Senaste nytt

Vueling startar ny flyglinje Malmö/Sturup-Barcelona

Jacob

Medlem
Spanska flygbolaget Vueling är på frammarsch. Nyligen annonserades en ny flyglinje till Stockholm Arlanda men nu väljer man att etablera sig på ytterligare en svensk flygplats.

Den 22 juni öppnar bolaget linjen Malmö Sturup-Barcelona. Linjen kommer flygas två dagar per vecka, måndagar och torsdagar och flygplanstypen blir en Airbus A319 med plats för 150 passagerare.

De flesta Vueling linjerna brukar flygas i samarbete med Iberia vilket i så fall kommer innebära att linjen öppnar upp möjligheter att flyga vidare från Barcelona på en genomgående biljett från Malmö.

(Källa: press release)
 

henkedio

Medlem
Blir fler och fler flyg från Sturup märker jag, Ryanair plockar fram nya linjer lite då och då, Tyvärr tror jag inte speciellt mycket på Sturup, så länge inte politiker satsar pengar på infrastrukturen till flygplatsen så lever tyvärr samtliga destinationer farligt. Det är för mig som Malmöbo mycket lättare att ta mig till Kastrup än Sturup.
 

Jacob

Medlem
Blir fler och fler flyg från Sturup märker jag, Ryanair plockar fram nya linjer lite då och då
Skillnaden är att Vueling inte är ett renodlat lågprisbolag, till skillnad från Ryanair. De har sina baser på stora etablerade flygplatser som Madrid, Barcelona och Paris CDG och försöker hålla en en hyfsad servicenivå även om de samtidigt försöker hålla kostnaderna nere..
I min mening öppnar det upp lite större möjligheter.

Sturup har ju tyvärr blivit en andrahands flygplats som man bara använder om man ska till Stockholm eller på charterresa. Det vore väldigt kul om de kunde få igång lite seriös utrikestrafik. En gång i tiden flög ju KLM till Sturup.
Jag har varit mycket i Malmö och vet att Kastrup är ett bra alternativ. Men hur kommer det sig då att Stockholms-trafiken lever kvar? Varför åker inte folk till Kastrup även för att flyga till Stockholm?
 

Bonden

Medlem
Jämförde sas från kastrup och sturup (kollade 7 maj)
mmx-arn 10 turer
cph-arn 13 turer

Det är billigare att ta sig med bil till sturup än kastrup annars finns där nog inga fördelar med mmx?
 

henkedio

Medlem
Det är billigare att ta sig med bil till sturup än kastrup annars finns där nog inga fördelar med mmx?

Helt klart så är det billigare att köra till mmx än cph. Men det är nog väldigt ovanligt att man kör över, tågen går väldigt ofta och du har inte många meter från avstigning till incheckning.

Stockholmstrafiken lever nog mycket pga enkelheten, från det att du kliver in i entrén på sturup så tar det väl 5 minuter till gaten om du inte ska checka in bagage. I Köpenhamn så kan man drömma om att allt ska gå så smidigt.

Glöm inte Malmö Aviation till Bromma förresten, i mitt tycke sveriges bästa inrikesflyg.
 
Jag har varit mycket i Malmö och vet att Kastrup är ett bra alternativ. Men hur kommer det sig då att Stockholms-trafiken lever kvar? Varför åker inte folk till Kastrup även för att flyga till Stockholm?

Jacob, jag tror att ganska många har samma regler som vi på jobbet. Om du är på väg till Malmö ska du flyga då till MMX och stanna inom Sveriges gränser. Vi får använde CPH-ARN bara på hemresan som undantag om du använder det sista 22:45 avgång om du inte hinner på den sista SK från MMX-ARN.

Jag har aldrig lyckats få godkänt "reseattest" till Malmö så att skulle flyga till CPH, men 2 gnr lyckats få OK så att flyger ARN-MMX och hem CPH-ARN just på det kvällens sista avgång.
 

Homer

Medlem
Skillnaden är att Vueling inte är ett renodlat lågprisbolag, till skillnad från Ryanair. De har sina baser på stora etablerade flygplatser som Madrid, Barcelona och Paris CDG och försöker hålla en en hyfsad servicenivå även om de samtidigt försöker hålla kostnaderna nere..
I min mening öppnar det upp lite större möjligheter.

Sturup har ju tyvärr blivit en andrahands flygplats som man bara använder om man ska till Stockholm eller på charterresa. Det vore väldigt kul om de kunde få igång lite seriös utrikestrafik. En gång i tiden flög ju KLM till Sturup.
Jag har varit mycket i Malmö och vet att Kastrup är ett bra alternativ. Men hur kommer det sig då att Stockholms-trafiken lever kvar? Varför åker inte folk till Kastrup även för att flyga till Stockholm?


Skämtar du? Vueling tar betalt för baggage, allt ombord kostar, kredikortsavgifter, säten som inte går justera ryggstödet på, lika oförskämd personal som Ryanair. Man kan tjäna några Avios poäng om man krediterar till Iberia konto, men det är då verkligen det enda positiva.
 
Toppen