Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

palmen

Moderator
Hmmm? Det kan nog vara jag som tolkade texten här lite onödigt hårt när det gäller resenärer som köpt en charterresa: https://www.tui.se/att-resa-med-oss/flyginformation/flygforsening/

Visa bifogad bild 148661

Är det helt enkelt så att det är två olika spelare i detta fall: TUI som researrangör som inte betalar ut något extra för en försenad hemresa. Sedan flygbolaget TUI dit resenärerna skall vända sig för ersättning enligt EU261/2004?
Exakt så, flygbolaget oavsett om det är charterflyg eller reguljärflyg måste följa EU261/2004.
 
Exakt så, flygbolaget oavsett om det är charterflyg eller reguljärflyg måste följa EU261/2004.
Hjälpte svärföräldrarna i liknade fall när de blev försenade ca 6 h på charterresan hem från Gran Canaria. Enligt TUI skulle ingen ersättning, utom några matkuponger på flygplatsen, utgå då det var hemresa… Jag skickade in ansökan till flygbolaget som flög hem dem; Jettime - tog bara 14 dagar innan de fick sina 2*400€. Riktigt dåligt av TUI att inte upplysa om vad som gäller….
 

palmen

Moderator
Hjälpte svärföräldrarna i liknade fall när de blev försenade ca 6 h på charterresan hem från Gran Canaria. Enligt TUI skulle ingen ersättning, utom några matkuponger på flygplatsen, utgå då det var hemresa… Jag skickade in ansökan till flygbolaget som flög hem dem; Jettime - tog bara 14 dagar innan de fick sina 2*400€. Riktigt dåligt av TUI att inte upplysa om vad som gäller….
Ja det bryter bara det direkt mot direktivet. Men inget bolag har ännu blivit fällt för detta så det kommer att fortsätta tills det kostar på riktigt för dom.
 

apknug

Medlem
Eller Systemet?
Det är en väldigt rolig och relevant kommentar. Systemet har helt klart ingen skyldighet att informera en resenärs om dennes rättigheter gentemot flygbolaget enligt EU förordningen.

Flygbolaget har den skyldigheten.

Min fundering var kring resebyrån / arrangörens ansvar att informera om EU förordningen. I detta fall har arrangören informerat om vilka rättigheter resenären har och inte har gentemot arrangören enligt dennes resevillkor och paketreselagen.

Att det är lämpligt av arrangören att upplysa resenärerna om att ev. anspråk enligt EU förordningen tas direkt med flygbolaget är dock otvistigt.
 

Jannes

Medlem
Under långflygningar annonserar vi: ”Nu har vi en kortare matrast och kommer därför att ta en liten paus i serveringen ombord”.
Jag kan inte säga att jag skulle minnas att man gör så?
Låter dessutom bisarrt att alla CC skulle ta matrast samtidigt, inte bara för serveringens skull men alla andra uppgifter?
 

LarsCph

Medlem
Jag kan inte säga att jag skulle minnas att man gör så?
Låter dessutom bisarrt att alla CC skulle ta matrast samtidigt, inte bara för serveringens skull men alla andra uppgifter?

Jag har aldrig någonsin upplevt detta. Såklart har crew också matrast och det ska man respektera men aldrig upplevt att alla har tagit rast på samme tid eller det har annocesrats paus i service pga rast.
 

mha321

Medlem
Jag har varit med om det två gånger tror jag. Men i båda fallen var det inte en kortare rast utan en "vi behöver matpaus så det blir ingen servering på den här flygningen" på en kortare flygning. Och det var ganska många år sedan vid det här laget.
 
Toppen