Senaste nytt

Visum till Kuba från USA

Ragnar G

Medlem
Är det någon av er som har något tips hur jag kan få ett turist visum när jag åker från Miami till Havanna?

Det stämmer inte riktigt, det finns inte mindre än 10 olika flygbolag som flyger direkt.

Och det är inte olagligt att göra det heller.

USA har infört "general licenses for 12 categories of travel"

Flygbolaget hjälper dig med det visumet (pink tourist card)

Förvisso, men det går säkert att boka vilket jag läst om, så att man hamnar i rätt kategori.

Liten gråzon det där får man väl säga.

Förvisso, men det går säkert att boka vilket jag läst om, så att man hamnar i rätt kategori.

Liten gråzon det där får man väl säga.

Hur menar du att man bokar så man hamnar i rätt kategori? De sk general licenses har dessutom funnits länge, enda skillnaden mot tidigare är att man inte behöver visa att man faller in under en av kategorierna för amerikanska myndigheter. Däremot är kravet desamma som tidigare. Så jo, det är nog olagligt att åka till Kuba som turist från USA. Du måste intyga att du tillhör en av kategorierna vid bokningen av flygbiljetterna, samt också om du bokar boende via airbnb eller på hotell med amerikansk anknytning.

United uppgav också att man enbart kan flyga kuba-linjerna om man har amerikanskt eller kubanskt pass, men eftersom jag inte sett den infon någon annanstans så är jag inte helt hundra på att hon på kundtjänst hade 100% koll.

Boka en lokal guide som ser till att du är med på "educational activities"

Om det fungerar eller ej har jag ingen aning om, bara ett tips som jag läste om.

Så olagligt är det alltså inte att åka dit. Då hade det ju inte funnits 10 flygbolag som flyger direkt från USA.

United uppgav också att man enbart kan flyga kuba-linjerna om man har amerikanskt eller kubanskt pass, men eftersom jag inte sett den infon någon annanstans så är jag inte helt hundra på att hon på kundtjänst hade 100% koll.

Det hade hon inte

U.S. DEPARTMENT OF THE TREASURY GUIDANCE REGARDING TRAVEL BETWEEN THE UNITED STATES AND CUBA

Which individuals may be transported between the United States and Cuba by a person that qualifies for the general license to provide carrier services?

- Persons subject to U.S. jurisdiction who are traveling to or from Cuba pursuant to a general license under one of the 12 categories of travel listed in section 515.560 of the Cuban Assets Control Regulations, 31 C.F.R. part 515 (CACR), or under a specific license from OFAC may be transported between the United States and Cuba.

- Cuban nationals applying for admission to the United States, as well as third-country nationals, with a valid visa or other travel authorization 1) issued by the U.S. government may be transported to the United States from Cuba

1 )This includes individuals eligible to enter the United States under the Visa Waiver Program (VWP), as administered through the Electronic System for Travel Authoriza

https://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/Programs/Documents/guidance_cuba_travel.pdf

https://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/Programs/Documents/cuba_faqs_new.pdf

Hej alla
Ska åka från CUN till HAV.
Tydligen så kan man köpa visum på CUN flygplats så det verkar vara löst.
Det står dock att alla som ska in i Kuba måste ha en reseförsäkring numera. Antingen så får man köpa den i CUN eller när man landar i HAV eller ha en sen innan.
Jag har ingen reseförsäkring via min hemförsäkring, men tänkte mer på AMEX Platinum och Nordea Gold om man köpt flygbiljetten via dom ingår reseförsäkring och isåf är denna godtagbar för kubanerna?

PS
Dom är ju inte så sugna på Amex eller något amerikanskt, kunde tex inte betala mitt hotell med Amex trotts att det är med en stor kedja ( Melia )

Toppen