Senaste nytt

Concorde - Hur många har flugit Concorde?

speedwing

Medlem
Kul att ha gjort detta men det fanns en hel del nackdelar framförallt om man startade i Skandinavien:

- Trånga säten, framförallt mycket dålig bredd
- Trång kabin med bara 4 trånga säten i bredd
- Ingen större tidsvinst om man skall räkna in byte i London eller Paris
- Alltid risk för väskstrul vid bytet i London
- Dyrt, har för mig att ordinarie pris var 25% (eller 40%?) över första klass-pris

Sen fanns det ju i och för sig fördelar också:

- Oöverträffad glassighetsfaktor (oslagbart diskussionargument mot de som ej flugit...)
- Trevliga medpassagerare och lounge (Speedwing)
- Fina små gifts (typ ljussläckare i nysilver etc...)
- Kul med de legendariska fllightnumren BA001 och BA002
- Den största fördelen var ju givetvis för de som bodde i London eller NY, de kunde i vissa fall åka på möte "över dan" och slippa övernattning.
 

OnTime

Medlem
Jag uttnyttjade också kampanjen 8 sträckor i Club Europe för en bonusbiljett med Concorden t/r.
Åkte Concorden på utresan och First på hemresan, de är nu cirka 12 år sedan.

Jag kommer ihåg hemresan när Pursern på sträckan från London till Skandinavian var samma som på Concorden när
han hälsar när jag kommer ombord på B757. -Hello again, I recognize you from the Concorde last Friday.
 

Gnopps

Medlem
På toalettväggen i barndomshemmet hade vi ett certifikat från när morsan flög BA-Concorde någon gång på 90-talet. Kul att läsa medan man satt där. Om jag minns rätt hade den en kampanj där man fick flyga ena hållet med Concorde när man köpte en t/r i affärsklass.
 

Concorde

Founding Member
Trånga var/är dom inte. 34" pitch. Den som försöker skjuta ner Concorde genom att säga att stolarna inte var bekväma/utav första klass standard borde nog ta och besöka doktorn. Hela poängen med Concorde var hastigheten och exklusiviteten. 3 timmar till NYC, med mat av hög standard samt vinlista med Michelin-krog standard.
 

Stefan62

Medlem
I maj 2002 hade jag och min sambo, inför min 40-årsdag, biljetter bokade ARN-LHR-NYC t.o.r. och jag vill minnas att man till ett relativt lågt pris fick flyga Concorde ena vägen och C/F den andra vägen.

Av någon anledning ändrades planerna och resan bokades om till ett senare datum, men tyvärr blev resan aldrig av och biljetterna löstes tillbaka.

Låt oss hoppas att Richard Branson startar upp trafiken i framtiden :)

(År 1994 hade jag dock turen att få se och höra Concorden starta på LHR när jag satt i en lounge - fantastiskt.)
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Trånga var/är dom inte. 34" pitch. Den som försöker skjuta ner Concorde genom att säga att stolarna inte var bekväma/utav första klass standard borde nog ta och besöka doktorn.

Besöka doktorn? Har du flugit den själv? Några nära vänner som flög rätt ofta på 70/80-talet (européer i NY med för mycket pengar) sade alltid att det gick ju snabbt men var såklart trångt. Jag har aldrig åkt planet själv men en bildsökning tycker jag mest påminner om vanlig BA economy;

Concorde Interior | Flickr - Photo Sharing!

Hela poängen med Concorde var hastigheten och exklusiviteten. 3 timmar till NYC, med mat av hög standard samt vinlista med Michelin-krog standard.

Säkerligen, men det innebär ju inte att det inte var trångt.

Ska tillägga att det är planet jag också helst hade flugit med alla kategorier och att det är trist att utvecklingen av överljudsplan stannade av, men det betyder ju inte att allt var bra.
 
Toppen