Senaste nytt

Amex Premium / Elite - Köpgräns

Bamsefar

Medlem
Som sagt, exakt vilka parametrar som AmEx har i sin kreditvärdering vid ny kund är lite udda. Jag har AmEx sedan länge, och tänkte ett SAS AmEx Elite skulle passa nu när jag lagt av att jobba osv. Bättre intjäning i teoring (detta var för drygt ett år sedan, om inte två år sedan? så innan SAS annonserade att de troligen skall till SkyTeam - om den affären nu inte stoppas då osv) och allt det där. Trots en lång historik fick jag inget - och då skall man vet att jag vid tillfället inte ägde någon bostad (alltså ingen kredit) men väl en bil (utan kredit) som inte var billig. Jag såg inte direkt något skäl till att nekas, aldrig missat något och min spend på mitt "vanliga" AmEx är rätt hög, aldrig missat någon som helst betalning någonstans osv. Men jag är pensionär. Så nej fick jag.

Nu har det ju visat sig att detta gör inget, speciellt med tanke på SkyTema nu senast. Min spend på AmEx har av oklara (visst?) skäl sjunkit och det ligger numera på ett annat kort. Nej jag har inte samma kickback som jag teoretiskt kunde ha fått, men jag är glad i alla fall. Minst glad är nog AmEx som missat en inkomst källa....
 

filitrav

Medlem
Kan dela med mig av min egen erfarenhet som ny Amex kund. Ansökte om Premium och fick 120.000 i kredit som nyexad med ett par månaders lönehistorik. Sänkte den till 35.000 så fort jag fick kortet, kunde egentligen sänkt mer då min spend ligger en bit lägre än så varje månad men tänkte att det bör täcka en vanlig flygbiljett för två + hotell utan att behöva behöva göra extra inbetalningar eller höja gränsen igen.
 
Toppen