Senaste nytt

Bästa kort med Lounge Access?

mrestes

Medlem
När dine for 4000 försvinner från Amex Platinum är jag osäker om det är någon idé att fortsätta med den för att behålla lounge access.

Så här tänker jag för min situation.
Kostnad Amex Platinum: 7800.
Värde dinner for 2: 900 * 6= 5400
Kvar 2400. Om jag räknar lågt med 3 resor, 2 personer per resa blir det 12 lounge besök eller 200 kr per besök. Det känns helt ok med tanke på kostnaden av mat och dryck på flygplatser.
Kostnad Swedbank Platinum inklusive extra kort: 2600 som också ger Lounge tillgång. Vet någon om extrakort ger också gratis inträde? Det ser ut som om Handelsbankens Mastercard Platinum är gratis bara för Huvudkort innehavaren. Handelsbanken Platinum har även Fast Track men det verkar saknas på Swedbanks Platinum (konstig att de ska vara så annorlunda)
Så AMEX är 200 billigare.

Men om jag och frun måste resa till Stockholm 6 gånger för äta att blir det 6*400=2400.

Nu är Platinum 2200 dyrare. För mig tror jag inte Pontus Lounge, Fasttrack plus marginellt bättre reseförsäkring är värd 2200.

Lägg till at Swedbank har lite bättre cashback (använder Platinum endast för att köpa resor så cashback är inte jätteviktig för mig. Amex cashback har bäst vardagsbonus som jag har hittat). Och Dinner för 2 begränsar vilka restauranger jag kan besöka när jag är ute. Att man ha svårt att få bord på helgen är inget problem för mig.

Så blir det inte bra restauranger i Uppsala byter jag till Swedbank Platinum eller har andra bättre alternativ för kort med lounge access?

Om ingen MC platinum ger gratis inträde till extrakort innehavare så tror jag mina dagar i en lounge är över snart, om inte Amex erbjuder bra restauranger i Uppsala.

Hur som helst är jag ny till Platinum och måste vara kvar tills April. Så jag kan testa nya upplägget ett tag innan jag får avsluta kortet utan att behöva betala tillbaka mina Dine for 4000. Men tråkigt att inte kunna köpa resor med försäkringen som ska ske efter april. Men jag kan alltid boka med mitt Cirkel K kort, som har inga avgifter och ger en hyfsad bra reseförsäkring.
 
Swedbank Platinum extrakortinnehavare har också gratis obegränsad tillgång till lounger. Gäst kostar dock extra för båda korten.
Nyckelkund utan annat rabatterat kreditkort betalar 2300 för båda korten.
 

mrestes

Medlem
Swedbank Platinum extrakortinnehavare har också gratis obegränsad tillgång till lounger. Gäst kostar dock extra för båda korten.
Nyckelkund utan annat rabatterat kreditkort betalar 2300 för båda korten.
Tack. Nyckelkund lär jag inte bli just nu så 2600 för mig. Gör mina vanliga bankärende utan månadskostnad idag. Och bolånet går ut först i maj 2026 (bindade i 5 år 1,13% vid precis rätt tillfälle :D ) så jag lär inte ha någon anledning att byta bank på ett bra tag.
 
Jag kör Swedbank Platinum av anledningen att ha lounge access samt att de även har en av de bästa försäkringarna på kortet för det som var viktigt för mig. T.ex. försening av bagage etc när man resor (gäller även på hemresa vilket är väldigt ovanligt) då det väl är en av sakerna jag råkat ut för mest.
 
Toppen