Senaste nytt

Alaska Airlines stoppar 737 MAX efter del av kabinvägg lossnat mid-flight

Hachans

Medlem
Skall onekligen bli intressant att se vad de kommer fram till när de undersökt vad som föranledde incidenten.
På de bilder man ser inifrån så ser det ut som att det inte är ett haveri i skrovet, utan en dörr som helt sonika har släppt. Men de skall inte kunna släppa på detta vis, det är därför alla dörrar och nödutgångar öppnas inåt. Kabintrycket trycker dörrarna hårdare mot skrovet.

Ja, men trycket sker först när planet är tillräckligt högt upp. Detta var ju inte alltför högt upp, inte på marschhöjd.

Nu var ju också detta en plomberad dörr så frågan är hur saker som sitter löst reagerar, och har flygplanet dessutom tappat trycket så kan ju en lös del röra sig lite som de vill.

Men vi får se vad utredningen visar.
 

Hachans

Medlem
Jag som bara har två Max 9-flygningar inplanerade nästa vecka. Samtliga med pluggad nödutgång…

Jaja, får se om de hinner inspektera klart eller om det blir ombokningar.
 
  • Wow
Reactions: JNH

jsn

Medlem
Ja, men trycket sker först när planet är tillräckligt högt upp. Detta var ju inte alltför högt upp, inte på marschhöjd.
Det skedde väl på 16k fots höjd, ungefär 5k meter? Trycket i kabinen på äldre plan (pre-Dreamliner, pre-A350) ligger väl på motsvarande ~3k meters höjd?
Jag minns fortfarande när jag åkte B717 mellan Helsingfors och Uleåborg med Blue1. I de flygplanen höll nödutgångsgluggarna över vingarna inte helt tätt, utan läckte lite grann under taxande och start, men det tog inte mycket höjd innan de slöt tätt så fint :)
 

AABack2ARN

Medlem
Icelandair och Corendon verkar flyga på med sina MAX-9 som om inget hänt.

Icelandair flyger väl med sina MAX-9 till USA och därmed borde de påverkas av direktiven från FAA. Eller så planerar de om planen och låter MAX-8 flyga till USA.

Det verkar som om (åtminstone några av) deras MAX-9 har nödutgång på den raden. Och därmed kanske de inte påverkas av beslutet?

 

mha321

Medlem
Icelandair flyger väl med sina MAX-9 till USA och därmed borde de påverkas av direktiven från FAA. Eller så planerar de om planen och låter MAX-8 flyga till USA.

Det verkar som om (åtminstone några av) deras MAX-9 har nödutgång på den raden. Och därmed kanske de inte påverkas av beslutet?

FAAs direktiv gäller mycket riktigt "The Boeing Company Model 737-9 airplanes, certificated in any category, with a mid cabin door plug installed". Om de har en faktisk dörr där så har de knappast en door plug och påverkas därmed inte.
 
Toppen