Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Tobbe.O

Medlem
Och nu har Hjalmar tagit Halvards plats i Bordeaux

Då var även Hjalmar Viking klar! :)

Screenshot_20240418_202141_Flightradar24.jpg
 

Tobbe.O

Medlem
Sprillans ny cockpit video av flightradar24 som flyger SAS A350 till Bangkok :)

Trevlig och även informativ video om problemen med GPS störningar i dagens luftrum och hur detta även påverkar WiFi till passagerare mm.

Samt fint samarbete inom cockpit och med kabinen.

A350 är verkligen en fantastisk maskin! :)



Inte illa att videon på två veckor spelats upp över 310 000 gånger! :)

 

KalleSus

Medlem
Nu har Bangkok-linjen gått i sommarvila och idag, måndag, var det premiär för Airbus 350 på linjen Köpenhamn - Boston.
Även Los Angeles flyger nu med 350 - men både Boston och Los Angeles återfår 330 de två sista veckorna i maj. Troligen är det SE-RSE som behöver lite service innan sommarsäsongen börjar på allvar.
Tokyo och Shanghai går från och med den här veckan upp till 4 avgångar i veckan.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har inte flugit SAS långdistans (eller SAS widebody sedan 2011) och har således inte testat deras A350 förrän i veckan. Men på ett synnerligen oväntat sätt. Då jag inte flugit SAS lågdistans har jag inte hållt mig helt uppdaterad avseende flottans utveckling så jag är övertydgad att detta nämns tidigare i tråden,

Det visade sig att Malaysian Airlines har en A350 som de köpt av SAS (SE-RSB, Hagbard Viking). Den maskinen, nu registrerad 9M-MAH, har kvar SAS stolar och inredning. Även inflight entertainment-systemet visade tydliga tecken på SAS grafiska formspråk med några små skillnader. Exempelvis ställer jag mig tveksam till om SAS visar riktningen till Mecca på flygkartan? Säkerhetsgenomgången var givetvis Malaysians egen.

Har hört en hel del positivt om stolarna och jag måste säga att jag tyckte de var mycket bra, rymliga och bekväma. Men jag förstår kritiken avseende toaletterna. På denna flygning var business kanske halvfullt och det var heller inga problem att nyttja främre toaletten så någon kösituation uppstod aldrig.

En helt fantastisk crew från Malaysian Airlines och riktigt bra mat trots nattflyg gjorde inte resan sämre. Hagbard har kommit till en bra plats även om det är tråkigt att SAS var tvungen att avyttra honom.
 

Johan Gott

Medlem
Jag har inte flugit SAS långdistans (eller SAS widebody sedan 2011) och har således inte testat deras A350 förrän i veckan. Men på ett synnerligen oväntat sätt. Då jag inte flugit SAS lågdistans har jag inte hållt mig helt uppdaterad avseende flottans utveckling så jag är övertydgad att detta nämns tidigare i tråden,

Det visade sig att Malaysian Airlines har en A350 som de köpt av SAS (SE-RSB, Hagbard Viking). Den maskinen, nu registrerad 9M-MAH, har kvar SAS stolar och inredning. Även inflight entertainment-systemet visade tydliga tecken på SAS grafiska formspråk med några små skillnader. Exempelvis ställer jag mig tveksam till om SAS visar riktningen till Mecca på flygkartan? Säkerhetsgenomgången var givetvis Malaysians egen.

Har hört en hel del positivt om stolarna och jag måste säga att jag tyckte de var mycket bra, rymliga och bekväma. Men jag förstår kritiken avseende toaletterna. På denna flygning var business kanske halvfullt och det var heller inga problem att nyttja främre toaletten så någon kösituation uppstod aldrig.

En helt fantastisk crew från Malaysian Airlines och riktigt bra mat trots nattflyg gjorde inte resan sämre. Hagbard har kommit till en bra plats även om det är tråkigt att SAS var tvungen att avyttra honom.

Kul att du hamnade ombord på det planet utan att veta om köpet!
 

AABack2ARN

Medlem
Jag hade noterat att Malaysian hade två olika kabiner men inte funderat så mycket på det förrän då jag vid incheckningen fick en plats som inte verkade finnas. Efter lite googling fick jag fram att just den maskinen vara SAS gamla.

Har funderat på om jag skulle anat mig till att det var SAS inredning om jag inte hade vetat det? Troligen (trots att jag inte flugit med SAS på länge eller med Malaysian långdistans tidigare) då det var något skandinaviskt över inredningen. Men det kan vara en efterkonstruktion.
 

KalleSus

Medlem
Dags för service på en 350 igen - och det är bara att erkänna: min teori om att det skulle bli SE-RSE som, som sista maskin, skulle flyga till Bordeaux och få lite översyn, visade sig vara helt felaktig.

I stället såg vi i går SE-RSC flyga till Malta för service.
Förväntas tillbaka i trafik i månadsskiftet.

Under tiden trafikeras Los Angeles och Boston med 330 - medan Newark får 350.
Asienlinjerna oförändrat 350.
 
Toppen