Senaste nytt

American Express credit cards exposed in vendor data breach

Brandten

Medlem
Tar inget ansvar för källan här men oroveckande om en massa uppgifter är på vift.
Hur brukar ni agera i sådana här tillfällen? Beställa nytt kort med nytt nummer?

 

JacobGBG

Medlem
Då svenska Amex omhändertas av svensk bank så skulle jag inte göra någonting innan mer information kommit.
 

guwonder

Medlem
Då svenska Amex omhändertas av svensk bank så skulle jag inte göra någonting innan mer information kommit.
I too would not do anything or worry about it as an Amex customer in Sweden (or elsewhere) unless and until Amex or a related party contacts the individual customers about being impacted.

That said, it is a bit too early for me to preclude the possibility of Swedish Amex accounts also being impacted. At least a bunch of the Swedish Amex cards are physically issued from the US for delivery to Sweden for distribution to Swedish account customers; and Amex otherwise may also get Amex card info so it can securely authorize and verify transactions for approval.
 

TP12

Medlem
Är inte detta snarare att Amex är proaktiva - en tredje part har notifierat Amex om att denna tredje part har haft ett intrång. Trejde part processar bl.a. Amexkort (och sannolikt många andra kort) och Amex väljer därför att göra en notifiering. Det är alltså inte så att Amex har varit utsatta för ett "framgångsrikt" intrång.

Hade varit bra att veta vilken tredje part är - har man handlat via denna (oaktat med vilket kort) så hade det varit aktuellt att byta kort. Viss skillnad om det är typ Klarna eller något lokalt obskyrt kortinlösenbolag.
 

guwonder

Medlem
Är inte detta snarare att Amex är proaktiva - en tredje part har notifierat Amex om att denna tredje part har haft ett intrång. Trejde part processar bl.a. Amexkort (och sannolikt många andra kort) och Amex väljer därför att göra en notifiering. Det är alltså inte så att Amex har varit utsatta för ett "framgångsrikt" intrång.

Hade varit bra att veta vilken tredje part är - har man handlat via denna (oaktat med vilket kort) så hade det varit aktuellt att byta kort. Viss skillnad om det är typ Klarna eller något lokalt obskyrt kortinlösenbolag.

At least in other such situations, such notices from US card issuers have been the product of some big US chain having had a compromised payment storage or processing network and then the card issuers want to alert their customers that they should check their accounts and maybe expect to get a new card. When that hits, it also often has also impacted some foreign cards too but then notices may be less likely to come about at all or in as timely way.

For what it’s worth, this is a big reason why when possible I prefer to use ApplePay at retailers in the US and everywhere else. In other words, I try to minimize the direct use of the underlying physical bank cards even as I technically have zero liability exposure for fraudulent transactions on US bank cards — even US credit cards with PINs.
 

Tevyn

Medlem
Jag har idag haft 3 st obehöriga köp på mitt kort via Apple Pay och tänkte på detta inlägg. Köpen har varit på ställen jag varit timmar ifrån så det är helt omöjligt att det har varit jag kunnat göra köpen.

Jag spärrade alla Apple Pay samt alla kort som säkerhetsåtgärd. Kanske har med detta att göra eller så har jag blivit utsatt för en väldigt sofistikerat hackermetod.
 

igelkotten

Medlem
Jag har idag haft 3 st obehöriga köp på mitt kort via Apple Pay och tänkte på detta inlägg. Köpen har varit på ställen jag varit timmar ifrån så det är helt omöjligt att det har varit jag kunnat göra köpen.

Jag spärrade alla Apple Pay samt alla kort som säkerhetsåtgärd. Kanske har med detta att göra eller så har jag blivit utsatt för en väldigt sofistikerat hackermetod.
Om du är helt 100% säker att köpen är via Apple Pay samt att de är obehöriga, så bör du omgående byta din passcode på dina Apple-prylar. Köp via Apple Pay kräver autentisering, t ex via passcode eller TouchID/FaceID, förutom på Apple Watch (tror jag, äger ingen Watch).
 

Hachans

Medlem
Om du är helt 100% säker att köpen är via Apple Pay samt att de är obehöriga, så bör du omgående byta din passcode på dina Apple-prylar. Köp via Apple Pay kräver autentisering, t ex via passcode eller TouchID/FaceID, förutom på Apple Watch (tror jag, äger ingen Watch).

Japp, de kräver biometrisk autentisering för att gå igenom. Apple Watch kräver passcode för att låsas upp, annars kan den inte använda Apple Pay.
 

ekf

Medlem
Japp, de kräver biometrisk autentisering för att gå igenom. Apple Watch kräver passcode för att låsas upp, annars kan den inte använda Apple Pay.
Apple Watch kan också låsas upp genom att låsa upp den Iphone som den är parad med, förutsatt att de befinner sig på ”samma plats”.
 
Toppen