Senaste nytt

Air France / KLM - Det här gjorde ni bra

Hachans

Medlem
Jag hittade ingen motsvarande tråd så jag startade en! Någon annan kan starta klagovarianten.

Flög med KLM till Dubai häromveckan. Hade bokat premium eco. Pga equipment change så fick jag ett plan som inte var ombyggt än och blev därför nedgraderad vilket ju sög men sättet de hanterade de på var bra.

Jag informerades om nedgraderingen via mail och de förklarade bra vad som hänt. Jag var redan nedgraderad när jag checkade in på Arlanda såg jag sen på boardingkortet men det var inget som personalen där berättade. Det är lite on par för den usla personal handlingbolaget har där.

Enligt mailet så skulle jag bli placerad i comfortraderna (de stolar med lite mer utrymme som finns på KLM) men det var fullt. Så istället hade de blockat sätet sidan om där jag satt i ett övrigt knökfullt plan. Det fanns också info om att de ska betala tillbaka 75% automatiskt men om jag ville skynda på det kunde jag klicka på en länk.

Besökte loungen på vägen till flyget för att se om det fanns bättre platser och fick se hela seatmappen från en väldigt trevlig anställd. Men det var knökfullt så platsen jag fått var den bästa.

Jag gavs också möjlighet att boka om till senare avgång om jag ville men eftersom jag då skulle tappa en hel natts sömn så valde jag att ändå resa i eco. Och det ändå helt okej tack vare blockat säte.

Så en tråkig händelse lyckades de ändå vända den till något som var acceptabelt. Nu väntar vi bara på återbetalningen.
 

mha321

Medlem
Det hör ju verkligen inte till vanligheterna att flygbolagen frivilligt informerar om de 75% de enligt lag måste betala. Det brukar vara många vändor tjafs. Snyggt hanterat!

Hur långt i förväg gjordes ändringen/du gick infon på mail?
 

Hachans

Medlem
Det hör ju verkligen inte till vanligheterna att flygbolagen frivilligt informerar om de 75% de enligt lag måste betala. Det brukar vara många vändor tjafs. Snyggt hanterat!

Hur långt i förväg gjordes ändringen/du gick infon på mail?

Mailet kom på morgonen, precis innan jag skulle checka in på Arlanda så det var en sen ändring. Jag såg det dock inte förrän jag satt i loungen annars hade jag försökt ändra säte resan i checkin.

Nej, det var trevligt att de berättade det. De vinklade det iofs som något bra och schysst mer än något de var skyldiga att göra, skrev att de 75% är mer än fare difference. Men spelar ingen roll, det är skönt att inte behöva jaga på själv för att de ska fixa återbetalningen.
 

Hachans

Medlem
Fyller på här:

Min nedgraderingsersättning var på kreditkortet jag betalt resan med tio dagar efter flygningen automatiskt.

Idag är det dags att flyga igen. Kabinen full. Grupp 5, vilken innehåller light pax tvingas nu checka in sina väskor i gate innan boarding. Inget snack om saken. Tydliga besked. Bra där!
 

Krister MB

Ny medlem
Hittade ingen bättre tråd men blev återigen positivt överraskad i veckan av KLM/Air France. Är platinum for life sedan 1 januari 2024 och har ett antal long haul sedan dess men från JFK till Amsterdam i tisdags (26/3.2024) tyckte Senior Purser att det var dags fira detta. Signerat tackkort från kapten och nedåt, kaffekopp med personligt meddelande, Delft Blue House och en flaska vin. Jag flög Premium comfort, snyggt jobbat!
20240327_134032.JPG
 

pep

Medlem
... Det är lite on par för den usla personal handlingbolaget har där.
Handlingsbolaget for KLM/AF i CPH har forbedret sig kolossalt det seneste halve aar. Kort-status er nu anerkendt og opskattet. "Alt" kan lade sig goere, og det ingen problem nu, at checke baggage ind videre selv paa andre billetter og med non-partnere. Man faar ogsaa nu automatisk Fast Track i Security uden selv at skulle spoerge herom! Det synes som om at AFKLM opper sig for at bevise de er professionelle og vardige partnere til SAS?
 

mha321

Medlem
Handlingsbolaget for KLM/AF i CPH har forbedret sig kolossalt det seneste halve aar. Kort-status er nu anerkendt og opskattet. "Alt" kan lade sig goere, og det ingen problem nu, at checke baggage ind videre selv paa andre billetter og med non-partnere. Man faar ogsaa nu automatisk Fast Track i Security uden selv at skulle spoerge herom! Det synes som om at AFKLM opper sig for at bevise de er professionelle og vardige partnere til SAS?
Ser man det istället lite cyniskt så tänker man att de kanske snarare är rädda för att kontraktet går över till sas ground, och att de försöker göra vad som går för att inte bli av med det.
 
Toppen