Senaste nytt

Från 14e Mars 2024 höjs avgiften för Amex Elite & Premium

fcx

Medlem
Undrar om höjningarna är inbakad i en plan om att implementera 2-4-1 i Flying Blue programmet i vår. Ta med sig kärringen till PPT är inte kattskit. Man ska inte ropa hej innan vi har mer fakta.
Kostnaden för Amex för 2-4-1 har väl ökat när fler och fler reser till Asien på den högre poängpriserna?
 

Hachans

Medlem
Och hur vet du det?

Därför att det finns ingen annan förklaring. Det följer mönstret med resten av alla företag som höjer sina priser fastän de inte behöver det. Man passar på när folk är vana vid prishöjningar. Rekordvinster efter rekordvinster noteras.

Så ja, det är bara cash grabs. De hade inte behövt höja priset med de vinsterna. Men de kan. Så de gör det.

 

Sir Lemon

Medlem
Oligopolsituationen på kortmarknaden är bekymmersamt, med SEB som i princip enda konkurrent. Skulle verkligen behövas ett tredje alternativ.

SEB håller mig fortsatt i kylan när gäller att få tillgång till NC MC trots att jag förra året betalade ner rubbet på mina då två kort (SJ och SAS Premium), avslutade SJ Prio och erbjöd mig att mer än halvera min kreditlimit.

Stark tendens till maktfullkomlighet hos både dem och Amex, enligt min mening.
 

M.K

Medlem
Helt enig med Dig denna gång faktiskt @Hachans

Amex har en stor trogen kundkrets i främst Stockholm. Samtidigt ägare som vill ha vinster i USD. Enkelt höja priserna då i sek, kompensera för vår valutakrasch.

Jag ser att även andra utländska bolag gör detsamma utan egentligen speciellt högre kostnader. Samtidigt räknar Amex med att vi stannar för allt färre förmåner. Det finns dock alltid en gräns..
 

bvs

Medlem
Om inte Amex ser att en stor skara personer börjar säga upp sina kort så kommer det heller inte ske några ändringar. Tror inte vi har nått någon smärtgräns med den här höjningen, men den är nog inte så långt bort heller
 
Toppen