Palazzi
Medlem
Update to Wizz Air's planned network expansion in Italy in 2022 (Rome Fiumcino and Venice)
https://twitter.com/theaeronetwork/status/1466275481880199173
![]()
Ja, och det lär bli än mer expansion med tanke på de enorma flygplansordrar man har. Sverige tycks ännu inte vara superhett i Wizzairs senaste expansioner, men dyker säkert upp som ett steg två... Möjligen var dock Ryanair lite snabbare på bollen denna gång, så någon svensk Wizzair-bas är väl inte troligt.
Några saker som sticker ut är ju Abu Dhabi-satsningen, samt att man annonserat att man ämnar flyga därifrån till/från Indien. Jag är också nyfiken på hur man tänkt nyttja sina 20 A320XLR-beställningar. Inte ens till/från Abu Dhabi är man ju i närheten av att behöva en sådan range, så jag undrar om man ämnar flyga direkt mellan Europa och Indien. Inte ens på t.ex. Abu Dhabi-Peking skulle det behövas en XLR och Australien är bortom räckhåll oavsett. Antingen är det som sagt från Indien till Europa, eller från Abu Dhabi till Indonesien, Filippinerna, Japan..
En observation på listan du har bilagt @Homer . Jag tror att linjen Wien-Lampedusa nog är den första linjen till/från ön som inte utgår från en italienskspråkig region. En linje från Lugano (Schweiz) är den enda jag kan minnas.