Senaste nytt

24 tim delay - Turkish flight cancellations - vad gäller vid Award bokning ?

plover

Medlem
Hej forumet, har en *A eurobonus bokning i businss ARN-IST-ZNZ i februari, fick meddelande om att kvällsflighten från IST är inställd med ombokning påföljande dag, första benet ARN-IST ligger kvar - känns lite surt för det blir ett extra dygn i IST (hotell samt förlorad semesterdag), men remind me vad jag har för rättigheter när bolaget gär detta typ 10 månader innan ? Kan jag kräva ombokning till annat bolag när jag åker på en Award biljett ? Finns ju plats på både KLM och Ethiopian samma dag.
Tack för alla tips på detta fantastiska forum :)
 

SimonXYZ

Medlem
Finns det bonusplatser med Ethiopian (eller annat *A), så är det bara att boka om. Annars full återbetalning. Inga andra rättigheter vad jag känner till.

Det har hänt mig många gånger under åren.
 

SimonXYZ

Medlem
Turkish är inte roliga i dessa situationer. Med t.ex. Austrian har jag blivit automatiskt ombokad på alla sträckor vi inställt flyg på en sträcka vid bonusresa, men ALDRIG med Turkish. Du kan alltid prova att ringa Turkish och se om de kan öppna upp en plats, men du kommer förmodligen inte att ha ett givande samtal.
 

SimonXYZ

Medlem
Det borde vara TK, men de kommer förmodligen att säga att de inte kan röra biljetten, då den är utställd av SAS. Det där kan dock inte riktigt vara sant då Austrian verkar kunna röra biljetter utställda av SAS. Dessutom har TK redan gjort det när de bokade om dig på IST-ZNZ. Jag har inte kontaktat TK Stockholm utan något globalt nummer, så du kommer kanske ha bättre lycka än vad jag har haft.
 

SimonXYZ

Medlem
Lufthansa flyger FRA-IST. Kommer fram 18:05. Så ett alternativ till ARN-IST är ARN-FRA-IST med LH. MCT i IST är 1:15, vad jag kan se, så det borde funka.
 

plover

Medlem
Detta var sspännande - det finns plats på Awardhacks i C ARN-IST på eftermiddagen då kvällsflighten till ZNZ går, men när jag kollade ned SAS agenten så var det väntlista och han kunde inte boka om mig. Skumt - skall jag låta bokningen ligga kvar, satsa på ett dygn i IST på egen bekostnad eller vad hade ni gjort ? Känns inte som om de är jättepigga på att hjälpa mig. Jag får nog ingen ersättning från Reseförsäkringen heller när det sker så långt i förväg.
 

SimonXYZ

Medlem
Detta var sspännande - det finns plats på Awardhacks i C ARN-IST på eftermiddagen då kvällsflighten till ZNZ går, men när jag kollade ned SAS agenten så var det väntlista och han kunde inte boka om mig. Skumt - skall jag låta bokningen ligga kvar, satsa på ett dygn i IST på egen bekostnad eller vad hade ni gjort ? Känns inte som om de är jättepigga på att hjälpa mig. Jag får nog ingen ersättning från Reseförsäkringen heller när det sker så långt i förväg.
Nej, att byta ARN-IST med TK kommer inte att gå. Jag har provat många gånger :) Problemet med övernattning är väl att du har ett stopp på mer än 24 timmar, vilket går emot biljettreglerna. Kolla mitt alternativ ovan.
 
Toppen