Senaste nytt

SAS - Swift effekt ;)

guwonder

Medlem
Jag har sett många amerikaner komma till Europa för Taylor Swifts konsert. Det inkluderar amerikanska barn som borde gå i skolan och inte ta semester för en konsert på fredagskvällen i Stockholm. Lördagsbiljetter finns fortfarande till försäljning. Det är inte lika tokigt som när Beyoncé började sin turné här förra året.

Jag hade inga problem igår med poängbokningar för flera hotell för konserten. Jag kommer inte att betala 4000/5000+ SEK för detta hotellrum utan svit, men det var tillräckligt billigt på köpta poäng att jag har rummet ändå.

2800+ SEK för Comfort XPress på Cityterminalen? Aj.
 
Last edited:

Dawes

Medlem
Så folk vallfärdar alltså till europas caracas för att gå på konsert när det finns alternativ som Berlin och Munchen, smått ofattbart i min värld.
Upplevelsemässigt milsvid skillnad, jag saknar ju inte en rumstempererad norrlands 3.5:a till fruktansvärt överpris i pet-flaska direkt.
Men det måste såklart ha varit det absolut sista alternativet att tillgå för många.

Med det sagt så hoppas jag ändå att ni som går får en fin upplevelse :)
 

guwonder

Medlem
So people make a pilgrimage to Europe's Caracas to go to a concert when there are alternatives like Berlin and Munich, a little unimaginable in my world.
In terms of experience, miles apart, I don't miss a room-temperature Norrlands 3.5 at a terribly overpriced pet bottle right away.
But of course it must have been the absolute last option available to many.

Having said that, I still hope that those of you who go will have a nice experience:)

Stockholm is very nice. One of my favorite cities in the world. Caracas is completely different.

I have long found Swedes to be the continental Europeans most comfortable with and aware of American culture — minus the guns. And Swedes speak better and more English than Germans. Add in the weak SEK, and in many ways Stockholm is the best place in Europe to see a May concert from an American pop star. But what would I know about this. ;)

Also, the capital of “cash-free” Sweden has a reputation of giving US credit card-using tourists without local cash less problem than the Berlin+Potsdam area gives people without local cash on hand.
 
Last edited:

Dawes

Medlem
@Dawes Det är ju den billiga kronan som drar till sig folk från tex USA. Dricker hellre en 3.5a för 65 sek än en burköl på tex Barclays för $18.
Jo iofs, men om skillnaden är så stor på biljettpriset tänker jag att 1700kr eller 170€ (taget ur luften) är skitsamma när hotell, mat och dryck samtidigt är billigare i exempelvis Tyskland.
Jag är helt kass på prisjämförelser från exempelvis USA, men jag kan inte tänka mig att det är någon större vinst med just Stockholm i det här fallet.
I relation till 65kr norrlands sätter jag 2 weissbier och en kringla för 10€.
 

mha321

Medlem
Jo iofs, men om skillnaden är så stor på biljettpriset tänker jag att 1700kr eller 170€ (taget ur luften) är skitsamma när hotell, mat och dryck samtidigt är billigare i exempelvis Tyskland.
Jag är helt kass på prisjämförelser från exempelvis USA, men jag kan inte tänka mig att det är någon större vinst med just Stockholm i det här fallet.
I relation till 65kr norrlands sätter jag 2 weissbier och en kringla för 10€.
Du är en magnitud fel mot USA iaf. Enligt artiklar ligger biljetter på 2500-8000 usd där. I Sverige 300 usd och uppåt.

 

palmen

Moderator
Du är en magnitud fel mot USA iaf. Enligt artiklar ligger biljetter på 2500-8000 usd där. I Sverige 300 usd och uppåt.

Biljetterna kostar inte ens 300$ här, betydligt billigare än så. Tidigare under dagen fanns biljetter att köpa via stubhub för 500 och uppåt. Via ticketmaster kunde man köpa biljetter mitt på långsidan och nedre etage för under 2000 sek.
 

Dawes

Medlem
Du är en magnitud fel mot USA iaf. Enligt artiklar ligger biljetter på 2500-8000 usd där. I Sverige 300 usd och uppåt.

Ingen aning vad en biljett går för i USA, jag jämförde på en höft med Tyskland, därav € och inte $. Priser i Tyskland vs Sverige brukar ligga på ungefär samma, Tjeckien och Polen lite billigare, även där en mycket trevlig upplevelse och prisvärda boenden (undantaget Prag vissa tider) samt mat och dryck.

Jag kan mycket väl förstå att amerikanare letar sig utomlands för konserter precis som jag, men jag finner just valet av Stockholm som lite märkligt.
 

guwonder

Medlem
Sverige och Stockholm har ett mycket gott rykte bland amerikaner som har pengar att flyga internationellt på semester. Det är bara Malmö och de som tittar för mycket på Rupert Murdoch TV som verkar tänka annorlunda tills de faktiskt spelar turist i Sverige. [Och Malmö är en mycket trevlig stad också i de delar som är relevanta för amerikanska besökare i Skåne.]
 

Dawes

Medlem
Stockholm is very nice. One of my favorite cities in the world. Caracas is completely different.

I have long found Swedes to be the continental Europeans most comfortable with and aware of American culture — minus the guns. And Swedes speak better and more English than Germans. Add in the weak SEK, and in many ways Stockholm is the best place in Europe to see a May concert from an American pop star. But what would I know about this. ;)

Also, the capital of “cash-free” Sweden has a reputation of giving US credit card-using tourists without local cash less problem than the Berlin+Potsdam area gives people without local cash on hand.
Jag har tillräcklig erfarenhet av semestrande amerikaner för att förstå exakt vad du menar, tyvärr. Men det är verkligen en helt annan diskussion ;)
 
Toppen