Senaste nytt

Hyrbil SFO med Amex Elite försäkring ?

plover

Medlem
Hej forumet, vad är lämpligt för försäkring när jag tar en långhelg i SF och hyr bil typ Hertz ? Alla sajter varnar för att hyra naket, men kortet skall ju täcka det mesta. Någon firma på flygp,atsen som jag bör undvika av erfRenhet ? jag är annars nökd med Hertz ovh Avis, Tack för alla tips :)
 

palmen

Moderator
Hej forumet, vad är lämpligt för försäkring när jag tar en långhelg i SF och hyr bil typ Hertz ? Alla sajter varnar för att hyra naket, men kortet skall ju täcka det mesta. Någon firma på flygp,atsen som jag bör undvika av erfRenhet ? jag är annars nökd med Hertz ovh Avis, Tack för alla tips :)
Ta de som är billigast för den bil du vill ha.
Jag väljer alltid Avis, aldrig varit problem för min del.
Hyr du via svenska sidor så lägger den på alla saker typ som ingår i hyrbil försäkringen med Amex.
 

plover

Medlem
Tack för klargörandet, när jag läser amex villkor så är det tydligt att den ersätter det mesta bara jag betalat 75% av redan vilket jag gör. Rätt bra förmån faktiskt och jag kommer att hyra utan deras försäkringar denna gång aå får vi se hur det funkar. Någon som claimat ? Jag hyr via Booking.com i nästa steg.
 

plover

Medlem
Yes, det som blir extra rörigt är ju som Palmen skriver, svenska booking.com lågger på massor och då blir amex försäkringen inte relevant, så jag skall boka via den engelska sidsn istället. Återkommer.
 

palmen

Moderator
Yes, det som blir extra rörigt är ju som Palmen skriver, svenska booking.com lågger på massor och då blir amex försäkringen inte relevant, så jag skall boka via den engelska sidsn istället. Återkommer.
Se till att läsa på om allt både en två och tre gånger. Du vill inte missa några av dessa försäkringar som krävs i USA utifall att något händer.
Man ska inte lita fullt ut på vad folk på ett forum säger, speciellt inte i så viktiga frågor som kan bli extremt dyra.
 

mrestes

Medlem
Sidofråga i samma spår om du väljer ett mindre känt hyrbilsfirma. Säg att man boka och betala i förskott med AMEX med booking.com eller liknande företag, men väl på plats accepterar inte hyrbilsfirma AMEX för depositionen. Gäller AMEX försäkringen då om något händer? Debiteringen av skadorna till icke AMEX kortet lär lätt göra så att mindre än 75% av den totala hyran plus kostnaderna för skadorna blir AMEX betalning. Frågan är om AMEX/försäkringsbolaget tolkar kostnaderna för skadan som en del av hyran.
 

plover

Medlem
Tack @palmen och övriga, nu blev det så att jag bokade med default cover i alla fallsom ingick när jag hyrde på svenska sajten, skippade bärgning, glas, däck mm så om jag åker på något så får det momentet gå på Amex försäkringen (best case). Tack för alla tips
 

plover

Medlem
Intressant fråga som @mrestes kommer upp med, någon som blivit nekad ersättning när man använder ett annat för depo ? Trodde att alla hyrbilsfirmor tog samma kort för depo, men där hade jag fel.
 

mrestes

Medlem
Intressant fråga som @mrestes kommer upp med, någon som blivit nekad ersättning när man använder ett annat för depo ? Trodde att alla hyrbilsfirmor tog samma kort för depo, men där hade jag fel.
Finns många stora aktörer som rentalcars.com och booking.com som själv tar Amex för förskottsbetalning av hyran hos biluthyrare som bara tar VISA och Mastercard på plats för depo.
 
Toppen