Senaste nytt

Hej då väskan

Magnus.j93

Medlem
Hejsan!

Har lite funderingar kring vad som händer när ens bagage är helt och hållet borta.
Åkte Aruba-Miami med AA, väskorna ( jag och min sambo ) kom då aldrig fram. Skrev en rapport direkt och idag har det gått 21 dagar sen vi såg väskorna sist. Vad jag läst till mig så är 21 dagar gränsen via Montreal konventionen för att klassas helt borta.. Frågan är då om man kan få pengar för sina utlägg man har lagt ut. Plus 1131 SDR för att ens bagage är borta.

Tack på förhand

Magnus
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Vad jag läst till mig så är 21 dagar gränsen via Montreal konventionen för att klassas helt borta.. Frågan är då om man kan få pengar för sina utlägg man har lagt ut. Plus 1131 SDR för att ens bagage är borta.
Var det inte upp till 1.131 SDR man har rätt till kompensation? Inte per automatik man får 1.131 SDR?
 

ekf

Medlem
Trist. Det är väl ersättning för väskan och dess deklarerade innehåll, med ett totalt ersättningsbelopp om max 1131 SDR som du kan få ut, alltså inte en schablon?
 

Magnus.j93

Medlem
Det är sant. Upp till 1131 SDR. Men frågan kvarstår.. Får man ut för sina utlägg samt pengar för den tappade väskan?
 

squeezen

Medlem
Jag hade en väska som var vips borta. Taggad till CPH i scanner (efter 3 dagar) men nådde aldrig mig.

Sas kompensarade typ 0 men försäkringsbolaget 80% av innehållet.
 

squeezen

Medlem
Vad sa SAS? Låter märkligt.
Att det är ground handling agent som var att stå till svars eller nåt i den stilen.

Var en företags resa så tog upp med vår försäkringsavdelning och bara skicka in kvitto på allt så fick jag 80% ersättning (i snitt), beroende på ålder av kläder etc.

Ifall vår reseagent drev ärendet vidare låter jag vara osagt.

Det kan ju vara så att väskan kom med ett senare plan (från OSL) då jag var re-routad från USA med tight connection.
När jag sedan anmält väskan och tagit tåget hemåt kanske väskan dök upp och nån snodde den? Ingen aning.
Detta är ca 4 år sedan.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen