Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Den presentation som det länkats till (källmaterialet?) säger inget annat än vad som tidigare kommunicerats.

Det denna information (oavsett om man läser den i presentationen eller det pressmaterial som gått ut) säger mig är att riskkapitalbolagen har aviserat att man inte vill vara långsiktiga ägare. Med denna klausul så är de bundna att kvarstå som ägare i minst två år och när de därefter eventuellt vill sälja så måste de först vända sig till AF/KLM. Om AF/KLM skulle tacka 'nej' så utgår jag från att dessa bolag får sälja till vem de vill och därmed så har även AF/KLM option förverkats eftersom en ny delägare troligtvis inte är bunden av det ursprungliga avtalet.

AF/KLM eventuella ambitioner tycker jag inte alls framgår.

Ifall AF/KLM köper poster så att de blir majoritetsägare så kommer ändå inte förberedandet att slå samman FB och EB att påbörjas förrän den dagen AF/KLM äger 50% eller mer. Det kommer således minst ta 2 år + förberedelsetiden (1 år?) men kan även ta mycket längre tid, om det alls blir av, vilket ni säkert redan förstått att jag inte alls är säker på.
 

Fredrik

Medlem
Jag skulle inte räkna med att SAS är med i Star Alliance när hösttidtabellen börjar gälla med andra ord.

Med sedvanliga förbehåll om förseningar...
 

palmen

Moderator
Ska man ordagrant tro på vad som står i artikeln är det tidigast 2027 som Eurobonus eventuellt går in i Flying Blue. Dvs Eurobonus lär leva kvar åtminstone 3 år om man har citerat rätt.

"Däremot har SAS och de nya ägarna redan börjat diskutera framtiden för Eurobonus – antingen som ett fristående program eller som en del av lojalitetsprogrammet för Air France och KLM någon gång efter 2026:"
 

Hachans

Medlem
Ska man ordagrant tro på vad som står i artikeln är det tidigast 2027 som Eurobonus eventuellt går in i Flying Blue. Dvs Eurobonus lär leva kvar åtminstone 3 år om man har citerat rätt.

"Däremot har SAS och de nya ägarna redan börjat diskutera framtiden för Eurobonus – antingen som ett fristående program eller som en del av lojalitetsprogrammet för Air France och KLM någon gång efter 2026:"

Sammanfaller det med de två åren som tidigare nämnts för AF att gå in som majoritetsägarr tro?
 
Ibland undrar jag varför SAS har gett upp på att prata med sina kunder direkt. Varför kan inte vd regelbundet ge uppdateringar direkt till alla medlemmar i Eurobonus? Finnair är ett föredöme i det avseendet.
 
Toppen