Senaste nytt

Ditt reseår 2023

Med undantag för pandemiåret så var detta mitt sämsta reseår på länge.
  1. Hur många flygningar har du gjort? 13
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 12232
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS (inkl.deras olika underleverantörer)
  4. Nya flygplatser besökta under året? -
  5. Nya flygbolag testade under året? För att inte sätta ett tråkigt streck så svarar jag SmartLynx som agerade underleverantör till SAS under året.
  6. Nya besökta länder? -
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 9
  8. Bästa hotellvistelse? Hotel C, Stockholm
  9. Sämsta hotellvistelse? Hotel Harrington, Washington DC
  10. Bästa reseminnet? Tjänsteresa till Tjeckien då vi bl a fick en oerhört bra guidning genom Prag.
  11. Sämsta reseminnet? Med ganska få resor under året så blir det inte mycket att jämföra med så då får jag säga resan till Washington. Mest pga att jag var där ensam och egentligen hade ganska tråkigt.
  12. Största överraskningen? Egentligen ingen överraskning, men jag kan ändå inte låta bli att förvånas över att hotellpriserna även på de billigaste hotellen är så höga både i New York och Washington, trots sin dåliga kvalitet.
  13. Annat "första gången" under året? Att resandet i premiumkabin (PLUS eller Business) varit fler till antalet än resande i Economy.
  14. Mål för 2024? Att klura ut varför jag ska fortsätta resa med SAS nu när jag nått Lifetime Gold men ligger på en resande nivå att jag högst troligt inte kommer att nå Diamant. Kopplat till detta är också att definiera bästa kreditkortsuppsättningen för mig framöver.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Inget specifikt.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? -
  2. Bästa loungen? Med årets begränsade resande så blir urvalet inte så stort. Jag säger därför SAS Guldlounge på Kastrup.
  3. Sämsta loungen? Med samma begränsade utbud får det bli Turkish Airlines lounge i Washington.
Loungerna hade lika gärna kunnat byta plats med varandra. De har båda sina fördelar och nackdelar. Till detta kommer även SAS Guldlounge på Arlanda som också är en del i detta "triangeldrama". :)

Till sist så kan man inte göra ett bokslut utan att också stämma av ifall man nådde sina mål.

Mål för 2023? Att återkvala till EBG för att säkra LTG.

Och detta lyckades jag med, så då får man väl vara nöjd. :)
 

Konto93

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 64
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 27 473 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Lufthansa, Swiss, Luxair, Austrian, KLM, SAS, Air Dolomiti, Edelweiss
  4. Nya flygplatser besökta under året? EDI, PRG, LCA, LCY, HAM,
  5. Nya flygbolag testade under året? Edelweiss, Air Dolomiti
  6. Nya besökta länder? Cypern och Tjeckien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? Ca 20
  8. Bästa hotellvistelse? Miss Clara, Stockholm
  9. Sämsta hotellvistelse? Best Western Sure Hotell, Östersund. Inget hemskt men för att välja något
  10. Bästa reseminnet? Prag
  11. Sämsta reseminnet? Inga dåliga
  12. Största överraskningen? Smidigheten på LCY flygplats
  13. Annat "första gången" under året?
  14. Mål för 2024?
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023

 

Attachments

  • Screenshot 2023-12-28 at 18.29.29.png
    Screenshot 2023-12-28 at 18.29.29.png
    {memory} MB · Visningar: 42
  1. Hur många flygningar har du gjort? 44 (2 First, 16 Business, 26 Economy).
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 86163 miles.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS (SK), ANA (NH), Lufthansa (LH), Swiss (LX), BRA (TF), Ryanair (FR).
  4. Nya flygplatser besökta under året? -
  5. Nya flygbolag testade under året? -
  6. Nya besökta länder? -
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 142 (64 Utomlands, 78 Sverige).
  8. Bästa hotellvistelse? Med familjen: Hyatt Regency Seragaki Island, Okinawa. Solo: Park Hyatt Tokyo. Var nog sista chansen innan renoveringen.
  9. Sämsta hotellvistelse? Ett garderobsliknande rum i Varberg. Vill tyvärr inte nämna några namn eftersom det brukar vara bättre.
  10. Bästa reseminnet? Japanresan med familjen för att fira födelsedagen.
  11. Sämsta reseminnet? Utan lounge i en barskrapad JFK terminal 7. Av olika anledningar anlände vi alldeles för tidigt till flygplatsen.
  12. Största överraskningen? Att familjen lyckades förbruka 5 st 2-4-1-vouchers och över 500000 Eurobonus-poäng under ett år. Dessutom har vi fortfarande en påse poäng kvar.
  13. Annat "första gången" under året? Snudd på att vi missade familjens flyg hem från Tokyo. Vi fastnade i trafiken från ”hell”. Trots att incheckningen var stängd och det var en bussgate, var vi nästan först på planet. Jag hade inte klagat om vi blivit kvar, men både min fru och dotter var extremt stressade över risken att inte hinna tillbaka till jobbet. Detta gjorde att vi missade en härlig skål ramen i loungen. Ytterligare en första gång, lyckades jag i år resa till Japan i både östlig och västlig riktning. En bucketlistpunkt avkryssad!
  14. Mål för 2024? Hur blir det med Diamond, med tanke på SAS och alliansbyte? Framförallt vill jag boka en bonusresa till Japan med Star Alliance innan det är för sent.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Hålla koll på alla dubbla-poäng helger och Friends & Family kampanjer. Det är första gången sedan pandemin började som jag har fått alla kampanjmail. Det blev bra poängutdelning i år.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Alla reserapporter som ger inspiration och längtan till annorlunda resande.
  2. Bästa loungen? Polaris loungerna är trevliga.
  3. Sämsta loungen? Inga direkta bottennapp i år.

@ResenärenLars har en poäng i att stämma av över årets mål.
Mål för 2023? Resa till Japan med ANA F ”The Suite”.
Snubblade på målsnöret. Det blev en t/r Tokyo i ANA F, men ”bara” i den äldre inredningen. Fantastisk upplevelse i vilket fall som helst.



resor_2023.png
 

sweflyer

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 43
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 31418
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Nästan uteslutande SAS. Därtill Air Baltic, Ryanair och Sunclass Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? Hurghada, Pisa, Warszawa-Modlin
  5. Nya flygbolag testade under året? Inga
  6. Nya besökta länder? Egypten, Lettland (Riga dock ej ny flygplats då jag gjort transfer där tidigare)
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? Synd att det inte går att logga i flygverktyg på nätet. Man borde kunna få upp hur många nätter man varit borta, nu har jag inte riktigt koll.
  8. Bästa hotellvistelse? Inget som riktigt sticker ut
  9. Sämsta hotellvistelse? Inte prisvärt att bo i sekundära Tyska städer under mässor. För priset man (eller arbetsgivare...) betalar för nån halvdan kedja förväntar man sig resort på paradisö med privat strand
  10. Bästa reseminnet? Härligt att vara tillbaka i Washington DC under tidig höst då vädret var väldigt trevligt
  11. Sämsta reseminnet? Inget som riktigt sticker ut
  12. Största överraskningen? Inflationen har gjort USA riktigt dyrt. 2015 kostade en svart kaffe 2 dollar på Starbucks mitt i San Francisco. Dollarkursen/SEK gör det ännu värre för svenskar
  13. Annat "första gången" under året? Snubblande nära EuroBonus Diamond men brydde mig inte om någon miles run eller skaffa Amex. Blev guld på Strawberry/Nordic Choice för första gången
  14. Mål för 2024? Göra en Star Alliance-award innan alliansbytet. Troligen kommer den äga rum efter bytet sker. Lite nervöst om den faktiskt kan komma att bli av
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Svar på frågor som hade blivit knepiga annars.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Inget som riktigt sticker ut
  2. Bästa loungen? Galilei VIP Lounge i Pisa var en överraskning
  3. Sämsta loungen? Pearl lounge T5 E-piren på Arlanda. Tråkigt utbud och bara två ganska ofräscha toaletter
 
  1. Hur många flygningar har du gjort? 16
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 16500
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS
  4. Nya flygplatser besökta under året? -
  5. Nya flygbolag testade under året? -
  6. Nya besökta länder? -
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 37
  8. Bästa hotellvistelse? Tropicana Las Vegas, a DoubleTree by Hilton Hotel.
  9. Sämsta hotellvistelse? Hampton Inn Norco-Corona-Eastvale
  10. Bästa reseminnet? Milagerunnet till LAX som blev till ett besök på CES.
  11. Sämsta reseminnet? Blåsorna under fötterna efter 45000 steg under dagen i Berlin, varav de sista 5000 var i jakten på ett nattöppet apotek för att kunna köpa compeed.
  12. Största överraskningen? CU från billigaste poängrummet till en 2 vånings Svit på Tropicana Las Vegas.
  13. Annat "första gången" under året? Att resandet har enbart varit i premiumkabin (PLUS eller Business).
  14. Mål för 2024? Att försöka behålla Gold i EB och NC/Strawberry.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Inget speciellt.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? -
  2. Bästa loungen? United Polaris loungen LAX.
  3. Sämsta loungen? Ingen speciell.
 

MartinH

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 42
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 56924
  3. Vilka flygbolag har du flugit? AirAsia, Thai Smile, Thai, Singapore, VietJet, EVA, Lufthansa, SAS, Austrian, Swiss, Wizz, Ryanair, Air Baltic, British, Etihad, Qatar
  4. Nya flygplatser besökta under året? Chiang Mai CNX
  5. Nya flygbolag testade under året?
  6. Nya besökta länder? -
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 197
  8. Bästa hotellvistelse? Hilton Da Nang
  9. Sämsta hotellvistelse? en icke-vistelse, missade att avboka en spekulativ bokning, flygplatshotell BKK till en kostnad av 150 kr :p
  10. Bästa reseminnet? Lufthansa F t/r till Tokyo, första gången jag turistade där efter att ha vart där på jobb många gånger tidigare. Etihad F på A380 var härligt att flyga igen
map.gif
 

LSH

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? ca 45
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 38 000
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, BRA, Lufthansa, LOT, Aero Mexico, Avianca
  4. Nya flygplatser besökta under året? -
  5. Nya flygbolag testade under året? -
  6. Nya besökta länder? -
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 30 Kanske. Loggar inte.
  8. Bästa hotellvistelse?
  9. Sämsta hotellvistelse?
  10. Bästa reseminnet? Att komma tillbaka till Japan efter år av inreseförbud var mycket trevligt.
  11. Sämsta reseminnet?
  12. Största överraskningen? SAS lägger ner linjen KLR-ARN
  13. Annat "första gången" under året?
  14. Mål för 2024? Att resa mer.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Trevlig träff i Stockholm, där det delades många nya trix.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
  2. Bästa loungen? ANA Haneda
  3. Sämsta loungen? BRA på Bromma (dock inte katastrofal med tanke på att det är en inrikeslounge man spenderar en kvart eller två i)

Sammanfattning
Naturligtvis en liten nedgång i antal resor efter mitt sabbatsår 21-22. Att SAS slutade flyga Kalmar-Arlanda var förstås ett stort bakslag. För dagsresor till Stockholm har BRA fungerat över förväntan, men vi blir avskurna från resten av välden på ett tråkigt sätt. SAS kom tillbaka! Allt är förlåtet! Till och med det där med polarrullen.

Skärmbild 2023-12-30 145410.png
 

Ping

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? - 49
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? -
  3. Vilka flygbolag har du flugit? - Swiss, Lufthansa, Eurowings, United, LOT, Ryanair
  4. Nya flygplatser besökta under året? - MTY, EDI, IAH
  5. Nya flygbolag testade under året? -
  6. Nya besökta länder? - Mexico
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? -
  8. Bästa hotellvistelse? - Intercontinental
  9. Sämsta hotellvistelse? - Hotel på tjänsteresa som vanligt.
  10. Bästa reseminnet? - Uppgradering till Business class på en 747 övre däck, på en 12h flyg. Kändes som man fick miljonvinsten.
  11. Sämsta reseminnet? - När det tog slut med bruden.
  12. Största överraskningen?(arna) Hur sjukt smidigt nya säkerhetskontrollen är med nya röntenmaskiner där vätska och elektronik kan ligga kvar. Hur smidigt det är med flyg&tåg kombo, den top 3 bäste revbenen jag käkat fanns i en flygplats lounge, Hilton Waldorf är överskattad.
  13. Annat "första gången" under året? - Businessclass på interkontinental resa, första tjänsteresa utanför europa.
  14. Mål för 2024? - Ska faktiskt dra ned på resandet då bucket list i princip är klar, endast resa till favoriterna igen, en lång biltouring.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? - Alla trevliga reserapporter man kunnat läsa medans man väntar på flyget.
Bonusfrågor:

  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? - Alla reserapporter
  2. Bästa loungen? - Lufthansa Fra lounge.
  3. Sämsta loungen? - Inte besökt någon dålig lounge iår.
 

David

Medlem
Då var sista flygningen för året gjord och det är dags att summera:

Hur många flygningar har du gjort? 53
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 74,764 miles
Vilka flygbolag har du flugit? SAS (SK), Lufthansa (LH), Sichuan Airlines (3U), Air China (CA), China Eastern (MU), Shanghai Airlines (FM), Chongqing Airlines (OQ)
Nya flygplatser besökta under året? Hangzhou (HGH), Daqing (DQA)
Nya flygbolag testade under året? Chongqing Airlines (OQ)
Nya besökta länder? Inga
Antal hotellnätter/övernattningar? Beror lite på hur man räknar men 370 betalda nätter med en del overlapping stays och boende hemma (typ 3 mån totalt kanske).
Bästa hotellvistelse? Shangri-La Harbin eller Renaissance Hong Kong Harbour view.
Sämsta hotellvistelse? Ingen direkt dålig vistelse, men har blivit en del tråkiga Holiday Inn/Express.
Bästa reseminnet? Hockey i Chicago i Januari eller någon av mina hemresor till Sverige från Kina under året. ;)
Sämsta reseminnet? Då det tog fyra dagar att resa från Göteborg till Chongqing, när det skulle ta 24 timmar, se lite info nedan.
Största överraskningen? Att det kan ta fyra dagar att resa till Kina pga IRROPS (galen orginalrutt hade jag kunnat förstå).
Annat "första gången" under året? Hilton Honors Diamond, iofs mha challenge men det är starten på en ny hotellera.
Mål för 2024? Säkra fortsatt HH Diamond, lösa sista året på EB Lifetime Gold.
Detta hade inte hänt utan BC under 2023? En trevlig Hong Kong-träff i november.

Sämta resminnet:
Fredagen den 17:e februari skulle jag flytta till Kina igen. Bokad rutt var GOT-CPH-PVG-CKG med SAS första två flygningarna och separat bokning från PVG till CKG. ATR-flygningen ner till CPH var den kanske värsta jag varit med om pga den pågående stormen som senare skulle ställa CPH-PVG. Detta fick jag först reda på vid 01:00 så jag tog mina väskor och åkte till Marriott downtown och väntade in en ombokning under natten.
På lördagsmorgonen hade jag fått CPH-MXP-HKG-PVG vilken för det första skulle avgå tidigare än vad jag hunnit ta mig till flygplatsen (iofs mitt fel för att jag ville ha kontroll på mina väskor och inte sov på en bänk utan ville ha en säng) och då inresan till Kina först skulle ske dagen efter skulle mitt PCR-test gå ut (48h från när tagit testet i Göteborg). Jag åker ut till CPH och träffar på väldigt förstående personal i service desk som erbjuder SAS-flygningen på tisdagen, eller rutten CPH-FRA-BUD-PVG dagen därpå. Då jag behöver vara på kontoret i Chongqing senast onsdag morgon så tar jag omvägen kring FRA/BUD och långflygningen med China Eastern. Jag checkar in på Clarion CPH (där det inte fanns rum natten till lördag, därav downtown) och bokar om PVG-CKG.
På söndagmorgonen så gick jag till airport doctor och gjorde ett PCR-test för att ha ett nytt fräscht då mitt gamla inte skulle funka. Vid lunchtid knallar jag bort till terminalen och sätter mig och håller lite koll på inkommande kärra från FRA på FR24. Tråkigt nog är kärran lite sen och således missar jag min connection på FRA och får återigen gå och besöka en service desk. Damen tittar frågande på min rutt CPH-FRA-BUD-PVG och suckar då jag nämner ombokning av SAS dagen innan. Hon föreslår en ombokning till LHs direktkärra till PVG, dagen därpå (på kvällen). Jag får hotellvoucher och jag bokar om PVG-CKG, igen.
Nu är det måndag och äntligen skall jag väl komma iväg? Jodå, det går bra och jag landar tisdag eftermiddag på Shanghai Pudong. Immigration och transfer går rimligt bra och flyget till Chongqing på kvällen går i tid.
Lämnade hemmet i Göteborg vid lunchtid på fredagen och anlände "hemmet" i Chongqing vid 23 på tisdagen.

Ruttkarta 2023:
Ruttkarta 2023.jpg
 
Last edited:
Nu när året i princip är över, med bara 14h kvar så lär det inte bli något mer flygande. Har legat stadigt nu runt ca 60 flighter per år efter år 2020. Det är ett behagligt antal flygningar som gör att man hinner upptäcka mycket och samtidigt inte är borta lika mycket hemifrån. Av år 2023 totalt 61 flighter var 38st privata och bara 23st jobbrelaterat.
  1. Hur många flygningar har du gjort? 61 (i följande klasser: 22 economy, 7 premium economy, 30 business & 2 first)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 75,659 Miles / 121,761 km
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, BRA, Lufthansa, Turkish Airlines, Finnair, Swiss, Thai Airways, TAP Air Portugal, Cathay Pacific, EVA AIR, & Ryanair
  4. Nya flygplatser besökta under året? Kalmar, Lissabon, Jeddah, Bucharest & Astana (Nur Sultan), London (Stansted)
  5. Nya flygbolag testade under året? Ryanair :( & TAP Air Portugal
  6. Nya besökta länder? Rumänien, Portugal & Kazakstan
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? ca 90 nätter
  8. Bästa hotellvistelse? Conrad Hong Kong.
  9. Sämsta hotellvistelse? ibis Barcelona Aeropuerto Viladecans (AC på rummet var trasigt, tog 30 min i kö att få checka in, låg smutsiga ej utbytta handdukar på rummet.
  10. Bästa reseminnet? När man slog över 1 miljon flugna nautical miles i min resestatistik och flighten man flög var en Lufthansa First i 14 timmar hem från Hongkong.
  11. Sämsta reseminnet? Första flighten på Ryanair (i mitt liv)
  12. Största överraskningen? Hur mycket sämre Lufthansa FCT blivit jämfört med 8 år sen
  13. Annat "första gången" under året? Första flighten på Ryanair (i mitt liv)
  14. Mål för 2024? Upptäcka ett nytt land
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? BC Träffen i Hongkong!
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Kan tyvärr inte komma på något.
  2. Bästa loungen? Finnair Platinum Wing
  3. Sämsta loungen? Tarom lounge Bucharest Airport.
  4. Bästa flighten: Lufthansa flight 797 på gamla trogna A340-600 i First Class 14h
1704013049198.png
 
Toppen