Senaste nytt

HEADS UP: Amex 2-4-1 voucher som går ut 2023

palmen

Moderator
För er som sitter med vouchers som går ut i år, överväg att boka något snarast istället för att vänta.

Varje år brukar paniken infinna sig i mellandagarna när tusentals personer samtidigt ska försöka ringa in och boka/ändra resor med voucher. Tidigare år har köerna flera gånger varit flera timmar långa.

Det har redan börjat att rapporteras längre svarstider för att få boka med voucher över telefon, så vänta inte till sista dagarna.
 

Sir Lemon

Medlem
OT: ngn mer än jag som inte längre får upp hur mkt pengar som återstår tills man när voucher i appen. Funkade tills i onsdags typ.
 

Sir Lemon

Medlem
Okej? I onsdags stod det att jag hade typ 20’ kvar. Har provat att logga in på hemsidan också nu, men hittar inget där. Får bli en chat.
Svarar mig själv: Chatten kunde hjälpa mig och förklarade att de dagar i månaden som poäng överförs till SAS Eurobonus så går tillfälligt inte vouchersaldot att se.

Jag passade också på att ge feedback på avgiftsdiskussionen.
 

Attachments

  • F50F5B2C-62A2-4C8A-91CC-4A1BC4AF002E.png
    F50F5B2C-62A2-4C8A-91CC-4A1BC4AF002E.png
    865 KB · Visningar: 177

Fredah

Medlem
Hur är det nu med giltighetstiden?
Om man bokar om en resa som bokats med en voucher som har gått ut, så krävs en ny voucher för att inte det ska bli ett högre poängpris. Om jag inte minns fel?

Men hur blir det om resan jag har bokat får en schedule change? Då får man ju boka om gratis men blir även voucher förlängd då?
Isåfall vilka ramar gäller för ombokning, kan man exempelvis byta både rutt och destination?

Funderar på om jag kan förlänga giltighetstiden genom att boka en resa och hoppas på schedule change.
Tex blev min senaste resa till cancun ändrad minst 5-6 ggr mellan bokning och avresa, bara några minuter hit eller dit men det spelar väl tekniskt sett ingen roll?
 

ekf

Medlem
Hur är det nu med giltighetstiden?
Om man bokar om en resa som bokats med en voucher som har gått ut, så krävs en ny voucher för att inte det ska bli ett högre poängpris. Om jag inte minns fel?

Men hur blir det om resan jag har bokat får en schedule change? Då får man ju boka om gratis men blir även voucher förlängd då?
Isåfall vilka ramar gäller för ombokning, kan man exempelvis byta både rutt och destination?

Funderar på om jag kan förlänga giltighetstiden genom att boka en resa och hoppas på schedule change.
Tex blev min senaste resa till cancun ändrad minst 5-6 ggr mellan bokning och avresa, bara några minuter hit eller dit men det spelar väl tekniskt sett ingen roll?
Du får skilja på frivillig och ofrivillig ändring. Ändringar som beror på ofrivilliga schemaändringar/rerouting leder inte till krav på nya giltiga poäng/vouchers/pengar etc
 

palmen

Moderator
Tex blev min senaste resa till cancun ändrad minst 5-6 ggr mellan bokning och avresa, bara några minuter hit eller dit men det spelar väl tekniskt sett ingen roll?
SAS brukar hävda att ändringen måste vara 3h för att få gratis ändringar. Jag skulle inte räkna med att en scheduled change på 5 minuter gör att man får tillbaka vouchern om man avbokar.

Vid de tillfällen man får tillbaka vouchern brukar den bli giltig till slutet på nästkommande månad.
 
Hur är det nu med giltighetstiden?
Om man bokar om en resa som bokats med en voucher som har gått ut, så krävs en ny voucher för att inte det ska bli ett högre poängpris. Om jag inte minns fel?

Men hur blir det om resan jag har bokat får en schedule change? Då får man ju boka om gratis men blir även voucher förlängd då?
Isåfall vilka ramar gäller för ombokning, kan man exempelvis byta både rutt och destination?

Funderar på om jag kan förlänga giltighetstiden genom att boka en resa och hoppas på schedule change.
Tex blev min senaste resa till cancun ändrad minst 5-6 ggr mellan bokning och avresa, bara några minuter hit eller dit men det spelar väl tekniskt sett ingen roll?
Har frågat 3 olika personer hos kundtjänst om "minimumkrav" och alla tre personer nämnde att så länge ändringen inte orsakar att du missar en connection så gäller inte fri ombokning/avbokning med voucher tillbaks. Men verkar som att Palmen har andra sidan av kravet, 3h ändring.
 

Fredah

Medlem
Tack!
Det känns ju då som att det inte är så bra odds på en sådan manöver.

Senast jag nyttjade ”gratis ombokning” såg jag det som att det bara var några minuters skillnad på det primära delen och det hade då kommit upp platser på direkt flighten så jag bad om att få byta till dessa, vilket inte var några som helst problem. Men när jag tittar lite närmare så var det ju faktiskt mer än 3h (se nedan).

På biljetten står det: INVOL REROUTE SAS STAR AWARD RBKNG RESTRICTIONS -BG LX

Original Bokning:
IMG_4274.jpeg


Nya tider:
IMG_4275.jpeg
 
Toppen