Senaste nytt

Amsterdam Schiphol måste krympa

airac

Medlem
Jag har citerat några holländska nyheter om Schiphol tidigare i trådar om AF/KLMs investering i SAS. Mitt budskap var där att jag gissar på önskan om en tredje större AF/KLM hubb på Kastrup. Grunden är utlåtande i högsta instansen i holländska rättsväsen att mer ska göras åt utsläpp och snart troligen även buller. Schiphols ledning har själv ställt sig bakom önskemålet att minska antalet flygrörelser.

Nu i veckan kom det några intressanta inlägg på NOS (holländska motsvarigheten till SVT) som ger bra insikt i detta så jag tänkte det förtjänar en egen tråd. Översatt inledningarna med hjälp av Google Translate som gör ett ganska bra jobb:

Hur den amerikanska lobbyn hindrade Schiphols neddragningsplaner
När den avgående ministern Harbers (infrastruktur) meddelade den 14 november 2023 att den planerade krympningen av Schiphol inte kommer att genomföras tills vidare, beror detta delvis på en noggrant konstruerad lobby från Amerika. Hur USA sakta men säkert har ökat trycket på Nederländerna under det senaste och ett halvt året framgår av dokument som släppts efter en begäran från NOS på grundval av Open Government Act. En rekonstruktion av lobbyn.

Schiphol köper upp bondgårdar igen för mer kväveutrymme
Schiphol köper återigen kväverättigheter. Den här gången handlar det om två bönder i Sydholland (län), rapporterar de Volkskrant. Med detta hoppas Schiphol kunna uppfylla villkoren för att få ett naturtillstånd för Rotterdam The Hague Airport, en del av Schiphol Group.
 
Toppen