Senaste nytt

Statusmatch för Eurobonus till Finnair

intuition

Medlem
Jo, för HEL-ARN har det absolut sina poänger med lounge access, eftersom SAS loungen försvann och det verkar inte som den någonsin återkommer. :(
Men du behöver ju resa med Finnair ut från HEL för att dra nytta av accessen.

Att förnya guld kräver att du köper biljetter för 5 625€ per år, exklusive skatt/avgifter. Tar vi rutten HEL-ARN-HEL och man väljer billiga biljetter så ligger de brutto på 1361 kr, typ. Utan skatt är det 916 kr och med SEK/EUR ssom 11,65 då behöver du 72 returresor för att förnya Guld

Så det blir ju en helt orimlig ekvation, är säkerligen mycket smartare att skaffa ett kort med access till lounger och sedan flyga billigast/bästa flyg varje gång helt enkelt.

Man får helt enkelt se upp även med "gratis". En match eller enkel challenge låter alltid lockande men just med Finnairs nya program måste man ha ett väldigt speciellt mönster för att programmet ska vara av värde. Tex om man regelbundet flyger på mycket dyra ekonomi-biljetter.
 

intuition

Medlem
Bör inkludera vouchers för en (1) longhaul flight ekon->business.

Det är enklare att bygga ett bra case om man inte tänker att man ska försöka förlänga guldet. Har man ändå lite OW flighter kan det vara väl värt, men att börja flytta köp från SAS till Finnair för att jaga guldet? Där tror jag man ska passa sig.
 

Ricci

Medlem
Jag tycker att Finnair inte bara skulle göra en statusmatch utan också testa flyga på SAS-"guldsträckor" för att lock till sig kunder.
Sträckan ARN/CPH testades för 25år sedan och då var det helt andra förutsättningar t ex bygga en tringel med HEL/CPH/ARN.
 

intuition

Medlem
Jag tycker att Finnair inte bara skulle göra en statusmatch utan också testa flyga på SAS-"guldsträckor" för att lock till sig kunder.
Sträckan ARN/CPH testades för 25år sedan och då var det helt andra förutsättningar t ex bygga en tringel med HEL/CPH/ARN.
Intressant. Fast inte klockrent, jag hittar lite argument både för och mot.

Finnair flyger business klass med fritt mellansäte och matservering, dvs erbjuder något betydligt bättre än SAS. Samtidigt, de senate åren har de förändrat/försämrat mycket. Även om maten nu är lite bättre än när det var som värst är den inte tillbaka på topp. Men ARN-CPH är kanske så kort att ingen längre bryr sig om ombord-servicen. Frekvens och avgångstider är viktigare.

En triangel en rimlig tanke i och med att Finnairs struktur ändrats. Huvudfokus är mer på Europa nu än tidigare, helt enkelt för att de inte har så många långlinjer längre och hela konceptet med att åka via HEL är dött pga flygförbud över Mordor. De behöver inte heller längre passa in alla kortdistansflyg att passa med avgående långlinjer, utan kan flyga på egna meriter.
Jag har också noterat att SAS säljer slut på avgångar mellan HEL-ARN (kapacitetsbrist?) så det kan verkligen finnas en öppning där.

Fast, de har ju prövat en del innan tillsammans med TF och det känns som det floppade. Jag kan iofs tro att deras varumärke är starkt i Sverige och att ARN-CPH skulle kunna fungera. Undrar bara om styrkan finns för att CPH-ARN skulle funka. Resenärer med CPH som bas behöver nog en hel del motivering för att välja bort SAS. Check-in disk, security, lounge och gate - i Finnais fall är allt långt långt bort från allt annat- jämfört med SAS fasttrack och lounge. Nja, det tar faktiskt emot.
 

lillemannen

Medlem
Intressant. Fast inte klockrent, jag hittar lite argument både för och mot.

Finnair flyger business klass med fritt mellansäte och matservering, dvs erbjuder något betydligt bättre än SAS. Samtidigt, de senate åren har de förändrat/försämrat mycket. Även om maten nu är lite bättre än när det var som värst är den inte tillbaka på topp. Men ARN-CPH är kanske så kort att ingen längre bryr sig om ombord-servicen. Frekvens och avgångstider är viktigare.

En triangel en rimlig tanke i och med att Finnairs struktur ändrats. Huvudfokus är mer på Europa nu än tidigare, helt enkelt för att de inte har så många långlinjer längre och hela konceptet med att åka via HEL är dött pga flygförbud över Mordor. De behöver inte heller längre passa in alla kortdistansflyg att passa med avgående långlinjer, utan kan flyga på egna meriter.
Jag har också noterat att SAS säljer slut på avgångar mellan HEL-ARN (kapacitetsbrist?) så det kan verkligen finnas en öppning där.

Fast, de har ju prövat en del innan tillsammans med TF och det känns som det floppade. Jag kan iofs tro att deras varumärke är starkt i Sverige och att ARN-CPH skulle kunna fungera. Undrar bara om styrkan finns för att CPH-ARN skulle funka. Resenärer med CPH som bas behöver nog en hel del motivering för att välja bort SAS. Check-in disk, security, lounge och gate - i Finnais fall är allt långt långt bort från allt annat- jämfört med SAS fasttrack och lounge. Nja, det tar faktiskt emot.
Samtidigt gillar jag när vi flyger ifrån Finland att Finnair har en lounge. Alla mina kollegor och affärspartner har mer eller mindre gått över till att flyga Finnair mellan HEL och ARN/CPH.
 

Ricci

Medlem
Intressant. Fast inte klockrent, jag hittar lite argument både för och mot.

Finnair flyger business klass med fritt mellansäte och matservering, dvs erbjuder något betydligt bättre än SAS. Samtidigt, de senate åren har de förändrat/försämrat mycket. Även om maten nu är lite bättre än när det var som värst är den inte tillbaka på topp. Men ARN-CPH är kanske så kort att ingen längre bryr sig om ombord-servicen. Frekvens och avgångstider är viktigare.

En triangel en rimlig tanke i och med att Finnairs struktur ändrats. Huvudfokus är mer på Europa nu än tidigare, helt enkelt för att de inte har så många långlinjer längre och hela konceptet med att åka via HEL är dött pga flygförbud över Mordor. De behöver inte heller längre passa in alla kortdistansflyg att passa med avgående långlinjer, utan kan flyga på egna meriter.
Jag har också noterat att SAS säljer slut på avgångar mellan HEL-ARN (kapacitetsbrist?) så det kan verkligen finnas en öppning där.

Fast, de har ju prövat en del innan tillsammans med TF och det känns som det floppade. Jag kan iofs tro att deras varumärke är starkt i Sverige och att ARN-CPH skulle kunna fungera. Undrar bara om styrkan finns för att CPH-ARN skulle funka. Resenärer med CPH som bas behöver nog en hel del motivering för att välja bort SAS. Check-in disk, security, lounge och gate - i Finnais fall är allt långt långt bort från allt annat- jämfört med SAS fasttrack och lounge. Nja, det tar faktiskt emot.
Då SAS har kraftigt dragit ner på sina frekvenser från CPH/ARN-HEL så borde det finnas utrymme.
Min tanke var t ex att slinga planen såhär t ex:
HEL-CPH-ARN-HEL (4gg/dag) och HEL-ARN-CPH-HEL (4gg/dag).
De flyger redan detta idag HEL-ARN/CPH så varför inte lägga till en sträcka till.

Med sin statusmatch och lägga in alternativ i flyg med en starkare allians (OW) så borde det vara intressant.
 
Toppen