Senaste nytt

Smartaste sättet till sista nivåpoäng-slatten på SJ

mha321

Medlem
Behöver 115 poäng inom 2 veckor för att bibehålla Grå nivå, och har ingen anledning att åka tåg under den perioden.

Finns det något smartare sätt än att köpa en throwaway-resa för 115kr?

Och - är det värt 115kr att bibehålla grå nivå (eller vad nu närmaste biljett blir, några kronor extra blir det väl eftersom man inte får poäng på bokningsavgiften)? Om man chansar på att man även i framtiden får bättre erbjudanden under "mina erbjudanden" så kan det vara värt en slant att kliva upp dit. Men ju billigare desto bättre såklart.
 

Tamas

Medlem
Behöver 115 poäng inom 2 veckor för att bibehålla Grå nivå, och har ingen anledning att åka tåg under den perioden.

Finns det något smartare sätt än att köpa en throwaway-resa för 115kr?

Och - är det värt 115kr att bibehålla grå nivå (eller vad nu närmaste biljett blir, några kronor extra blir det väl eftersom man inte får poäng på bokningsavgiften)? Om man chansar på att man även i framtiden får bättre erbjudanden under "mina erbjudanden" så kan det vara värt en slant att kliva upp dit. Men ju billigare desto bättre såklart.
tror inte du kommer undan att pröjsa, det är butt in the seat (ja, nästan...) som gäller för SJ. Jag kan inte kommentera om det är värt, åker alldeles för lite tåg.
 

intuition

Medlem
Nuförtiden är det väl bara resor och mat ombord som ger nivå poäng? Dvs så vitt jag kommer på är en resa ditt enda alternativ.
 

airac

Medlem
Jag skulle hoppa över det. Om du inte sitter på en stor hög med poäng och lever i hoppet om kupong med rabatt på poängresa. Rabatter finns ju på andra håll också. Coop har t ex 15 istället för vanliga 10% nu i helgen.

Svartnivå är annorlunda, byte av avgång och förtur i telefon är de mest värdefulla förmåner där för mig.
 
Tråkigt att tappa status. Grå ger gratis kaffe värde ca 30 kr. 4 resor med gratis kaffe så är de 110 intjänade.Utöver det några bra kampanjer per år.

Vart bor du? Ofta kan man resa med SJ regionalt också tex Sthlm-Uppsala eller Malmö-Köpenhamn och dra in poängen.
 

guwonder

Medlem
Grånivån har sparat mig pengar med te. Annars, en dyr flaska vatten eller ett stopp på ett hotell för en gratis kopp te eller kaffe om du har tid.
 

HejaMy

Ny medlem
Jag har ett liknande dilemma - saknar 747 poäng till svart nivå då det aldrig kom några årliga erbjudanden. Mitt första barn är beräknat den 12 April så det blir inga fler jobbresor. Men jag skulle ju kunna göra en kortresa för att fördriva tiden nu när jag slutat jobb. Har obotligt tråkigt.

Nån som har idéer på lämplig kortresa, men eller utan mat, från Göteborg, som skulle kunna kamma hem 747 poäng?
 

rsimon

Medlem
Jag har ett liknande dilemma - saknar 747 poäng till svart nivå då det aldrig kom några årliga erbjudanden. Mitt första barn är beräknat den 12 April så det blir inga fler jobbresor. Men jag skulle ju kunna göra en kortresa för att fördriva tiden nu när jag slutat jobb. Har obotligt tråkigt.

Nån som har idéer på lämplig kortresa, men eller utan mat, från Göteborg, som skulle kunna kamma hem 747 poäng?
T.ex. lunchkryssning med måltid i dag med X2000 till Skövde och hem igen i 1 klass kommer gå på ca 850 kr. Då får du poängen du behöver.
 

airac

Medlem
Jag har ett liknande dilemma - saknar 747 poäng till svart nivå då det aldrig kom några årliga erbjudanden. Mitt första barn är beräknat den 12 April så det blir inga fler jobbresor. Men jag skulle ju kunna göra en kortresa för att fördriva tiden nu när jag slutat jobb. Har obotligt tråkigt.

Nån som har idéer på lämplig kortresa, men eller utan mat, från Göteborg, som skulle kunna kamma hem 747 poäng?
Till dig och andra i tråden. Sj Prio poäng får man efter avgång av tåget. Att åka med på tåget är frivilligt, poängen kommer ändå till skillnad från flygpoäng där man måste boarda och genomföra flygningen. Jag antar de flesta har koll på det, men känns värd att upprepas.
 
Toppen