Senaste nytt

Årskort. SJ Silver eller MTRX

PeterForsgard

Ny medlem
Jag pendlar mellan Skövde och Stockholm och betalar mina resor privat.
Har under flera år haft årskort hos MTRX och det har fungerat bra.

Nu överväger jag om det är värt prisskillnaden att köpa ett SJ årskort silver istället.

MTRX kostar 30.000 och SJ kostar 43.300.

Om jag uppfattat det rätt är fördelarna med SJ:
* Möjlighet att åka tåg i hela landet inklusive Oslo och Köpenhamn samt rabatt på nattåg till Tyskland.
* Något fler avgångar Skövde-Stockholm.
* Tillgång till lounge i Stockholm.
* SJ lugn med lättare frukost på avgångar före 9:00.

På MTRX får man boka ledigt säte bredvid med svart medlemsnivå och det är ju bra. Frågan är om SJs fördelar är värda 13.300 kronor per år?

Frågor till er tågresenärer:
Hur är SJs lounge i Stockholm? Vad bjuds det på i matväg?
Hur är åkkomforten/service på SJ jämfört med MTRX i 2:a klass?
Får man boka egen kupe 2:a klass på nattågen med årskort silver?
Hur fungerar bokningar och SJ:s app med årskort? Tidigare var man tvungen att ha med ett fysiskt kort.
Hur fungerar Internetuppkopplingen på SJ? På MTRX är det tyvärr ofta mycket dåligt.
 
Last edited:
Loungen är roligare än vänthallen, men inget jag skulle spendera särskilt mycket tid i. Det finns kaffe, frukt och på sin höjd någon macka. https://www.businessclass.com/forum/threads/sj-lounger.103653/

Internet är tyvärr rätt dåligt, jag brukar internetdela från telefonen och då borde det vara snarlikt med SJ eller MTRX. När man lanserade de nya tåget sade man att de var byggda för att bättre "släppa igenom telefontäckning", men hur stor den effekten är på riktigt låter jag vara osagt.

Du får väl också ett gäng SJ-priopoäng? Skulle du kunna boka resor till andra personer för, eller använda när ditt årskort är slut.
 

airac

Medlem
Nu har jag inget annat effektivt val än SJ på min pendelsträcka Västerås-Stockholm och tidigare Örebro, men servicen för svartnivå är mycket bra. Telefonnummer kopplat så ringer jag, får jag snabbt svar i telefon av kompetent personal. Enkelt att få trafikstörningsbiljett på annan operatör eller enstaka gång taxi. Byte av avgång på köp biljetter är en trevlig förmån (likt SAS nya diamant förmån). Ersättning vid förseningar hanteras bra och snabbt.

Så min motfråga vore, hur fungerar MTRX när det trasslar som det regelbundet gör på våra svenska järnvägar?
 

GOTATH

Medlem
Jag pendlar mellan Skövde och Stockholm och betalar mina resor privat.
Har under flera år haft årskort hos MTRX och det har fungerat bra.

Nu överväger jag om det är värt prisskillnaden att köpa ett SJ årskort silver istället.

MTRX kostar 30.000 och SJ kostar 43.300.

Om jag uppfattat det rätt är fördelarna med SJ:
* Möjlighet att åka tåg i hela landet inklusive Oslo och Köpenhamn samt rabatt på nattåg till Tyskland.
* Något fler avgångar Skövde-Stockholm.
* Tillgång till lounge i Stockholm.
* SJ lugn med lättare frukost på avgångar före 9:00.

På MTRX får man boka ledigt säte bredvid med svart medlemsnivå och det är ju bra. Frågan är om SJs fördelar är värda 13.300 kronor per år?

Frågor till er tågresenärer:
Hur är SJs lounge i Stockholm? Vad bjuds det på i matväg?
Hur är åkkomforten/service på SJ jämfört med MTRX i 2:a klass?
Får man boka egen kupe 2:a klass på nattågen med årskort silver?
Hur fungerar bokningar och SJ:s app med årskort? Tidigare var man tvungen att ha med ett fysiskt kort.
Hur fungerar Internetuppkopplingen på SJ? På MTRX är det tyvärr ofta mycket dåligt.

Reser och har rest relativt regelbundet på sträckan Göteborg-Stockholm senaste 6 åren och testat de flesta sätten. Har dock inte haft årskort.

Sj lounge är helt okej med kaffe, dryck och lite småplock. T.ex wraps, sallad, ost, kakor, frukt etc. Ofta mycket lugnare där än ute i hallen i alla fall.

Personligen föredrar jag Sj komfort över Mtrx. Även fast garanterat fritt säte bredvid med Mtrx är bra. Personalen är lika trevlig på båda alternativen.

Resor i hela Sverige är en bra fördel med Sj, likaså priopoängen som kan användas till hotell, mat etc.

En annan fördel med Sj årskort är att man kan lägga till resor med kollektivtrafiken via Resplus för en extra kostnad. Utgår ifrån att både Västtrafik och SL är med i det tillägget. Nu kanske det inte lönar sig i och med ett högre grundpris för Sj:s årskort.

Internetuppkopplingen är lika kass på båda (ej testat via deras öppna wifi).

Jag var nära att köpa ett årskort med Mtrx för några år sedan när de hade kampanj men det blev aldrig av. Idag hade jag nog valt Sj.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 
Toppen