Senaste nytt

Curve betalkort

henke12

Medlem
Jag har inte sett något skrivet om detta tror jag,

Fick detta mail i Tisdags 15nov från Curve där det verkar som om jag inte opt'ar in så kan jag inte använda interntationella kort(!?)
Jag har Curve Legacy Black som @M.K tipsade om i trådstart! (Använder för övrigt plånboken fortfarande!)


Någon som kan förklara för mig i klartext vad som är nytt?
Har ni andra som också signade upp på Legacy black fått detta mail?





1668751476377.png
 

mha321

Medlem
Jag har inte sett något skrivet om detta tror jag,

Fick detta mail i Tisdags 15nov från Curve där det verkar som om jag inte opt'ar in så kan jag inte använda interntationella kort(!?)
Jag har Curve Legacy Black som @M.K tipsade om i trådstart! (Använder för övrigt plånboken fortfarande!)


Någon som kan förklara för mig i klartext vad som är nytt?
Har ni andra som också signade upp på Legacy black fått detta mail?





Visa bifogad bild 135608

Jag har legacy black och fick också mail den 15e. Men i mitt mail är knappen "learn more" och inte "opt in".

Jag har inte, och har aldrig haft, ett icke europeiskt kort inlagt. Kanske kopplat till det?
 
Någon som kan förklara för mig i klartext vad som är nytt?
Det är väl bara om man har ett underliggande kort som inte är utställt i EEA eller UK som man påverkas av detta? Dvs om man har t.ex. ett amerikanskt kort underliggande sitt Curve. Så tolkar iaf jag det (jag har inte gjort något, och har inte haft några problem att använda mina vanliga kort sedan den 16:e)
 
Jag har inte sett något skrivet om detta tror jag,

Fick detta mail i Tisdags 15nov från Curve där det verkar som om jag inte opt'ar in så kan jag inte använda interntationella kort(!?)
Jag har Curve Legacy Black som @M.K tipsade om i trådstart! (Använder för övrigt plånboken fortfarande!)


Någon som kan förklara för mig i klartext vad som är nytt?
Har ni andra som också signade upp på Legacy black fått detta mail?





Visa bifogad bild 135608

What is an International funding card and what fees are associated with them?

November 16, 2022

As Curve operates within the UK/EEA, an International funding card is a card not issued within those regions.

Traditionally, Curve covered the cost of any transactions made using an International funding card, but it is not sustainable for us to continue to do so as our business grows.

We want to continue to allow these types of transactions with your Curve card, rather than simply blocking them, which means we will now be charging a small fee on each transaction made using an International funding card.

Depending on the card tier you subscribe to, the amount of this fee will change:


Curve Blue - 2.9% fee on every transaction.


Curve X - £500 Fee-free limit per calendar month - then a 2.5% fee on every transaction thereafter.


Curve Black - £1000 Fee-free limit per calendar month - then a 2.5% fee on every transaction thereafter.


Curve Metal - Fee-free limits within our Fair Usage policy and then a 2.5% fee thereafter.


Please bear in mind that you may also face increased fees if using an International funding card for FX or Fronted transactions.
 

henke12

Medlem
Jag har legacy black och fick också mail den 15e. Men i mitt mail är knappen "learn more" och inte "opt in".

Jag har inte, och har aldrig haft, ett icke europeiskt kort inlagt. Kanske kopplat till det?
Mkt bra teori!
Jag har haft kreditkort från Hong Kong inlagt i appen.
Då känns det ju riskfritt både att "opt in" och bara skita i det :)
Som jag förstår det nu gäller detta endast kort utfärdade utanför EU/UK?!
 
Exempel på avancerad användning av "Card Currency" inställningen:
Du handlar i utlandet och tänker GBIT:a en transaktion och vill att ditt SAS MC ska debiteras i utländsk valuta för att tjäna mer poäng. Man sätter då om valutan på kortet du för tillfället använder till samma valuta som köpet görs upp i. Det gör att Curve inte växlar utan transaktionen förs vidare till underliggande kort i lokal valuta. Underliggande kort växlar och debiterar dig slutligen i SEK. Direkt efter köpet kan du ställa tillbaka kortet till SEK.

Inför GBIT måste du byta valuta på båda korten, till samma valuta som köpet gjordes upp i. Sedan gör du GBIT och ditt första kort kommer att krediteras i lokal valuta och ditt andra kort kommer att debiteras i lokal valuta. Du tjänar då poäng efter tabellen "köp i utländsk valuta". Du ställer sedan tillbaka båda korten till SEK så att framtida köp blir rätt.

Man måste tänka igenom det väldigt noga. Dels kan man göra fel och därmed inte kunna GBIT:a alls. Dels har du valuta-risken, som kan bita dig på flera olika sätt. Debit kan ske på ett annat datum än kredit och de två korten kan alltså växla till helt olika kurser. De två korten kan också ha olika tabeller för valutaväxling som du kan förlora på. Båda korten har sin egen växlingsavgift som mest troligen är sämre än Curve. De kan också ha en sämre kurs för kredit än för debit. Det kan också vara så att Curve inte har din lokala valuta (Tex MYR) - metoden kan fortfarande användas men då måste man välja en valuta som Curve har och man åker på dubbla växlingar.

Det är alltså ganska svårt att räkna på om det lönar sig eftersom det finns många okända faktorer. Jag har testat en gång och tyckte nog inte att det lönade sig. Är man inte så noga med lönsamheten i transaktionen utan mest vill maximera poäng fungerar det.

Regler för GBIT i utländsk valuta finns här:
Tack för många bra inlägg i tråden. Har försökt skumma så gott som det går men ändå inte helt enkelt att få kläm alla detaljer inför stundande resa till Thailand. Inlägget ovan var ju viktigt och väldigt bra men...

THB går inte att välja som förvald valuta på mitt Curve Black för något av dom tre korten som ligger inlagda.
Och det är här någonstans jag känner att jag kommer köra i diket.
Dels på växlingsavgifterna och dels på GBIT.

Vardagar är det noll i växlingsavgift hos Curve enligt tråden. Och 1,5% på helger. Men vad gäller med THB?
Det står också i tråden att SAS MC har 2% i valutaväxlingsavgift.

Jag vill ju ha lägsta möjliga sammanlagd växlingsavgift på alla köp i THB. Men också kunna GBITa så mycket som möjligt.
Vad ska jag ställa mina kort på för valuta när THB inte går att välja (förstår att det måste vara samma valuta på båda korten för att GBIT ska funka)?
Hur ska jag tänka på helgen när Curve har avgift?

Finns det andra potentiella dikeskörningsmöjligheter?
 

mha321

Medlem
Tack för många bra inlägg i tråden. Har försökt skumma så gott som det går men ändå inte helt enkelt att få kläm alla detaljer inför stundande resa till Thailand. Inlägget ovan var ju viktigt och väldigt bra men...

THB går inte att välja som förvald valuta på mitt Curve Black för något av dom tre korten som ligger inlagda.
Och det är här någonstans jag känner att jag kommer köra i diket.
Dels på växlingsavgifterna och dels på GBIT.

Vardagar är det noll i växlingsavgift hos Curve enligt tråden. Och 1,5% på helger. Men vad gäller med THB?
Det står också i tråden att SAS MC har 2% i valutaväxlingsavgift.

Jag vill ju ha lägsta möjliga sammanlagd växlingsavgift på alla köp i THB. Men också kunna GBITa så mycket som möjligt.
Vad ska jag ställa mina kort på för valuta när THB inte går att välja (förstår att det måste vara samma valuta på båda korten för att GBIT ska funka)?
Hur ska jag tänka på helgen när Curve har avgift?

Finns det andra potentiella dikeskörningsmöjligheter?

Just THB är inte supportat av curve på underliggande kort, så det har inget med dina kort att göra utan går helt enkelt inte.

Om du vill ha lägsta möjliga avgift och max möjliga Gbit ska du antagligen ha alla korten ställda i sek, förutsatt att det är kort faktiskt utställda i Sverige. Då får du noll avgift under veckan och låg avgift under helgen. Det enda du "tappar" är att du får poängen enligt sek i kampanjen. Men vad gäller avgift är ju curve även med avgift billigare än det underliggande kortet.

För att minimera avgiften på helgen behöver du ett kort där du kan växla i förväg, tex revolut. Men då behöver man just o fallet THB används just det kortet under helgen och inte curve, och tappar därmed Gbit. Men det funkar bra i andra valutor.
 
Toppen