Senaste nytt

Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

Jag har sneglat på FP i flera år men aldrig committat då mitt redemption-mönster är begränsat av familjeförhållanden.

Ni som kör både 2-in-1 via Amex och Fp, hu mycket känner ni att det senare tillför? Jag kan inte låta bli att uppleva att den begränsade tillgången på awardbiljetter på SAS metall är den trånga sektorn som gör att FP inte kan komma att tillföra så mycket för mig.
Fly Premium används, av mig, i de lägen där det inte är motiverat att bränna en 2-4-1. Framförallt inrikesresor, ibland europaresor, någon enstaka gång en enkel i businessclass från USA när jag åkt ensam. Aldrig någonsin för en tur-och-retur interkontinental BC med min fru, även om det är en ren SAS-resa (vilket det ju sällan är).
 

Doctor-X

Medlem
Jag har sneglat på FP i flera år men aldrig committat då mitt redemption-mönster är begränsat av familjeförhållanden.

Ni som kör både 2-in-1 via Amex och Fp, hu mycket känner ni att det senare tillför? Jag kan inte låta bli att uppleva att den begränsade tillgången på awardbiljetter på SAS metall är den trånga sektorn som gör att FP inte kan komma att tillföra så mycket för mig.

Använt FlyPremium en del även på long-haul men då oftast när jag bokat för en person. Bästa värdet (både pengamässigt och pluspoäng som svärson) var när jag bokade business till svärmor (som skulle flyga över från Kanada och hade aldrig tidigare flugit business och förstod inte att så var fallet förens hon steg på planet):
YYZ-ARN // GDN-CPH-YYZ
 

TP12

Medlem
Exakt, jag ser FlyPremium som en bonus snarare än något jag strävar efter. Dock så är det trevlig att kunna boka Plus biljetter inrikes för samma poäng som Go. Men man får mer värde av 2-4-1 voucher som kan användas inom *A, dessutom bättre reseförsäkring på Amex så det är mitt förstahandsval.
Om man ändå har SAS MC Premium så spelar ju inte reseförsäkringen någon roll tänker jag. Du kan ju ändå betala skatterna med Amex.
 

palmen

Moderator
Jag har sneglat på FP i flera år men aldrig committat då mitt redemption-mönster är begränsat av familjeförhållanden.

Ni som kör både 2-in-1 via Amex och Fp, hu mycket känner ni att det senare tillför? Jag kan inte låta bli att uppleva att den begränsade tillgången på awardbiljetter på SAS metall är den trånga sektorn som gör att FP inte kan komma att tillföra så mycket för mig.
Jag har nog bokat 20-30 FlyPremium resor i Business sedan det infördes. Det förmånen kör åttorna runt 2-4-1 från amex som jag knappt använt senaste 5 åren förutom på First.

FlyPremium är i särklass den bästa förmånen som finns för min del. Aldrig några problem att boka awards då jag är flexibel i resandet.
 

Johan F

Medlem
Jag har nog bokat 20-30 FlyPremium resor i Business sedan det infördes. Det förmånen kör åttorna runt 2-4-1 från amex som jag knappt använt senaste 5 åren förutom på First.

FlyPremium är i särklass den bästa förmånen som finns för min del. Aldrig några problem att boka awards då jag är flexibel i resandet.
Håller med; jag utnyttjar AMEX 2-4-1 för long-haul i business 1 gång per år (oftast inte med SAS utan inom Star Alliance) och sen kör jag FlyPremium inrikes och inom Europa med SAS. Fyller mitt behov mer än väl.

Fördelen med MC är att man kan betala med det överallt; upplever att många ställen inte tar AMEX. Så min rekommendation är båda korten
 

JacobGBG

Medlem
Det låter främst som att FLyPremium är en förmån man drar full fördel av om man reser ensam, är flexibel/kan resa med kort varsel.

I mitt scenario där jag försöker trycka med familj eller åtminstone fru på alla redemptions så tolkar jag det som det är inte lika användbart.
 
Det låter främst som att FLyPremium är en förmån man drar full fördel av om man reser ensam, är flexibel/kan resa med kort varsel.

I mitt scenario där jag försöker trycka med familj eller åtminstone fru på alla redemptions så tolkar jag det som det är inte lika användbart.
Jag tycker fly premium är bra för familj också. Flög Åre t&r 5 pers i vintras (plus alltså) , blir Palma för 5 pers nu i sommar. Ena vägen plus med fly premium andra vägen köpt i go. I höst blir det business till new york för 2 pax t&r i business för totalt 90.000 poäng.
Har 2 st 2-4-1 men ingen aning hur jag ska använda dom på ett bra sätt :)
 
Jag försöker utnyttja 2 st 2-4-1 vouchers per år men det är svårt att hitta något som passar. Flypremium däremot nyttjar jag hela tiden, till USA, inom Europa och förhoppningsvis snart till Thailand
 

Johan F

Medlem
Det låter främst som att FLyPremium är en förmån man drar full fördel av om man reser ensam, är flexibel/kan resa med kort varsel.

I mitt scenario där jag försöker trycka med familj eller åtminstone fru på alla redemptions så tolkar jag det som det är inte lika användbart.

Har genom åren utnyttjat Fly Premium för familjeresor också bla till Innsbruck och Milano på sportlovet samt ARN-VBY flera gånger under åren. Så jag vidhåller att det är användbart även när man reser flera
 
Toppen