Senaste nytt

Curve betalkort

Just THB är inte supportat av curve på underliggande kort, så det har inget med dina kort att göra utan går helt enkelt inte.

Om du vill ha lägsta möjliga avgift och max möjliga Gbit ska du antagligen ha alla korten ställda i sek, förutsatt att det är kort faktiskt utställda i Sverige. Då får du noll avgift under veckan och låg avgift under helgen. Det enda du "tappar" är att du får poängen enligt sek i kampanjen. Men vad gäller avgift är ju curve även med avgift billigare än det underliggande kortet.

För att minimera avgiften på helgen behöver du ett kort där du kan växla i förväg, tex revolut. Men då behöver man just o fallet THB används just det kortet under helgen och inte curve, och tappar därmed Gbit. Men det funkar bra i andra valutor.
Tack för svar. Vi får se hur det går.
Då lyckades Booking dra pengarna på några hotelnätter i lördags... och i THB.
Så då blir det ju helgavgift på Curve. Blir det ytterligare 2% påslag om man GBITar den?
 
Tack för svar. Vi får se hur det går.
Då lyckades Booking dra pengarna på några hotelnätter i lördags... och i THB.
Så då blir det ju helgavgift på Curve. Blir det ytterligare 2% påslag om man GBITar den?

Nej, om du har haft ditt underliggande kort inställt på SEK (vilket jag antar då du pratar om helgavgift på Curve) så är det alltså en SEK transaktion du kommer flytta med GBIT. Du kan då bara flytta denna till ett annat kort som är inställt på SEK. Och så länge ditt underliggande kort har SEK som valuta så får du inget påslag på det kortet.

Hur som helst så blir du inte debiterad något extra av Curve.
 

FilipJ

Medlem
Som novis och utomlands med Curve för första gången går jag bet på att förstå detta...
Om jag (med underliggande SAS MC) betalar genom Curve och får samma kurs som om jag betalar direkt i GBP med SAS MC - vad är poängen om jag inte kan GBIT:a transaktionen? Jag tappar ju extrapoängen som jag får om jag betalar direkt med SAS MC.
 
Om jag (med underliggande SAS MC) betalar genom Curve och får samma kurs som om jag betalar direkt i GBP med SAS MC - vad är poängen om jag inte kan GBIT:a transaktionen? Jag tappar ju extrapoängen som jag får om jag betalar direkt med SAS MC.
OM du hade fått samma kurs, så hade det inte varit så mycket vits. Men så är det inte. Curve ger en väsentligt bättre kurs än SAS MC, och den skillnaden är (oftast, för de flesta, ymmv) större än värdet på att få 5 eller 10 extra EB-poäng.
 

intuition

Medlem
Du betalar cirka de 2% som SAS MC adderar ovanpå mastercards växelkurs om du inte köra via Curve. Jag tror båda korten använder samma mastercard kurs, här är iaf den Curve använder. Så det är den vinsten du ska ställa mot att förlora de extra poängen SAS MC ger för utalndsköp.

Det är under förutsättning att transaktionen är på vardagar. Är det helg åker du på en avgift i curve som gör skillnaden mindre. Om du har ett svensk kort som underliggande är det:
the foreign exchange fee will be 1.5% on an FX spend of up to £/€ 500 per 30 rolling days

Dessutom, du har en limit i Curve på hur mycket valuta köp du kan göra utan avgift. Den gränsen kan man slå i, och då försvinner också fördelen med att curve:a transaktionen. Den är typ 10 000 på månad på billiga kort och 150 000 per år på de dyra korten.

Så att "curve ger väsentligt bättre kurs" är en sanning med modifikation.
 

intuition

Medlem
...

Dessutom, du har en limit i Curve på hur mycket valuta köp du kan göra utan avgift. Den gränsen kan man slå i, och då försvinner också fördelen med att curve:a transaktionen. Den är typ 10 000 på månad på billiga kort och 150 000 per år på de dyra korten.

...
Skulle bara lägga till att avgiften efter att man överskridit sin FX-limit är 2%, dvs det blir direkt olönsamt att handla i utlandet via Curve för mer än sin limit (f.n. typ 1 000€/30 dagar för gratiskortet, 2 000€/30 dagar för Curve X, 15 000€/år för black och 60 000€/år för metal).
 
Om någon liksom jag är lite i valet och kvalet att uppgradera Curve-plan så snokade jag runt på deras Twitter och hittade följande:
1669214810391.png


Kan därmed vara värt att vänta någon/några dagar och se vad som dyker upp!
 
Toppen