Senaste nytt

Finns det någon autentisk LCC-upplevelse inom Europa numera?

J1981

Medlem
Har rejält många flyningar Skavsta - Düsseldorf-Weeze och halsat många redbull vodka med deras bullseye voda påsar.
Var tider då flygbussen sthlm - skavsta var dyrare än flyget.
 

adhoc76

Medlem
Om man tar in helhetsintrycket så är det ganska nära andemeningen i tråden att testa Ryanair från Marseille. Välliknande Skavsta slutet av 90-talet, komplett med känslan av ”lada”, trängsel, överprissatt café och brist på toaletter. Dessutom promenad på plattan och klättring på smala maskinmonterade stegen på Ryans 737-plan.
 

jerixon

Medlem
Kollade flightradaroch de senaste 8 åren har jag 50isch Ryan Air Flighter och 25isch Wizz Air.
Men så var det några år under covid osv jag ej loggade också och då blev det mest LCC.
Lägg på en del Eurowings, Vueling, Easyjet, Southwest, Norwegian osv så är jag absolut över 100 flighter.
Än så länge har jag haft 0 strul med dem.
Det funkar som uttalat och har något hänt har ersättning kommit snabbt och enkelt.

Lägger mindre och mindre valde på status och liknande då jag flyger det jag vill för rimligast peng och long haul alltid i Premium för poäng.

Det finns nog ingen riktig LCC med fritt val av sittplats osv längre dock, det är nog tur det med tanke på alkoholhalten hos vissa av dessa bolag i UK framförallt =)
Ser jag framåt i år och kikar revenue så har jag 5-6 flighter bokade och samtliga utom en med Delta inrikes i USA är med Ryan Air.
Merparten av mina semestrar går mot östra Europa eller Long Haul och där är det svårt att hitta prisvärdhet i annat än LCC i mitt tycke.
 

jerixon

Medlem
Lite roligt att se gamla militärflygplatsen Stansted och dess utveckling =)

Screenshot_20240514_103841_Facebook.jpg


Glad att jag flög en del Ryan även för lääääänge sedan. Fick flyga från härliga Säve Flygplats i Göteborg bland annat.

Skavsta eller Örebro är väll just nu de två närmaste LCC flygplatserna för mig och det är ju bra mycket skönare med 70 minuter bil till Skavsta än 2.5- 3h till Landvetter eller Arlanda.
 

Mimer

Medlem
Min andra (av totalt fyra) Ryanairflygningar är den mest minnesvärda. Tidigt 2000-tal, Flög Skavsta – Edinburgh (nåja Prestwick). Fenomenalt pris, ToR för två personer gick på 844 kronor totalt. Men… man får vad man betalar för. Ibland i alla fall.

Efter en kraftig försening på Skavsta så hamnar jag och mitt resesällskap den rad dit serveringsvagnen kom sist. Nu var ju trots allt fredag kväll, vi skulle till Skottland, så tänkte jag att en whisky skulle smaka. ”Den är slut” svarar den lätt sura flygvärdinnan. Ok säger jag, en gin och tonic istället då. ”Ginen är slut” får jag till svar. ”Tonicen också” fyller hon i.

Vodka och apelsinjuice testar jag. ”Slut” är hennes korta svar.

Rom och cola är då det enda jag kan komma på. Hon skiner upp och ger mig två plastkuddar med genomskinligt innehåll. Ljus rom tydligen. ”Och cola” säger jag och får givetvis svaret ”den är slut”. Lätt uppgiven frågar jag efter is. Hon tittar länge på mig i tystnad och svarar, ta-da, ”slut den med”.

Men det fanns gott om lotter ombord…

I övrigt så har det lirat bra med Ryan för min del, flyg i tid, inga konstiga ”straffavgifter” med mera.
 
Toppen