Jag tror fortfarande att det som blir helt och hållet avgörande inte är smittspridningen. Vi kan mycket väl få en fjärde våg, och den kan bli hur monstruös som helst, men får vi extremt få dödsfall och inläggningar på IVA kommer en sån våg bli väldigt lik en vanlig säsongsinfluensa. Då tror jag begränsningar i resande och andra nedstängningar bli väldigt svåra att motivera.
Visst kommer vissa hävda att det finns ungdomar som drabbas av den (ej bevisade) symptombilden long covid, och några i de äldre grupperna kommer drabbas hårt, även om de är vaccinerade, men jag tror inte det kommer anses vara tillräckligt starka skäl att skada ekonomier som det skett hittills.
Visar det sig däremot att en fjärde våg av en eller annan anledning orsakar lidande i nivå med tidigare vågor ligger vi risigt till, både gällande resor och livet i största allmänhet.
I övrigt är jag i samma sits som
@Maja,
@Kimmen00 ,
@GOTBound och många andra, med två barn i gruppen som inte får vaccineras men heller inte slipper krav på vaccinering,. Det är onekligen en grupp som kommit lite i kläm.
Klicka för att utvidga...