Ibland blir ens okunskap pinsamt uppenbar. Vad mitt aktuella lilla bekymmer är handlar om just US Airways. Bokade hela familjen över telefon i våras för en resa nu i april. Då erhöll jag förutom bokningsnumren i US-systemet även motsvarande i LH's värld. Flyger på US-biljetter ARN-FRA-PHL där första sträckan naturligtvis är en LH-flight. Under sommaren/hösten kompletterades resesällskapet med ytterligare tre personer, på två bokningar - och här har vi bara US-nummer. Frågetecknen rör det faktum att det LH-flightnummer US anger inte existerar. Går jag in på LH med LH-nummer listas dock ett annat flightnummer, vilket såklart existerar. Såklart bara att ringa US och få LH-motsvarighet på de kompletterande bokningarna. Men en infonaut vill ju reda sig själv. Vilket ju går sådär...![]()
Du kan ringa till US Airways och be om Lufthansas bokningsnummer(Amadeus) om du har Lufthansa flygning i bokningen.
Det brukar inte vara något problem.
Ibland finns det regler kring codeshare flygningar som kan göra att de inte alltid kommer upp. Exempelvis har ett flertal flygningar Stockholm-Köpenhamn Lufthansa flygnummer men dessa kan endast bokas förutsatt att man flyger vidare med Lufthansa från Köpenhamn. Söker man bara efter flygningar Stockholm-Köpenhamn syns de inte, inte ens på sidor som Expertflyer, men söker man Stockholm-Frankfurt kommer de upp tillsammans med anslutande flyget från Köpenhamn.Noterat att US Airways-flighten US5843 ARN-FRA inte listas på många ställen. Inte heller alla de andra code share-flightnumret på andra flygningar. Har ju sett att några codeshares listas på avgångstavlorna, men långt ifrån alla. Finns här något system?![]()