Senaste nytt

Visum Thailand - Returbiljett ÖVER 60 dagar bort.

Hej!

Den 1:a december 2017 åker jag till Bangkok och jag har en returbiljett den första mars 2018. Låt oss anta att min resa är 90 dagar lång.

Jag trodde att Visum var utformade till 90-dagar men jag ser nu att single entry och multple entry var 60 dagar.

1) Om jag skaffar ett single entry visum som är 60 dagar långt - men min returbiljett (som kanske efterfrågas) är 30 dagar därpå, portas jag då vid immigration?

Jag hade nämligen tänkt att förlänga på immigration office i Bangkok. Om jag förstår det korrekt så kan jag förlänga mitt 60-dagars visum med 30-dagar extra - vet ni om jag är rätt ute här?

2) Om jag skaffar ett single entry visum som är 60 dagar och redan nu köper en tur & returbiljett till ett grannland vid dag ~55 - tror ni den gesten förstås och tillåts vid immigration, eller kommer de inte anse att det är fullgott? Jag får ju som bekant 30 dagar till om jag kommer tillbaka till Thailand via flyg.

3) Övrig fråga. Är det ett krav att man kan uppvisa en returbiljett inom visumtiden?

4) Följdfråga. Är det ett krav när jag ansöker om visum att jag ska kunna framställa en returbiljett INOM visumdagarna (60) eller kan man här köpa mitt resonemang att jag enligt (1) gör ett tillägg på 30 dagar i Bangkok utöver ansökta 60 dagar.

• Gilla
Reactions: Gus
Det bästa är nog att ringa ambassaden i stockholm eller konsulatet i göteborg så att du får helt korrekt svar, det blir ju lätt att det blir fel tolkat , noterade dock att du är borta i 91 dagar men flyger du den 1/3 från bangkok så checkar du väl in före kl 24.00 den 28/2, det kostar väl inte så mycket för 1 dag extra men är aldrig bra att ha i registret.
Dock så är det väl så att det räcker med en förlängning med 30 dgr i thailand, sen innebär väl singel entry att du bara får komma in en gång på det visumet (annars multipel ).

Du har nog tänkt rätt men ring för att få ett helt korrekt svar.

Hvis du har billet ud af Thailand ved dag 55 er det inget problem. Men du skal nok fremvise den allerede ved check-in

När jag var ung hade jag anledning att besöka den svenska ambassaden i Bangkok. När jag väntade roade jag mig med att läsa de krav Sverige ställer på besökare från Thailand. Det var mycket dokumentation som behövdes, med det jag framför allt kommer ihåg var att den sökande måste ha klara visum och bokade flygbiljetter för alla länder som den sökande skulle besöka efter Sverige. Min egen resa hade ju varit närmast omöjlig med de villkoren.

Jag hittade det här när jag googlade lite Tourist Visa

För single entry står det

5. Copy of reservation of airline tickets, showing arrival and departure dates for Thailand.

Om thailändarna tolkar det lika strikt som vi gör, så skulle du behöva en tur och retur till ett annat land där du kan stanna i 30 dagar. Strikt så skulle returen behöva ansluta till din hemresa.

Listan på dokumentation för multiple entry ser ut så här

1. A completed and signed visa application form Click here to download (Completed and signed by the applicant) Children must have their own visa application and the parent(s) or legal guardian(s) must sign the form on the child's behalf.
2. An original passport valid for at least 9 months and containing at least TWO completed empty visa pages.
3. Copy of passport. on A4 paper size. Do not cut or alter the copy. The page with your face and information on it.
4. Two photographs, size 3.5cm. x 4.5cm. and front view, MUST be taken within the last 6 months and MUST NOT be your homemade photographs
5. A bank statements showing deposit account (CASH ONLY) with an amount of atleast 57 000 SEK (200 000 baht) in the past 6 months.
6. An employment certificate in English from an employer mentions the applicant's job position, salary, purpose of visiting Thailand, and the date when the applicant is expected to return to work. For self-employed, Please submit business license or business regirstration indicating the applicant's name. For a student, please submit an original certificate of student status in English from the school, college, or university. In case of unemployment you are not eligible to apply for this visa.
7. A copy of hotel/Accommodation reservation in Thailand. (showing your name, date of arrival and departure and full address of hotel reservation) OR if the applicant stays at a friend's house, please submit a letter of invitation, a copy of friend's ID card or passport and a copy of house registration or leasing contract.
8. A copy of a reservation of airline tickets, showing arrival and departure dates for Thailand.
(Please make an extra copies for each visa application if you reservation ticket having differens name on the same ticket, the embassy does not provide photocopying, printing, fax or e-mail services. Please check your arrival date to thailand is within 6 months the day you apply for visa. The validity of your visa is 6 months from the day you apply)
9. For EU citizens (except Swedish citiazens) a copy of personbevis and a copy of a valid Swedish visa/residence permit (Uppehållstillstånd) Swedish visa/residence permit must be valid during the period of travelling and returning to Sweden.

En återbetalningsbar biljett Bangkok-Kuala Lumpur kanske?

Det är inte så noga när det gäller Thailand.
På konsulatet i Göteborg bryr dom sig enbart om att du verkligen har har en flygbiljett.
Om dom nu lyckas räkna fram att du är borta i 90 dagar och skulle ställa frågan så är det bara att säga att man ska till Malaysia en sväng också.

För nästan 2 år sen fick jag hastigt avbryta min semester och köpte en Tur och retur biljett och åkte hem.
En vecka senare åkte jag tillbaka och det ifrågasattes inte direkt när jag checkade in på Arlanda (åkte med Austrian)
Passkontrollanten i Bangkok tittade oerhört förvånat på mig och frågade när jag skulle åka hem. Tre och en halv vecka svarade jag.
Med andra ord så behövde jag aldrig visa något, trots det så hade jag haft dokumentation att visa upp.

Last edited:
Det där har ju ingen relevans för Alex situation. Andra gången du kom dit så skulle du vara där mindre än trettio dagar, och behövde inget visum. Men du fick ändå frågan, så något måste ha kommit upp när immigration skannade ditt pass.

Det är ambassaden som beslutar om visum. De kanske missar att dokumenten inte helt uppfyller kraven, eller kanske bestämmer sig för att vara snälla.

Thailändska myndigheter är ju inte ovetande om att det är många västerlänningar som bor och arbetar i Thailand i åratal på turistvisum

Last edited:
Inte för att det egentligen är värt så mycket men jag har aldrig behövt visa "dokumentation" på hemresa eller ens fått någon som helst fråga kring detta. Sen kan de ju haft bokningsuppgifterna tillgängliga och insett att det inte fanns några konstigheter, vad vet jag.

Toppen