Senaste nytt

Ändring av flygtider, vad har jag för rättigheter?

Airbus 747

Ny medlem
Är det någon som kan svara på nedan?

Hej Forum.

Har köpt en resa hos Expedia från Cph i december via Fra och Mus till Hkt och hem från Hkt-Mus-Fra-Oslo i mars
Loggade in hos Lufthansa som kör till och från Fra för att reservera platser och ser att Oman Air ändrat väntetiden i Mus vid både ner och hemresan.
Det som lockade till köp var att det var en väntan på 3 ,2 tim på nervägen som ändrades till 15,5 tim.
På hemvägen ändades från 3 till 12,2 tim vilket gör resan för oss totalt värdelös.
Fick ingen info om detta varken från Expedia eller Oman Air utan fick kontakta Expedia själv efter jag var inne hos Lufthansa
Vad har jag för rättigheter i detta fall.
Får jag full betalning tillbaka om jag inte accepterar en ny resa eller har jag inget val?

Mvh
Airbus747
 

Hachans

Medlem
Är det någon som kan svara på nedan?

Hej Forum.

Har köpt en resa hos Expedia från Cph i december via Fra och Mus till Hkt och hem från Hkt-Mus-Fra-Oslo i mars
Loggade in hos Lufthansa som kör till och från Fra för att reservera platser och ser att Oman Air ändrat väntetiden i Mus vid både ner och hemresan.
Det som lockade till köp var att det var en väntan på 3 ,2 tim på nervägen som ändrades till 15,5 tim.
På hemvägen ändades från 3 till 12,2 tim vilket gör resan för oss totalt värdelös.
Fick ingen info om detta varken från Expedia eller Oman Air utan fick kontakta Expedia själv efter jag var inne hos Lufthansa
Vad har jag för rättigheter i detta fall.
Får jag full betalning tillbaka om jag inte accepterar en ny resa eller har jag inget val?

Mvh
Airbus747

Du ska kunna boka av. Detta ska du ta med Expedia. I teorin är det inga konstigheter. I praktiken kommer det bli svårt med Expedia och de kommer troligen ta serviceavgifter och liknande av dig.
 
Du ska kunna boka av. Detta ska du ta med Expedia. I teorin är det inga konstigheter. I praktiken kommer det bli svårt med Expedia och de kommer troligen ta serviceavgifter och liknande av dig.

Min erfarenhet av Expedia är att dom som är duktiga på att driva ärendet gentemot flygbolaget och återbetalar utan avgift. Detta har dock varit via Expedia TAAP, men borde fungera likadant som privatperson.
 

ARN01

Medlem
Försökt får klarhet i om jag på något sätt kan behålla min voucher som har gått ut på genom ändring/avbokning(?) Kan troligtvis inte åka.
Amex 2-4-1 resa med voucher som nu gått ut.
Utresa i November till Indien via Warszawa.
Nu har det kommit en ändring 1h 5min på hemresan. Öppnar detta upp så att jag kan ändra, tyvärr ligger väl avbokningsgränsen på 2h(?)
Någon som vet?
 

LPC123

Medlem
Försökt får klarhet i om jag på något sätt kan behålla min voucher som har gått ut på genom ändring/avbokning(?) Kan troligtvis inte åka.
Amex 2-4-1 resa med voucher som nu gått ut.
Utresa i November till Indien via Warszawa.
Nu har det kommit en ändring 1h 5min på hemresan. Öppnar detta upp så att jag kan ändra, tyvärr ligger väl avbokningsgränsen på 2h(?)
Någon som vet?
hej
Jag har bokat om resa med 20min ändring så helt klart värt att testa avboka.
 

Mr Basic

Medlem
Försökt får klarhet i om jag på något sätt kan behålla min voucher som har gått ut på genom ändring/avbokning(?) Kan troligtvis inte åka.
Amex 2-4-1 resa med voucher som nu gått ut.
Utresa i November till Indien via Warszawa.
Nu har det kommit en ändring 1h 5min på hemresan. Öppnar detta upp så att jag kan ändra, tyvärr ligger väl avbokningsgränsen på 2h(?)
Någon som vet?
Finns det verkligen fasta tidsgränser för detta, tänker att det beror på? :rolleyes:
Om man får en förändring på 65min och den inte påverkar avgång/ankomst utan bara connection (t ex minskar från 4tim till 3tim), är de då lika villiga att acceptera ombokning? Om nej, vad har bolaget för rätt att ifrågasätta ens anledning, kanske man planerat att träffa ngn under själva connection-tiden? :rolleyes:
hej
Jag har bokat om resa med 20min ändring så helt klart värt att testa avboka.
Jag bokade om resa igår pga 55min senarelagd ankomst till ARN. Ska tilläggas att det var/är endast SAS inblandade samt revenue.

@Airbus 747 och @ARN01 återkoppla gärna hur det går.
 

Tamas

Medlem
Jag hade en bokning BCN-FRA-GOT med fakiren från BCN, bokat via Booking.com.
Jag loggade in på LH och såg 10min ändring, med möjligheter att boka om eller av där på LH sidan. Jag valde en superbra avgång BCN-MUC-GOT som hade kostat 3x mer från början och sen kontaktade booking.com och frågade varför de inte informerade mig.
Det blev "omvalidering" av ticket sen allt är frid och fröjd.

Så försök logga in och ändra på LH sidan eller Oman air sidan själv, om det går.
 

ARN01

Medlem
Finns det verkligen fasta tidsgränser för detta, tänker att det beror på? :rolleyes:
Om man får en förändring på 65min och den inte påverkar avgång/ankomst utan bara connection (t ex minskar från 4tim till 3tim), är de då lika villiga att acceptera ombokning? Om nej, vad har bolaget för rätt att ifrågasätta ens anledning, kanske man planerat att träffa ngn under själva connection-tiden? :rolleyes:

Jag bokade om resa igår pga 55min senarelagd ankomst till ARN. Ska tilläggas att det var/är endast SAS inblandade samt revenue.

@Airbus 747 och @ARN01 återkoppla gärna hur det går.
Ringde i fredags, hade kollat fel så var bara 55 minuters ändring, riktigt surt med tanke på att gränsen för avbokning var en timme. Går dock bra att boka om till samma destination. Hursom så kanske jag kan åka även om jag inte direkt är sugen. Indien är verkligen inget jag går igång på även fast jag aldrig varit där.
 
Toppen