Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

KNA

Medlem
De verkar vara på väg efter mellanlandning i Lissabon , riktigt sunkplan ?
 

Attachments

  • Screenshot_20231225_100802_Chrome.jpg
    Screenshot_20231225_100802_Chrome.jpg
    685,2 KB · Visningar: 206
  • Screenshot_20231225_100032_Flightradar24.jpg
    Screenshot_20231225_100032_Flightradar24.jpg
    816,3 KB · Visningar: 205
  • Screenshot_20231225_095955_Chrome.jpg
    Screenshot_20231225_095955_Chrome.jpg
    534,8 KB · Visningar: 209

LarsCph

Medlem
Kärran ser inte jätterolig ut. 309 pax i eco only. 30” i pitch jämfört med 33 på TUIs dreamliner. Och mellanlandningen behövdes för de inte klarar distansen annars.


Uff ja - det ser inte roligt ut. Jag hade nog också tackat nej och stannat hemma som Alice och Ali. Jag hade faktisk kollat TUI da vi bokade höstlov till Cancun direkt från Köpenhamn ju egentligen kändes som en bra ide jämfört med TAP via Lissabon. Men TAP lie flat business class till 60.000 sek for 3 personer vs 50.000 sek for 3 personer i TUI Premium Class var värd merpris och stopover tycker jag...
 
Uff ja - det ser inte roligt ut. Jag hade nog också tackat nej och stannat hemma som Alice och Ali. Jag hade faktisk kollat TUI da vi bokade höstlov till Cancun direkt från Köpenhamn ju egentligen kändes som en bra ide jämfört med TAP via Lissabon. Men TAP lie flat business class till 60.000 sek for 3 personer vs 50.000 sek for 3 personer i TUI Premium Class var värd merpris och stopover tycker jag...
Jo men du vet att 90-95 procent av resenärerna i världen är inte insatta i vad som är mest värt och lägger inte tiden på det. Vi förstår ditt resonemang men de flesta går bara in på vilken OTA som helst och bara: Ah här är direktflyg, det bokar vi!

Jag fick min egna far att börja tänka om precis före pandemin efter han bokade hela familjen till Nice och var glad att han fick allt för 11 500kr med Norwegian. Tog mig 5 min att berätta för honom att han kunde åkt SAS plus för hela familjen för 12000kr istället :) Sen dess ringer han mig alltid och frågar innan han bokar, oavsett privat eller jobbresa.
 

AABack2ARN

Medlem
Oavsett om vi tycker om charterflyg eller inte kan man konstatera att resenärerna fick en tråkig start på sin resa likväl de som skulle hem från Cancun.

6B597 skulle lämnat Köpenhamn 22DEC 12:25 och anlänt Cancun samma dag 17:45. Nu blev det i stället 24DEC 16:01 och anlände efter en mellanlandning i Lissabon till Cancun 25DEC 00:58

6B598 skulle lämnat Cancun 22DEC 19:45 och landat i Helsingfors 23DEC 13:00 men nu kom de iväg 25DEC 19:23 och landade (återigen efter en mellanlandning i Lissabon) det 26DEC 16:58 (dvs mer än 3 dygn försenat).

Förstår att det är knepigt med ersättningsplan, men lite bättre än så borde väl TUI kunnat prestera?

De som reste till Cancun borde kunna få en ganska rejäl ersättning medan de som blir sena hem inte får någon kompensation alls om jag förstår villkoren rätt.
 

FilipJ

Medlem
Oavsett om vi tycker om charterflyg eller inte kan man konstatera att resenärerna fick en tråkig start på sin resa likväl de som skulle hem från Cancun.

6B597 skulle lämnat Köpenhamn 22DEC 12:25 och anlänt Cancun samma dag 17:45. Nu blev det i stället 24DEC 16:01 och anlände efter en mellanlandning i Lissabon till Cancun 25DEC 00:58

6B598 skulle lämnat Cancun 22DEC 19:45 och landat i Helsingfors 23DEC 13:00 men nu kom de iväg 25DEC 19:23 och landade (återigen efter en mellanlandning i Lissabon) det 26DEC 16:58 (dvs mer än 3 dygn försenat).

Förstår att det är knepigt med ersättningsplan, men lite bättre än så borde väl TUI kunnat prestera?

De som reste till Cancun borde kunna få en ganska rejäl ersättning medan de som blir sena hem inte får någon kompensation alls om jag förstår villkoren rätt.
Jag förstår nog inte. Varför skulle de som reser hem inte ha rätt till kompensation? Förseningen är inte aviserad i tillräckligt god tid, och till vår vetskap har inget alternativ getts. Duty of care är förmodligen uppfyllt, men Eu261 måste ju ge maxbelopp för själva förseningen?
 

palmen

Moderator
TUI Flynordic eller vad flygbolaget nu heter hör väl hemma i EU och därmed ska EU261/2004 vara applicerbart både på utresa och hemresa. Alla resenärer bör med andra ord ha rätt till 600€ ersättning för försening av flyget samt alla kostnader täckta av flygbolaget som uppstått pga förseningen.
 

AABack2ARN

Medlem
Hmmm? Det kan nog vara jag som tolkade texten här lite onödigt hårt när det gäller resenärer som köpt en charterresa: https://www.tui.se/att-resa-med-oss/flyginformation/flygforsening/

1703661602531.png


Är det helt enkelt så att det är två olika spelare i detta fall: TUI som researrangör som inte betalar ut något extra för en försenad hemresa. Sedan flygbolaget TUI dit resenärerna skall vända sig för ersättning enligt EU261/2004?
 
Toppen