Senaste nytt

Business Class i Europa

trekker

Medlem
Intressant hur olika man kan tycka, men du skriver ju att du inte äter ombord så det kanske gör skillnaden. Själv tycker jag Austrian är bäst av Star Alliance inom Europa, följt av TAP. SAS och LH generellt ganska låg nivå, speciellt om man tänkt äta. Finnair som du inte hade med på din lista är annars riktigt bra, räknar man med loungeupplevelsen så vinner de nog. BA är ju olika beroende på längd inom Europa, band 1 är ju ganska dåligt medans band 2 och 3 är trevligare med varm mat. Men som boende i Manchester och om jag ska ut i Europa måste jag byta på Heathrow med BA, det gör dem till ett otroligt dåligt alternatiov för jobbresor, ofta sena som du skrev och ofta man missar connection, tidtabellen är också den dålig pga att sista flyget ut från LHR ofta inte är jättesent.
 

Mr Basic

Medlem
Tänkte jag skulle skriva en kort reflektion om Business Class i Europa. Jag har under December och Januari flackat runt i Europa på cirka 25 flyg med Business och här är mina tankar

Jag har åkt mest med större välkända bolag, Lufthansa, SAS, Air France, KLM, Turkish, BA, Iberia, Austrian och TAP. Alla resor varit inom Europa och med olika versioner Airbus 320 eller Boeing 737. Alla resor var internationella så inga inrikes.

Lufthansa
Fungerar alltid bra och deras lägsta nivå är mycket hög men det blir aldrig riktigt bra.
Plus:
  • Ben utrymme i Business, stor skillnad mot många andra
  • Vet vad man kan förvänta sig när det gäller service
  • Hyggligt utbud av dryck ( inte provat maten på någon av resorna med LH)
  • Pris är rimligt med tanke på produkten
Minus:
  • De är ofta sena
  • Wifi är ganska dyrt och inte så snabbt

SAS
Är det något bolag som man vill skall leverera så är det SAS av nostalgiska skäl. Tyvärr är de klart sämst av alla, i denna jämförelse, de har i och för sig ingen riktig business klass, men förstår inte att det känns så dåligt
Plus
  • Enkelt, bra att logga på Wifi
Minus
  • Total avsaknad av service känsla och att vi kunder är viktiga
  • Om man vet på Lufthansa exakt vad man kommer att få så är det raka motsatsen här
  • Pris är dyrt jämfört med vad man får
  • Dryckesutbudet är inte kul

AirFrance
En av mina favoriter, de har lyft sig på senare år och de har en kultur av att försöka, de missar ibland men positivt
Plus
  • Service på land och i luften trevlig
  • Bra vin utbud ( bäst i denna skara)
  • Haft ett par inställda flyg, som de löst på ett mycket bra sätt
  • Serverar Champagne
  • Man får väldigt mycket poäng,
Minus
  • Ben utrymme i business samma som ekonomi
  • Biljetterna har varit mycket dyra, klart dyrast av alla ( beror självklart på sträckorna, dagar etc men de sticker ut)

KLM
Är lite som Lufthansa och BA, häller en hög nivå men slår aldrig till på det personliga planet.
Plus
  • Bra connections i Amsterdam
  • Effektiva
  • Lite extra ben utrymme
Minus
  • Lite opersonliga

Turkish
De försöker verkligen men når inte riktigt ända fram, väldigt ojämna. De har ett fantastiskt nätverkverk från Istanbul.
Plus
  • Deras säten som är absolut i sin egen klass, utrymme, etc
  • Deras inflight entertaiment är mycket bra.
Minus
  • Ojämn service
  • Dryckes utbud har mer att önska
  • De har missat att ge mig poäng för 4 av fem flyg, och måste fått fel på det jag fick. 475 poäng på mitt sas Euro Bonus för nästan 5 tim i Business

British Airways
De har en jämn standard, dock så överaskar de inte positivt. Terminal 5 i London är fantaskiskt att åka från, smidigt för att vara en så stor flygplats
Plus
  • Bra attityd
Minus
  • Trångt, lite ben utrymme
  • Ofta lite sena
  • Var är Wifi på ett modernt bolag

Iberia
Känns lite som SAS att de inte vill ha en Business Class ombord, de gör vad de måste men inget mer. Det äringet bolag jag väljer i första hand
Plus
  • Kan inte komma på något
Minus
  • Dåligt benutrymme
  • Dryckes utbud begränsat (Två av resorna tog vinet slut)
  • Wifi har jag aldrig fått att fungera

Austrian
De försöker vara en mindre kusin av Lufthansa. De ställde in ett flyg, skötte det mycket bra med deras Chat bot, med nya alternativ. Dears stora fördel är Wien och dess flygplats, liten och enkal att byta flyg.
Plus
  • Bra rutiner från Lufthansa
  • En del goda viner.

Minus
  • Känns lite gammaldags
  • Inget fungerande Wifi

TAP
Sett att det stått en del negativt om TAP och dears pålitlighet. Jag har inte upplevt detta dock är standarden helt beroende vem som flyger den dagen.
Plus
  • Väldigt prisvärda biljetter, stor skillnad mot de andra
  • Lisabon flygplats ligger väldigt bra till, nära till centrum
  • Bra portvin ombord


Minus
  • Personalen inte så engagerad
  • Ingen Wifi

Den självklara vinnaren av dessa är Turkish, deras stol, utrymme gör att det är en glädje att boka dem. Som god tvåa kommer Air France som försöker ge en bättre upplevelse, dock så skall man säga att,
jag skulle boka alla och känna mig ganska nöjd utom Iberia och SAS, de unviker jag gärna.
Mkt bra reflektion. Instämmer i princip allt utom mat på LH som känns som SAS kub 2.0 (dvs ett klart minus).
 

Sir Lemon

Medlem
Det är väldigt ovanligt att anse att gränsen mellan Europa och Asien går någon annanstans än i Bosporen, så IST ligger faktiskt i Europa medan SAW ligger i Asien.
(Däremot finns det mer delade meningar om var gränsen mellan Europa och Asien går i Kaukasus och i östra Medelhavet.)
Istanbul ligger väl på båda sidor om Bosporen?
 

Patrik

Medlem
Icelandair ska vi inte glömma, som har riktigt trevlig hårdvara och service på sina europa flygningar!
IMG_2079.jpeg
IMG_2063.jpeg
IMG_2067.jpeg
IMG_2066.jpeg
 
Toppen