Senaste nytt

Business Class i Europa

Tänkte jag skulle skriva en kort reflektion om Business Class i Europa. Jag har under December och Januari flackat runt i Europa på cirka 25 flyg med Business och här är mina tankar

Jag har åkt mest med större välkända bolag, Lufthansa, SAS, Air France, KLM, Turkish, BA, Iberia, Austrian och TAP. Alla resor varit inom Europa och med olika versioner Airbus 320 eller Boeing 737. Alla resor var internationella så inga inrikes.

Lufthansa
Fungerar alltid bra och deras lägsta nivå är mycket hög men det blir aldrig riktigt bra.
Plus:
  • Ben utrymme i Business, stor skillnad mot många andra
  • Vet vad man kan förvänta sig när det gäller service
  • Hyggligt utbud av dryck ( inte provat maten på någon av resorna med LH)
  • Pris är rimligt med tanke på produkten
Minus:
  • De är ofta sena
  • Wifi är ganska dyrt och inte så snabbt

SAS
Är det något bolag som man vill skall leverera så är det SAS av nostalgiska skäl. Tyvärr är de klart sämst av alla, i denna jämförelse, de har i och för sig ingen riktig business klass, men förstår inte att det känns så dåligt
Plus
  • Enkelt, bra att logga på Wifi
Minus
  • Total avsaknad av service känsla och att vi kunder är viktiga
  • Om man vet på Lufthansa exakt vad man kommer att få så är det raka motsatsen här
  • Pris är dyrt jämfört med vad man får
  • Dryckesutbudet är inte kul

AirFrance
En av mina favoriter, de har lyft sig på senare år och de har en kultur av att försöka, de missar ibland men positivt
Plus
  • Service på land och i luften trevlig
  • Bra vin utbud ( bäst i denna skara)
  • Haft ett par inställda flyg, som de löst på ett mycket bra sätt
  • Serverar Champagne
  • Man får väldigt mycket poäng,
Minus
  • Ben utrymme i business samma som ekonomi
  • Biljetterna har varit mycket dyra, klart dyrast av alla ( beror självklart på sträckorna, dagar etc men de sticker ut)

KLM
Är lite som Lufthansa och BA, häller en hög nivå men slår aldrig till på det personliga planet.
Plus
  • Bra connections i Amsterdam
  • Effektiva
  • Lite extra ben utrymme
Minus
  • Lite opersonliga

Turkish
De försöker verkligen men når inte riktigt ända fram, väldigt ojämna. De har ett fantastiskt nätverkverk från Istanbul.
Plus
  • Deras säten som är absolut i sin egen klass, utrymme, etc
  • Deras inflight entertaiment är mycket bra.
Minus
  • Ojämn service
  • Dryckes utbud har mer att önska
  • De har missat att ge mig poäng för 4 av fem flyg, och måste fått fel på det jag fick. 475 poäng på mitt sas Euro Bonus för nästan 5 tim i Business

British Airways
De har en jämn standard, dock så överaskar de inte positivt. Terminal 5 i London är fantaskiskt att åka från, smidigt för att vara en så stor flygplats
Plus
  • Bra attityd
Minus
  • Trångt, lite ben utrymme
  • Ofta lite sena
  • Var är Wifi på ett modernt bolag

Iberia
Känns lite som SAS att de inte vill ha en Business Class ombord, de gör vad de måste men inget mer. Det äringet bolag jag väljer i första hand
Plus
  • Kan inte komma på något
Minus
  • Dåligt benutrymme
  • Dryckes utbud begränsat (Två av resorna tog vinet slut)
  • Wifi har jag aldrig fått att fungera

Austrian
De försöker vara en mindre kusin av Lufthansa. De ställde in ett flyg, skötte det mycket bra med deras Chat bot, med nya alternativ. Dears stora fördel är Wien och dess flygplats, liten och enkal att byta flyg.
Plus
  • Bra rutiner från Lufthansa
  • En del goda viner.

Minus
  • Känns lite gammaldags
  • Inget fungerande Wifi

TAP
Sett att det stått en del negativt om TAP och dears pålitlighet. Jag har inte upplevt detta dock är standarden helt beroende vem som flyger den dagen.
Plus
  • Väldigt prisvärda biljetter, stor skillnad mot de andra
  • Lisabon flygplats ligger väldigt bra till, nära till centrum
  • Bra portvin ombord


Minus
  • Personalen inte så engagerad
  • Ingen Wifi

Den självklara vinnaren av dessa är Turkish, deras stol, utrymme gör att det är en glädje att boka dem. Som god tvåa kommer Air France som försöker ge en bättre upplevelse, dock så skall man säga att,
jag skulle boka alla och känna mig ganska nöjd utom Iberia och SAS, de unviker jag gärna.
 

mha321

Medlem
Definitivt intressant läsning!

Håller med om det mesta från de bolag jag provat. Förutom att jag jag precis som föregående talare håller med om att sas är riktigt bra på dryck, och absolut inte sämst åtminstone. Beroende på tid för flygningen är dessutom snacks vagnen riktigt trevlig - men om det är mat tid så är den faktiska maten rätt dålig.

Du ska vara glad för att du inte provat maten på Lufthansa nuförtiden....
 
Definitivt intressant läsning!

Håller med om det mesta från de bolag jag provat. Förutom att jag jag precis som föregående talare håller med om att sas är riktigt bra på dryck, och absolut inte sämst åtminstone. Beroende på tid för flygningen är dessutom snacks vagnen riktigt trevlig - men om det är mat tid så är den faktiska maten rätt dålig.

Du ska vara glad för att du inte provat maten på Lufthansa nuförtiden....
Har fått supergod mat på Lufthansa nuförtiden :)
 

Rickard_O

Medlem
What? Har de lagt ner heimat??
Antingen är heimat borta eller så är det en sarkasm i inlägget vi inte märker av :oops:
SAS spöar ju skiten ur Lufthansa i matväg så det sjunger om det, men sånt här är ju extremt subjektivt.
Jag har inte många datapunkter då jag bara haft 2-3 flighter i SAS Plus förra året som va tillräckligt långa för matservering, men nöjd alla gånger.
Dom 6-8 flygningar i business med Lufthansa förra året åt jag nog som mest en halv rätt en gång, tror det va lite rostbiff jag tuggade i mig och lämnade resten av skiten.
 

LarsCph

Medlem
Det største minus syntes jeg på SAS er at de seater 3-3 også i SAS Plus.

Drikke og snacks på SAS Plus syntes jeg er rigtig fin og plus for lokale varianter i stedet for mainstream øl, sprit og godis.

Jeg har haft mange gode oplevelser på BA Business mellem København og London og de er stadig min favorit på Europæisk business class både på service og servering. Turkish har bedre stole med deres dedikerede business class kabine men jeg er fint tilfreds med almindelig seating inden for EU så længe det er 2-2 seating, jeg er ikke så høj - bare 174 cm så benplads er sjældent et problem for mig.
 

Palazzi

Medlem
Intressant! Tack för detta @Erik på vift :)
Nu är det inte ofta, sedan några år tillbaka, som jag flyger Business inom Europa.....men av det jag minns så håller jag med dig i mångt och mycket. Enkom BA som jag brukade boka medvetet i business, medan jag för övriga bolag tog steget när prisskillnaden inte var så ofantligt stor.

Personligen så uppskattar jag mer en jämn service än en ibland otrolig, så Lufthansa och BA var mina favoriter. Det var ju också så att, även om Turkish hade bättre hårdvara och Aegean bättre mat, att Istanbul och Athen inte direkt var på vägen till så många ställen dit jag skulle flyga.

Senast det fanns ett bolag i Europa, där man skulle välja Business av komfortskäl ombord var Air Serbia under den tid då de ägdes av Eithad. För min del tog jag alltid Air Serbia påväg till Rom.
 
Kanske ett förtydligande från min sida. Av alla dessa flyg har jag bara ätit mat på ett flyg, jag är av den uppfattningen att mat normalt är bättre från ett kök och resturang jämfört med ett flyg. Så man ta det i beaktning att mat är inte en del av upplevelsen

Däremot skulle man ha en åsikt om det år värt att åka business med det ganska skrala mer värdet på vissa bolag. Jag har ändrat min personliga policy nu

Vissa bolag ( SAS, Iberia, BA, TAP) bara ekonomi för att man kan köpa till lite extra delar och det är en mycket bättre deal.

Detta handlar om att vi vill har value för vad man köper,
 

ilon

Medlem
Men i min bok är SAS bäst i klassen på dryck! Mikkeller och bra Gin
Finns nåt annat bolag i Europa än SK och BA som serverar annan öl än ljus lager?
Brussels airlines har ju iaf Leffe ombord om jag minns rätt, som jag personligen uppskattar.

Annars rent generellt så gillar jag swiss business intra-europe.
Som flera nämnt, lufthansa har pålitligt jämn service, och personligen uppskattar jag det tyska touchen. Maten på lufthansa tycker jag numera är bra de gånger jag provat med heimat, innan detta var det ju dock allt som oftast oätbart (någon som har tonfisksallad som favorit? :eek:).
 
Toppen