Senaste nytt

Dricks till butlern?

igelkotten

Medlem
Snarare tvärtom skulle jag vilja säga, de lägger ju på dricksen själva och kallar den "Discretionary service charge"
tidigare nästan bara i London men numera överallt tycker jag.
Avsikten är ju att man ska tycka det är pinsamt att be dem ta bort den eller ändra beloppet.
"Var du inte nöjd med servicen?" blir frågan

Tydligen har hotell också börjat med ofoget.
UK Hotels Add Sneaky Discretionary Service Charges - One Mile at a Time

Det är rätt irriterande när vissa ställen lägger på typ 15% (normen i London har varit 12.5%). Jag själv har aldrig bett de ta bort den, och kommer heller aldrig göra det oss hur jobbigt det skulle vara. Även black cabs ber nu för tiden om dricks i maskinerna, med standardförslag på 18%! Och då är ju taxiföraren typ egenföretagare… Kan tänka mig att många turister lämnar dricks, vilket tyvärr kommer göra fenomenet mer vanligt.
 

Homer

Medlem
@Homer Det jag menar, de slopar den vanliga dricksen och lägger på en service charge eller något istället. Bra på ett sätt då man inte behöver fundera på dricks, men dåligt förstås då notan plötsligt dycker upp rejält saltad.


Typisk enhancement


Dessutom behåller uppenbarligen arbetsgivaren delar av pengarna
'Disappointment' as Government shelves plans for tipping legislation
Plans to introduce legislation prohibiting hospitality firms from taking a proportion of staff tips or service charge have been shelved, with one industry body describing the move as 'disappointing'.
 
Last edited:

Gusthild

Medlem
Det där var ett problem förr. Numera har ”alla/de flesta” kortmaskiner ett inbyggt skydd, du kan inte slå in ett belopp som är väldigt mycket högre än det som notan säger. Det finns runt 10-20% tolerans, därefter frågar maskinen eller nekar transaktionen helt. Just för att undvika dylika händelser.
Ja minns att det var något inslag i DN om någon som betalat 18000kr för en varmkorv.
Det är märkligt att det inte gjordes tidigare!
 

Gusthild

Medlem
I Sverige och resten av EU får alla anställda lön. Vanligtvis också enligt kollektivavtal eller liknande. Oftast står det dessutom service charge eller liknande specificerat på kvittona. Det betyder att hotellet tar ut en extra avgift, för att bl a täcka lönekostnaderna. En anledning till att jag eventuellt skulle ge dricks skulle vara om jag fått service utöver det vanliga, utöver det man förväntar sig. Men det händer aldrig i Sverige och väldigt sällan någon annanstans i EU heller. Ibland skulle man kunna tänka sig att ge lite dricks i "förebyggande" syfte, för att helt enkelt uppmuntra till extra god service framöver, men inte heller det fungerar särskilt bra i Sverige. Således betalar jag aldrig dricks i Sverige, och nästan aldrig någon annanstans i EU heller.

I USA så har man ju ett system där grundlönerna är väldigt låga, ibland obefintliga, och där dricksen i princip är den enda lön som servicepersonalen får. Det är inget system jag gillar, men tyvärr så får man ju anpassa sig lite eftersom jag inte heller vill att personalen inte ska få betalt för sitt jobb. Jag får dock säga att vanligtvis så har jag också fått väldigt bra service när jag har varit i USA, jämfört med t ex Sverige. I Asien likaså. Beroende på land så betalar jag också dricks där. "Förebyggande" dricks funkar vanligtvis väldigt bra i Asien.

Men som sagt, jag är inget stor fan av dricks. Jag ser hellre att folk får en vettig lön. Det är ju egentligen samma mekanism som ligger bakom korruption och mutor, och det är ju inget man vill ha.
Nu ikväll när jag var ute och åt, så när jag vad om notan kom servitrisen och drog något långt om att de endast får betalt via dricks och inte har en riktig lön
Skitsnack tänkte jag, men gav ändå ca 100kr i dricks.
Notan var väl på 900kr så mer än 10%.
Men jag gjorde det enbart av rädsla för att inte framstå som snål.
servicen var dock bra, men kanske inte värd vad jag gav..

Typisk enhancement


Dessutom behåller uppenbarligen arbetsgivaren delar av pengarna
'Disappointment' as Government shelves plans for tipping legislation
Plans to introduce legislation prohibiting hospitality firms from taking a proportion of staff tips or service charge have been shelved, with one industry body describing the move as 'disappointing'.
Nu är det kanske inte riktigt om vad du skrev, men ytterligare någonting jag kan bli less på är när dricksen skall delas mellan all personal.
När jag ger dricks så är det ämnat för en specifik person. Jag skiter om kocken eller receptionisten har gjort ett bra jobb. Det får väl vara en fråga för facket de är med i. Servicen ges ju av en person, inte deras kollegor.

Det är rätt irriterande när vissa ställen lägger på typ 15% (normen i London har varit 12.5%). Jag själv har aldrig bett de ta bort den, och kommer heller aldrig göra det oss hur jobbigt det skulle vara. Även black cabs ber nu för tiden om dricks i maskinerna, med standardförslag på 18%! Och då är ju taxiföraren typ egenföretagare… Kan tänka mig att många turister lämnar dricks, vilket tyvärr kommer göra fenomenet mer vanligt.
När jag kör på black car service är det nästan alltid förbetalt.
I fallen då jag inte själv gjort beställningen själv utan hotellet har fixat det så har jag inte riktigt tänkt på det. Men har aldrig gett dricks.
Tycker inte taxi är en service som skall dricksas. Eller har jag fel?
 
Last edited by a moderator:

igelkotten

Medlem
Nu ikväll när jag var ute och åt, så när jag vad om notan kom servitrisen och drog något långt om att de endast får betalt via dricks och inte har en riktig lön
Skitsnack tänkte jag, men gav ändå ca 100kr i dricks.
Notan var väl på 900kr så mer än 10%.
Men jag gjorde det enbart av rädsla för att inte framstå som snål.
servicen var dock bra, men kanske inte värd vad jag gav..

Hotell- och restaurangavtalet (förutsatt att restaurangen är bundet av kollektivavtal) sätter minimilön för okvalificerad personal på ca 130 kr / tim (om inte personen är under 20, då timlönen kan vara lägre än så).
 

igelkotten

Medlem
När jag kör på black car service är det nästan alltid förbetalt.
I fallen då jag inte själv gjort beställningen själv utan hotellet har fixat det så har jag inte riktigt tänkt på det. Men har aldrig gett dricks.
Tycker inte taxi är en service som skall dricksas. Eller har jag fel?

Förstår inte frågan? Vi är ju flera som sagt att det beror på land till land…. Vilket land frågar du om? Sverige? I så fall gäller det som redan skrivits…

Jag kanske skrev lite förvirrande - med black cab syftade jag på de vanliga taxibilarna i London, som går på taxameter.
 

pep

Medlem
Drikkepenge har fanden skabt. De underminerer enhver aftalt pris, gennemsigtighed, og opfordrer indirekte til "tag selv"?.
 

Berglund

Medlem
Förstår inte frågan? Vi är ju flera som sagt att det beror på land till land…. Vilket land frågar du om? Sverige? I så fall gäller det som redan skrivits…
Han postade en bild från Polen i en annan tråd vill jag minnas.


Jag kanske skrev lite förvirrande - med black cab syftade jag på de vanliga taxibilarna i London, som går på taxameter.
Han har med stor sannolikhet blandat ihop ”black cab” med ”Uber Black” eftersom han pratar om att det är förskottsbetalt. Nu är inte en Uberresa förskottsbetald, det görs en reservation på kortet, men någon förskottsbetalning är det inte frågan om. Han har kanske inte ens en aning om att det heter ”black cab” i London?
 
Last edited:

mha321

Medlem
Han har med stor sannolikhet blandat ihop ”black cab” med ”Uber Black” eftersom han pratar om att det är förskottsbetalt. Nu är inte en Uberresa förskottsbetald, det görs en reservation på kortet, men någon förskottsbetalning är det inte frågan om. Han har kanske inte ens en aning om att det heter ”black cab” i London?

Uber black är inte for betald, nej. Och det görs inte alltid ens en reservation.

Black car service är typ limo service och vanligt i städer med hårt reglerad taxi verksamhet. Tex New York har du traditionellt valt mellan yellow cab eller black car. Där den stora skillnaden är att black cars måste förbokas och inte får köra på taxameter eftetsom de formellt sätt inte är taxi. Vanligt för just airport transfer.

Så jag håller helt med - man måste vara tydligare. Samma sak kan heta olika saker och olika saker heta samma sak i olika städer. Gul taxi är ju något helt olika i New York och Stockholm tex...
 
Toppen