Senaste nytt

En tur till Florida (eller hur man undviker inrikes i USA) [semi live efter bästa Wi-Fi-förmåga]

Hachans

Medlem
Så var det dags att ta en sväng i tjänstens vägnar igen. Och precis som alla normalt funtade människor så funderade jag på hur jag på roligaste sätt tar mig till Orlando, gärna på något håll jag inte prövat förut. Helst utan inrikes i USA för det är så tråkigt och dålig poängintjäning. SAS var (trots mitt rykte här på forumet) huvudalternativet till Miami och sen nyöppnade Brightline till Orlando, men den linjen har inte börjat flyga in.

Valet landade till slut på AF och Virgin Atlantic via Paris och London i C. Varför två hopp i Europa? För då slipper man ett i USA, men får extra XP i Flying Blue för att man korsar en gräns. Returen blir med Delta via JFK direkt till Stockholm. Då är nämligen sambon med så då är det närmaste vägen som gäller.

Hur som helst, 15 dagar innan avgång kommer ytterligare en i raden av typ tio ändringar som denna bokning sett sen jag bokade i början av året. Denna gång är första flyget inställt på morgonen till Paris, så blev ombokad till dagen innan. Men ett meddelande på Whatsapp senare till Flying Blues platinumlinje så var jag ombokad till KLM istället ett par timmar efter ordinarie avgångstid. Lite kortare tid i London för att njuta av Clubhouse men får vara nöjd. Som vanligt snabb respons på kundservice.

Tänker dessutom att min rapport kan vara relevant då det i framtiden kanske går fler anslutningar mellan SAS och Virgin.

Och så spolar vi fram till idag. Arlanda terminal 2. Morgontrött personal i disken som jag tror säger typ två ord till mig på hela processen. Dessa ord inkluderade inte ’hej’, ’tack’ eller ’trevlig resa’. Sen säkerhetskontrollen där dagens hittepåregel var att alla kablar skulle läggas upp. Mobiltelefonen kunde dock stanna i väskan igen. Tack vare fast track gick det snabbt men de jobbade inte kvickt. Men jag fattar, söndagsmorgon.

Nu är det dags för lite häng i Pearl som jag fortfarande tycker håller helt okej klass. Efter lite ägg och bacon är det inte så illa att vara uppe tidigare än jag brukar.

Jag uppdaterar här efterhand som jag hittar Wi-Fi!
IMG_3265.jpeg
 

Hachans

Medlem
I gaten jagades det stora handbagage till idel glada uttryck som ni säkert förstår. Vissa har ju gigantiska väskor.

Jag har en tanig liten ryggsäck bara, så funderar på var min väska kommer hamna idag. Fick precis tillbaka min väska från Air France i fredags efter att den ville ta en extradag utan husse i Paris. Däremot ringde AF mig och hörde så att jag fått väskan. De litar tydligen inte på Bring.

IMG_3268.jpeg
 

Johan F

Medlem
I gaten jagades det stora handbagage till idel glada uttryck som ni säkert förstår. Vissa har ju gigantiska väskor.

Jag har en tanig liten ryggsäck bara, så funderar på var min väska kommer hamna idag. Fick precis tillbaka min väska från Air France i fredags efter att den ville ta en extradag utan husse i Paris. Däremot ringde AF mig och hörde så att jag fått väskan. De litar tydligen inte på Bring.

Visa bifogad bild 146564
Härligt med en reserapport så här på en blåsig söndagsmorgon; särskilt att få mer input hur det är att resa med SkyTeam bolagen
 

Hachans

Medlem
Härligt med en reserapport så här på en blåsig söndagsmorgon; särskilt att få mer input hur det är att resa med SkyTeam bolagen

Ja, jag bytte till Skyteam efter pandemin, mestadels pga ändrat resemönster västerut där jag framförallt ville åt Delta och AeroMexico. Jag trivs bra, även om man alltid önskar sig fler sätt att tjäna poäng och så. Men tänker att en lite reserapport om Skyteam i dessa dagar passar perfekt i tid, även om de två första flygen är vardagliga för många inklusive mig.

Nu är jag bordad på favoritplatsen 1A. Och det är tomt på raden sidan om mig. Business Class i KLM brukar vara dyrt från Arlanda så inte konstigt. Hade ju själv bokat den tidigare och billigare AF-avgången ursprungligen.




IMG_3269.jpeg
 

Hachans

Medlem
Sådär. Första flygningen klar. 2 rader business ombord med totalt 4 pax. Rad 2 fick frulle först då de firade födelsedag så de fick födelsedagskort med bubbel, nice touch!

KLM kör med lådkoncept istället för brickservering, vilket är lite tråkigt. Men maten är det verkligen inget fel på för det. Man går inte hungrig från en frukost på KLM. Idag serverades chokladpannkakor, frukost, god müsli och bröd. Tillsammans med kaffe och en av de godaste apelsinjuicerna som serveras i skyn (enligt mig som gillar fruktkött och färskpressat). Idag fick vi även ingefärsshot. Det var stärkande!

Dryckutbudet är relativt stort för att vara en kort flygning inom Europa. Servicen levererades också av oerhört trevlig personal.

IMG_3272.jpeg

IMG_3273.jpeg



Hejdå Arlanda!

IMG_3271.jpeg
 

Hachans

Medlem
Detta är min nemesis. Och det är samma otrevliga dam som jobbar. Hade hoppats på lite loungetid men det går nog åt skogen nu.

Observera att väntetiden på skärmen inte stämmer alls. Och att det ryktet om svenskar kömentalitet är kraftigt överdriven baserat på mängden som just trängde sig framför hela kön.

IMG_3274.jpeg
 
Last edited:

Hachans

Medlem
När de fick tummen ur så öppnade de fler maskiner (varför är de inte alla öppna) och styrde upp köerna började det röra på sig. Fortfarande problem med folk som inte läser instruktionerna vilket gjorde att det tog lång tid.

Hinner iaf med en stund i loungen. Non-Schengen Crown är ju KLMs största lounge och många har åsikter om den. Jag gillar den för det går alltid att hitta sittplats. Visst är maten inte direkt inspirerande och jag är fortfarande mätt så tänker inte äta här idag. Eller jo, äppelstrudeln såg god ut så den ville jag prova. Det finns även en restaurang man kan betala för och en terrass när det är fint väder. Jag har aldrig provat restaurangen pga snål men kanske någon annan har?

Idag är det amerikanskt tema på buffén. Så det serveras då pasta. Och Sloppy Joes. De såg ju inte direkt aptitliga ut.

IMG_3275.jpeg


Mmmm, spy… jag menar Sloppy Joes!

IMG_3276.jpeg
 

Hachans

Medlem
Bordad och klar i vad som känns som en riktigt gammal häck men den är bara 13 år. Eftersom vi bordade sent så är vi nu sena från gate. Fick 5C denna gång. Inte mitt säte of chice men blir man ombokad nära inpå har man inte så mycket val. Men jag är glad för det är inte bussgate iaf. #småsegrar

Vadslagning pågår nu om vi kommer få en ursäkt om air traffic control och en försening.

Hur som helst, nästa stopp blir London och jag hoppas verkligen jag hinner inom Clubhouse men först transfer mellan terminaler!

IMG_3280.jpeg
 
Toppen