intuition
Medlem
Sökte men hittade ingen passande tråd.
Artikel i HD-Sydsvenskan i dag (verkar inte finnas digitalt), intervju med nya VD:n Christian Poulsen.
Nu aktuellt pga utbyggnad av baggage-kapacitet + 11 000 kvm och ombyggnad av 60 000 kvm. Klart 2028.
Kanske inga större nyheter i texten, han försöker förklara varför man ska bygga för ökad fygtrafik samtidigt som flygets miljöeffekter behöver motverkas.
Hur som, lite statistik.
VD säger att målet med utbyggnaderna är att bli en attraktiv bytesflygplats för långdistans och inte har att göra med lokal efterfrågan. Å andra sidan är han oroad över den svaga svenska ekonmin och kronkursen, då 13% av alla passagerare är Sydsvenskar.
Antalet direkt anställda av Kastrup är 2 600 men ytterligare 800 bolag finns på flygplatsen med ytterligare 17 000 anställda.
SAS har idag 32% av all trafik, Norwegian 15%, Ryan 8%, EasyJet 5% och Lufthansa 3%. Utöver dessa ytterligare 55 (!) flygbolag som delar på de resterande 37% av trafiken.
(Lufthansa är ju förvånansvärt svaga och gissningsvis måste någon ändring till när SAS lämnar star)
Artikel i HD-Sydsvenskan i dag (verkar inte finnas digitalt), intervju med nya VD:n Christian Poulsen.
Nu aktuellt pga utbyggnad av baggage-kapacitet + 11 000 kvm och ombyggnad av 60 000 kvm. Klart 2028.
Kanske inga större nyheter i texten, han försöker förklara varför man ska bygga för ökad fygtrafik samtidigt som flygets miljöeffekter behöver motverkas.
Hur som, lite statistik.
VD säger att målet med utbyggnaderna är att bli en attraktiv bytesflygplats för långdistans och inte har att göra med lokal efterfrågan. Å andra sidan är han oroad över den svaga svenska ekonmin och kronkursen, då 13% av alla passagerare är Sydsvenskar.
Antalet direkt anställda av Kastrup är 2 600 men ytterligare 800 bolag finns på flygplatsen med ytterligare 17 000 anställda.
SAS har idag 32% av all trafik, Norwegian 15%, Ryan 8%, EasyJet 5% och Lufthansa 3%. Utöver dessa ytterligare 55 (!) flygbolag som delar på de resterande 37% av trafiken.
(Lufthansa är ju förvånansvärt svaga och gissningsvis måste någon ändring till när SAS lämnar star)