEX, eller behöver göra extrainbetalning, så betalar du från sparkontot "Kreditkort".

Med detta system vet du att du alltid har pengar att betala fakturan med, samt att du aldrig spenderar över dina tillgångar.

Not: Om du i steg 2 säger "men jag har inte pengarna än", då kanske du skall vänta med det inköpet och bygga upp en buffert först. Tips i all välmening.
 
Toppen