Senaste nytt

Test av Ryanair inrikes

NotRyan

Medlem
Bra "moralkakor"
Ni handlar inga kläder från bolag med internationell tillverkning heller, eller kollar du alla leden av arbetsförhållanden även där?

Chokladen ni kanske äter var helg, kaffet ni dricker. Vilka certifieringar har den och hur säkerställs dess arbetsförhållanden längst ner leden?
Det finns många många bolag i vår närhet med bra mkt sämre arbetsförhållanden än Ryan Air

Jag säger absolut inte Ryan Air är några helgon och det finns mkt smuts i leden, men det inlägget tyckte personligen inte jag tillförde speciellt mycket till diskussionen =)

Vad de gör jävligt bra är att tjäna pengar och skapar publicitet.
Folk vill ju bevisligen både jobba för dem och resa med dem.

Jag tycker det är rejält utanför vad ämnet var att ta upp alla dessa saker, men det är konstigt att det bara blir de här diskussionerna så fort Ryan Air kommer på tal, men aldrig annars.....

2
Jag är väl en av dom som sagt högst att SAIL är en styggelse och ett moraliskt moras exempelvis!

Dessutom är jag British Airways EC Guld och snart även Flying Blue Platinum, och avser att behålla dessa statusar. Tolka det som du vill...;)

Jag gillar INTE när fulbolag kommer och driver både service och anställningsvillkor mot botten.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Jag tycker det är rejält utanför vad ämnet var att ta upp alla dessa saker, men det är konstigt att det bara blir de här diskussionerna så fort Ryan Air kommer på tal, men aldrig annars.....

2

Det finns ju folk som gör en poäng att de bojkottar Ryan pga att det är "fulflyg" och att företag med taskig personalpolitik ska undvikas samtidigt som man är EBG/EBD
 
Bra "moralkakor"
Ni handlar inga kläder från bolag med internationell tillverkning heller, eller kollar du alla leden av arbetsförhållanden även där?

Chokladen ni kanske äter var helg, kaffet ni dricker. Vilka certifieringar har den och hur säkerställs dess arbetsförhållanden längst ner leden?
Det finns många många bolag i vår närhet med bra mkt sämre arbetsförhållanden än Ryan Air

Jag säger absolut inte Ryan Air är några helgon och det finns mkt smuts i leden, men det inlägget tyckte personligen inte jag tillförde speciellt mycket till diskussionen =)

Vad de gör jävligt bra är att tjäna pengar och skapar publicitet.
Folk vill ju bevisligen både jobba för dem och resa med dem.

Jag tycker det är rejält utanför vad ämnet var att ta upp alla dessa saker, men det är konstigt att det bara blir de här diskussionerna så fort Ryan Air kommer på tal, men aldrig annars.....

2
Detta är ju ett typiskt argument så fort dåliga arbetsförhållande eller annat i en viss bransch skall diskuteras. Att om man inte odlar sin egna hampa för att göra kläder, odlar ekologiska morötter och dricker barkte får man inte ha någon åsikt om skeva arbetsförhållande för kläder är minsann också tillverkat under dåliga förhållanden, kaffe och choklad är dåligt osv. Om man inte tar ansvar för hela producentkedjan skall man vara tyst! Ett smart sätt att förminska kritik, då väldigt få människor har möjligheten att leva på ett sådant sätt du beskriver, således får ingen kritisera något. En bra egenskap är att kunna ha två tankar i huvudet samtidigt och att kunna reflektera över arbetsmiljön i en bransch, oavsett om det är kläder, flyg, kaffeplantage eller någon annanstans, även om man inte har 100% koll på exakt alla producenter och deras underleverantörer på allt man konsumerar. Annars kan man aldrig bli bättre.

Gällande att folk vill arbeta där och att folk vill flyga med dom. Jag har för mig att det var så Paolo Roberto också resonerade något år efter han blev tagen med byxorna nere…

SAS har väl fått rejält med kritik, och rättvis sådan, för SAIL?
 

jerixon

Medlem
Oh ja absolut.
Men skulle inte säga SAS blir smutskastade så snart de nämns och folk direkt ser ner på dig för att du flyger med dem.

Men som sagt vi har ju rätt att tycka olika absolut och jag tycker fortfarande inte min vän Mattias inlägg tillförde något till diskussionen och inte mitt heller (vilket var avsikten,det skulle va ett dåligt inlägg vilket kanske inte framgick).

Man kan alltid likt jag kan spinna vidare oändlighet vilket var lite av min poäng :)


Detta är ju ett typiskt argument så fort dåliga arbetsförhållande eller annat i en viss bransch skall diskuteras. Att om man inte odlar sin egna hampa för att göra kläder, odlar ekologiska morötter och dricker barkte får man inte ha någon åsikt om skeva arbetsförhållande för kläder är minsann också tillverkat under dåliga förhållanden, kaffe och choklad är dåligt osv. Om man inte tar ansvar för hela producentkedjan skall man vara tyst! Ett smart sätt att förminska kritik, då väldigt få människor har möjligheten att leva på ett sådant sätt du beskriver, således får ingen kritisera något. En bra egenskap är att kunna ha två tankar i huvudet samtidigt och att kunna reflektera över arbetsmiljön i en bransch, oavsett om det är kläder, flyg, kaffeplantage eller någon annanstans, även om man inte har 100% koll på exakt alla producenter och deras underleverantörer på allt man konsumerar. Annars kan man aldrig bli bättre.

SAIL har ju dessutom gjort SAS bättre, svårt att kritisera det i mitt tycke....

Gällande att folk vill arbeta där och att folk vill flyga med dom. Jag har för mig att det var så Paolo Roberto också resonerade något år efter han blev tagen med byxorna nere…

SAS har väl fått rejält med kritik, och rättvis sådan, för SAIL?
 

jerixon

Medlem
Nej men oj då.

Är det en statustävling nu helt plötsligt....
Jag är EBD, Flying Blue Platinum och BA Gold också sedan flera år tillbaks.
Kommer inte ha några problem att behålla dem heller.
Det har inget med att jag tycker SAS är kass eller KLM blivit sämre heller. Det är för att jag måste flyga mycket, och när jag flyger mycket tar jag det som är enklast och billigast/mest värde. Ibland legacy carriers och ofta LCC.

Jag tycker SAIL varit/är bra. De höjer servicenivån för SAS och gör dem mer konkurenskraftiga.


Jag är väl en av dom som sagt högst att SAIL är en styggelse och ett moraliskt moras exempelvis!

Dessutom är jag British Airways EC Guld och snart även Flying Blue Platinum, och avser att behålla dessa statusar. Tolka det som du vill...;)

Jag gillar INTE när fulbolag kommer och driver både service och anställningsvillkor mot botten.
 

SK989

Medlem
Tack för ett bra resereportage!

Jag är inte en vän av Ryanair men flög med dem ändå för två veckor sedan, just p.g.a. den stora prisskillnaden mot SAS (som var enda alternativet i det fallet). Nu planerar jag en resa till just Göteborg (från Stockholm) första helgen i december, d.v.s. om två veckor. Återigen är prisskillnaden mot SAS väldigt stor. En resa för tre personer med SAS på sen eftermiddag fredag och hem söndag eftermiddag kostar över 10 000 kr med SAS! Om vi istället för att åka kl. 17.50 från Arlanda väntar att åka till kl. 19. sjunker priset med SAS betydligt men vi hamnar ändå på ca 5 000 kr för oss tre. Ryanair, som har en avgång kl. 17.15 på fredagen och retur 15.45 på söndagen, tar ca 1 500 kr t.o.r. för tre personer inkl. en incheckad väska på 20 kg (alltså en väska totalt men vi är ju en familj som bor ihop och kan packa en gemensam väska).

Valet blir ju inte svårt när prisskillnaden är så stor. Som en annan prisjämförelse kan nämnas att BRA skulle ha drygt 8 000 kr för tre biljetter Bromma - Göteborg samma helg och ungefär samma tider medan SJ skulle ta ca 4 500 kr för tre biljetter med X2000. Om denna prisbild kvarstår framöver kommer nog Ryanair plocka åt sig en hel del resenärer mellan Stockholm och Göteborg och inte bara från SAS och BRA utan även från SJ.
 
Last edited:

cantona

Medlem
Jag betalade med Amex och det var ingen extra avgift för att göra det. Man blir debiterad i svenska kronor så det blir inte heller något valutapåslag från Amex.

Kollar man på hemsidan står det längst ner

upload_2021-11-15_13-8-51.png
 
Toppen