En uppdatering. Jag letade efter någon presentation från dagens stämma, men hittade istället en presentation från kvartalsrapporten, släppt 7 mars.
På sidan 11 står det nu:
FY24: 7 A320neo
FY25 (1 nov 24-31 okt 25):
1 A350, 2 A320neo
FY26 (1 nov 25-31 okt 26):
1 A350, 4 A320neo
Så en A350 har förskjutits ett räkenskapsår senare.
Med tanke på hur Airbus "backlog" ser ut just nu lär de ovan nämnda flygplanen vara de sista Airbus som SAS får levererade under 2020-talet. Såvida de inte ger sig ut på begagnatmarknaden eller något systerbolag avstår från flygplan. (Att det blir en så djup lågkonjuktur att bolag börjar avboka sina beställningar
en masse så leveranstiden minskar, samtidigt som SAS har råd att köpa nytt, är en kombination som jag tror är väldigt otrolig.)
Om SAS får tillräcklig ordning på sin ekonomi under 2025 så de kan beställa nya flygplan kanske de i bästa fall få dessa levererade sådär 2031-2032, men mer troligt 2033 eller senare. Vid årsskiftet hade Airbus en backlog av beställda flygplan omfattande 11,7 gånger 2023 års produktion. Airbus håller på att öka produktionen (vilket är svårt p.g.a. tillgången på delar från underleverantörer) och inte alla liggande beställningar är "leverans så snart som möjligt", men att få Airbusleveranser så snabbt 6-7 år efter en nylagd beställning är nog väldigt optimistiskt i dagens läge.