Senaste nytt

Weekend i Slovenien, tips mottages!

GOTATH

Medlem
I jakten på att bocka av nya länder har jag nu fått upp ögonen för Slovenien. Vad jag fått höra är det ett väldigt vackert land.

Min tanke är att flyga till Ljubljana och både se stan, men även andra delar av landet. Är intresserad av det mesta såsom historia, vackra landskap och städer, öl, kultur etc. Resan kommer troligtvis att gå av stapeln i början av september.

Någon som varit där och kan ge tips på aktiviteter, hotell etc? Hur är prisnivån?
 

Mr Planning

Medlem
Har bara varit i Ljubljana, tog bussen dit från Zagreb.

Och ja, det är otroligt vackert. Måste vara bland dom charmigaste länderna i hela Europa, korta avstånd till flertalet länder, och med både alperna och medelhavet i samma lilla land.

Ett land jag kommer se fram emot att utforska ordentligt, naturen och fisket :rolleyes:

Bodde på InterContinental.
 

squeezen

Medlem
Öl kan njutas i massor på:
Pivnica Lajbah
15 Grudnovo nabrežje Ljubljana, Ljubljana

De har bra utbud lokalt men även massor importerat. Säkert 20 brewdog. (Du gillar väl det ;)).

Pivovarna Hopsbrew ligger i Domzale nordöst om ljubljana.

Annars i min mening är det mycket kring slott, kyrkor, broar etc. finns ju flertalet vackra platser vid sjöar nära men de jag varit vid var i österrike (lake Fak) eller kroatien (lungo vid opatija, ca 1:45 i bil).
 

Direktorn

Medlem
Har bara besökt Ljubliana. Bodde på Radisson. Lite utanför stan men ca 8-10 Euro med taxi. Hotellet var mycket bra och stan fin och charmig.
 

MTheC

Medlem
Vet inte om du är matintresserad men om så är fallet så vill jag slå ett slag för att besöka Hiša Franco, Hiša Franko
Det är i mitt tycke en av de bästa restauranger i världen (nr 48 på top 50 listan, Hiša Franko) och det är också väl värt att bo en natt där då det ligger ute på landet (ca 2h i bil fr Ljubljana)
 

jerixon

Medlem
Jag gillade Labe Bled faktiskt.
Bodde på Best Western i staden och köpte lokalt vin och drack på balkongen. Vackra promenader, trevligt atmosfär och billigt.
Helt klart värt ett besök :)

Slovenien is the shit.

Ta bussen till Lake Bohinj, jag föredrar det över Lake Bled. Finns fina grottor att utforska också.
 
Toppen