Senaste nytt

Norwegian köper Wideroe

airac

Medlem
Min första fråga är vad konkurrensmyndigheter tycker om detta. Mycket upphandlat trafik, blir få anbudsgivare kvar på detta sätt, eller?
 

Fredrik

Medlem
Min första fråga är vad konkurrensmyndigheter tycker om detta. Mycket upphandlat trafik, blir få anbudsgivare kvar på detta sätt, eller?
Jag tror inte de konkurrerar med varandra idag. Wideroe har en hel del trafik på kortbanenätet som inte Norwegian kan flyga på.
 

mha321

Medlem
Min första fråga är vad konkurrensmyndigheter tycker om detta. Mycket upphandlat trafik, blir få anbudsgivare kvar på detta sätt, eller?
Det är väl i sig inte annorlunda än när sas ägde dem fram till nästan exakt 10 år sedan. Då var väl restriktionerna ut det perspektivet i princip ingen eurobonus på upphandlade linjer, och det lär väl bli samma nu med Norwegian cashpoints.

Tillåter mig att gissa att de kommer behålla varumärket - widerøe är ett väldigt starkt varumärke i Norge. Code share med DY och fler anslutningar med genomgående biljetter, sure, men de hade väl redan interline.

Den stora frågan är vad som händer med widerøes satsning på Europalinjer och med de större flygplanen. Kommer den flyttas över till dy?

Och för våra västkustare här på bc - kommer sas sätta in egen trafik på osl-got? För det är väl fortfarande bara widerøe idag?
 

FilipJ

Medlem
Och för våra västkustare här på bc - kommer sas sätta in egen trafik på osl-got? För det är väl fortfarande bara widerøe idag?
Hoppas innerligt på detta, men tror det är osannolikt med tanke på storleken på kärrorna som de flyger med (38-70 säten beroende på kort eller lång Dash-8), och att det verkar vara 5 avgångar per vecka totalt.
 

mha321

Medlem
Hoppas innerligt på detta, men tror det är osannolikt med tanke på storleken på kärrorna som de flyger med (38-70 säten beroende på kort eller lång Dash-8), och att det verkar vara 5 avgångar per vecka totalt.
Skulle vara en atr isåfall kan man gissa. Men det är nog inte jättelätt att få ihop.
 

Ricci

Medlem
Mycket intressant köp av Norwegian.
Frågan är blir åter igen, hur mycket de nya ägarna i SAS efter CH-11 kommer vara intresserade att SAS flyger inrikes Sverige på mindre lönsamma linjer med ATR (även med kontrakts bolag t ex xfly)?
Tänker senast på Kalmar-linjen som ett exempel..
 

Palazzi

Medlem
Gissar att det även betyder att Wideroes nät kopplas samman med Norse Atlantics långlinjenät till JFK, BKK, FLL, LAX & MIA (från Oslo). Norwegian har väl även 50 737 MAX 8 i orderböckerna, så man kan väl vänta sig en stark expansion (/återväxt) i Europa.

Ska bli intressant att se om man kommer alternera t.ex. Dash 8 eller E190-E2 på även svensk inrikes (eller åtminstone inom-skandinaviskt). De hade ju enligt tidigare orderböcker 15st E190 på letter of intent, men det verkar ha krympt till 3 (som är leverade).
 
Toppen