Senaste nytt

Waitlisted Malaysia Airlines

Mimmisa

Medlem
Jag har ett flyg på fredag från Kuala Lumpur till Hong Kong med Malaysia Airlines. Nu när jag checkade in så fick jag information att jag har blivit waitlisted. Det är första gången jag råkar ut för det, så jag undrar om någon har erfarenhet av det med Malaysia Airlines? Som jag förstår det ska man bli ombokad till nästkommande flight om det inte finns några platser när man kommer till flygplatsen. Problemet är också att det inte verkar finnas några fler flyg varken på fredag eller lördag. Kan de boka om till Cathay istället som också tillhör OneWorld? Malaysia Airlines verkar dock fortfarande sälja biljetter för fredagen för samma flight...

En sista fråga, täcker en försäkring denna typ av situation om jag inte kommer med mitt flyg och därmed blir försenad? Har utökad reseförsäkring via hemförsäkringen samt Amex Premium. Och står försäkringen eller flygbolaget för ett nytt Covid-test om tiden hinner gå ut för giltighetstiden (24h innan avgång)?
 

jerixon

Medlem
Tror du får läsa på dina försäkringsvillkor alternativt ringa dina kortutgivare och försäkringsbolag.
Lite kymigt det där med Waitlist såklart, och har inte varit med om det på många år.
Bör inte vara några problem att bli ombokad om du ej kommer med.

Jag har ett flyg på fredag från Kuala Lumpur till Hong Kong med Malaysia Airlines. Nu när jag checkade in så fick jag information att jag har blivit waitlisted. Det är första gången jag råkar ut för det, så jag undrar om någon har erfarenhet av det med Malaysia Airlines? Som jag förstår det ska man bli ombokad till nästkommande flight om det inte finns några platser när man kommer till flygplatsen. Problemet är också att det inte verkar finnas några fler flyg varken på fredag eller lördag. Kan de boka om till Cathay istället som också tillhör OneWorld? Malaysia Airlines verkar dock fortfarande sälja biljetter för fredagen för samma flight...

En sista fråga, täcker en försäkring denna typ av situation om jag inte kommer med mitt flyg och därmed blir försenad? Har utökad reseförsäkring via hemförsäkringen samt Amex Premium. Och står försäkringen eller flygbolaget för ett nytt Covid-test om tiden hinner gå ut för giltighetstiden (24h innan avgång)?
 

Hachans

Medlem
Sånt brukar lösa sig. Se det som ett äventyr. Mina svärföräldrar fick waitlisted när de skulle checka in med SAS men fick till slut plats pga noshows. Så sitt lugnt i båten. Du blir ombokad om det behövs men troligen får du plats.

Tipset om att läsa på försäkringvillkoren är också bra!
 

Mimmisa

Medlem
Tack för era svar!
Hade läst på en del om försäkringsvillkoren, men förstod inte riktigt helt hundra om det täcker denna typ av situation. Varit i kontakt med försäkringsbolaget iaf som gett mig tydligare information.

Jag hoppas att jag kommer med flyget, men blir lite stressad när Hong Kong är den viktigaste delen av resan och behöver komma fram till helgen :)
Känner mig lite lugnare nu iaf, tack!
 

AABack2ARN

Medlem
Finns lite platser till salu så det borde gå bra. Men det känns som om MHs platser är slut även om CX är villiga att sälja några platser till. Annars får de boka er via Singapore eller liknande. Lycka till. Ha en trevlig resa.

kulhkg20230224.png
 
Toppen