Senaste nytt

24 tim delay - Turkish flight cancellations - vad gäller vid Award bokning ?

palmen

Moderator
Ingen rättighet till logi i detta fallet. Men är det inte så att det finns något TK biljetnummer bakom 117- stock? Eller är det bara PNR som skiljs åt?
Det är pnr som skiljer, biljett numret är alltid samma och på den stock för bolaget som ställer ut biljetten, dvs 117 som är sas.
 

Davvelavve

Medlem
Att biljettnummret börjar på 117 innebär att det är SAS som ställt ut biljetten. Hade Turkish ställt ut biljetten hade den börjat på något annat. Du har bara ett biljettnummer och det är 117 numret.
 

plover

Medlem
Tack @Jannes, så sammanfattningsvis då;

TK ställer in en kvällsflygning i feb-25, bokar om mig till påföljande dag men inte för första benet (ARN-IST) vilket resulterade i en oönskad 24 tim väntan på flygplatsen eller hitta på något för egen maskin. Känns väl sådär ? Stopover med gratis övernattning hade jag kunnat tänka mig, men att nyttja det alternativet för award ser kört ut. Två altermativ då; boka om utresan till en annan med LH då TK inte släppt några awards eller vänta och hoppas att jag kan boka om första benet ut närmare avresa med TK (som flyger dagligen ARN - IST) - är jag gnällig gubbe nu eller skall jag svälja och gå vidare med min invol ombokning ?
 

TP12

Medlem
Tack @Jannes, så sammanfattningsvis då;

TK ställer in en kvällsflygning i feb-25, bokar om mig till påföljande dag men inte för första benet (ARN-IST) vilket resulterade i en oönskad 24 tim väntan på flygplatsen eller hitta på något för egen maskin. Känns väl sådär ? Stopover med gratis övernattning hade jag kunnat tänka mig, men att nyttja det alternativet för award ser kört ut. Två altermativ då; boka om utresan till en annan med LH då TK inte släppt några awards eller vänta och hoppas att jag kan boka om första benet ut närmare avresa med TK (som flyger dagligen ARN - IST) - är jag gnällig gubbe nu eller skall jag svälja och gå vidare med min invol ombokning ?
Boka med LH, tror inte problemet är att TK inte släppt award utan att de helt enkelt inte låter dig boka ARN-IST i kombination med biljetterna du har till IST. Hade liknande dilemma förra veckan där det fanns massa olika flighter med award i C med TK från IST men ingen gick att boka i kombination med min biljett så fick bli economy med LOT istället från IST.
 

plover

Medlem
Tack @palmen, jag fattar inte hur de kan bli så när jag hade exakt samma flight föregånde dag ARN-IST med TK, men sedan blev connecting IST-ZNZ cancelled, och ombokning skedde bara med det andra benet till påföljande dag ? det finns flera platser på första flighten påföljande dag direkt med TK ?
 

eddo

Medlem
Tack @palmen, jag fattar inte hur de kan bli så när jag hade exakt samma flight föregånde dag ARN-IST med TK, men sedan blev connecting IST-ZNZ cancelled, och ombokning skedde bara med det andra benet till påföljande dag ? det finns flera platser på första flighten påföljande dag direkt med TK ?
Det är väldigt ofta så med TK. Dels bokar de ofta (alltid?) bara om benet som blir inställt/ändrat och inte övriga connections. Och bara för att det finns platser på A-B och B-C betyder det inte att de vill låta dig boka kombinationen A-B-C. På samma sätt kan det många gånger vara möjligt att boka kombinationen A-B-C men inte A-B och/eller B-C separat (vanligt med bla LH-gruppen där man ofta måste söka via wien VIE-FRA/ZRH/MUC-XXX).

Inte mycket att göra annat än att acceptera läget och boka sträckan till IST med t.ex. LH istället.
 
Toppen