Senaste nytt

Visum/eTA Kenya samt tips sevärdheter i Nairobi

Gus

Medlem
Har en bonusresa med Kenya Airways till Madagaskar som jag finslipar, önskar att åka in till Nairobi mellan flygplansbyten både på utresan och hemresan.

Har jag förstått det rätt att det eTA som man ska ansöka om online endast ger rätt till ett (1) inträde i landet? Hur gör jag om jag vill besöka Nairobi även på vägen hem från Madagaskar? Kan jag ansöka om eTA två gånger och använda det vid varsin resa?

Tar gärna emot tips om ni känner till någon bra arrangör som kan ta oss till Nairobi nationalpark, med upphämtning på flygplatsen. Även andra tips rörande Nairobi tas emot.

@John Mack @pep @Niclas Persson @nissefalk

Jag ringde ambassaden och fick prata med en kille. Killen sa att jag kunde meddela passkontrollen i Nairobi att jag vill ha ett double entry eTA så kunde de fixa det. Det låter lite väl enkelt men det kanske är så det går till?

Killen lät väldigt säker på sin sak och om jag förstod honom rätt så fungerar det på det här sättet fram till Kenya har tagit fram ett double entry eTA som man kan ansöka om online.

Följer, kommer ha 23 timmar o 40 min layover där om några månader
Jag åker först i september så du får gärna ge feedback här efter din resa :). Vill du också till Nairobi Nationalpark? Hade vi haft mer tid så hade vi gärna bott på Giraffe Manor https://www.thesafaricollection.com/properties/giraffe-manor/

OT men bjuder på en anekdot från min förra resa till Nairobi. Stod i passkön på CPH och hörde någon prata om visum. En tanke slog mig att visumreglerna kanske ändrats sedan sist när visa-on-arrival gällde. Lätt panik när en googling visade att jag måste ansöka om eTA. Gjorde en mycket snabb ansökan på telefonen och lyckades genomföra betalningen precis innan flyget taxade ut. Nattflyg med en mellanlandning i Addis och därför var ansökan givetsvis inte behandlad på morgonen. Fyra timmar nervös väntan i ett land dit jag heller inte hade visum men noga koll på vilka flighter jag kunde ta vidare i regionen för att vänta in min ansökan. Fem minuter innan boarding kom däremot ett mail om godkänt visum så all oro och stress var helt obefogad.

OT men bjuder på en anekdot från min förra resa till Nairobi. Stod i passkön på CPH och hörde någon prata om visum. En tanke slog mig att visumreglerna kanske ändrats sedan sist när visa-on-arrival gällde. Lätt panik när en googling visade att jag måste ansöka om eTA. Gjorde en mycket snabb ansökan på telefonen och lyckades genomföra betalningen precis innan flyget taxade ut. Nattflyg med en mellanlandning i Addis och därför var ansökan givetsvis inte behandlad på morgonen. Fyra timmar nervös väntan i ett land dit jag heller inte hade visum men noga koll på vilka flighter jag kunde ta vidare i regionen för att vänta in min ansökan. Fem minuter innan boarding kom däremot ett mail om godkänt visum så all oro och stress var helt obefogad.
Härligt att det löste sig! :) Om det var eTA du ansökte om så måste det har varit nyligen du besökte Kenya?

Har du några tips? På restauranger eller dylikt? Helst gärna i samma stuk som Joe's beerhouse i Windhoek (Namibia) och Bull & Bush i Gaborone (Botswana).

Jag hade ett stop i Nairobi under 18 timmar för någon vecka sen. Bokade en guide (Sojourn Safari) som tog mig till Nairobi National Park och en rundtur i stan med lokal mat och dryck. Loungen på flygplatsen är hyfsad (finns två, den större är bättre), för att vara i Afrika. Loungepersonal är hjälpsam om du ligger på. Bokade om mig från KA till BA för att jag skulle komma hem snabbare.

• Love
Reactions: Gus
@Gus @nixa , När jag åkte till Kenya så körde vi alltid med visa on arrival, tror inte eta fanns då (över 10 år sedan sist). Det borde ju gå att använda i multiple-entry-fallet om inget av de andra tipsen ni fått fungerar..

Edit: Fast nu ser jag att man måste ha eTA alldeles oavsett, så då hittade jag nog gammal info...

Last edited:
  • Gilla
Jag hade ett stop i Nairobi under 18 timmar för någon vecka sen. Bokade en guide (Sojourn Safari) som tog mig till Nairobi National Park och en rundtur i stan med lokal mat och dryck. Loungen på flygplatsen är hyfsad (finns två, den större är bättre), för att vara i Afrika. Loungepersonal är hjälpsam om du ligger på. Bokade om mig från KA till BA för att jag skulle komma hem snabbare.
Härligt! Precis lika länge som vi har i landet. Var du där under dagen och hade inget hotell? Hur fyllde du då i på eTA? Man måste tydligen fylla i hotellinformation där.

Bra tips med Safari. Ska kontakta det bolaget. Var du nöjd med restaurangen och kan dela med dig? Vi har kanske bara 1 måltid i landet och skulle gärna vilja att den blir minnesvärd. Gärna om man kan äta lokala djur såsom zebra etc. (Kall och god öl är ett stort plus).

Härligt att det löste sig! :) Om det var eTA du ansökte om så måste det har varit nyligen du besökte Kenya?

Har du några tips? På restauranger eller dylikt? Helst gärna i samma stuk som Joe's beerhouse i Windhoek (Namibia) och Bull & Bush i Gaborone (Botswana).
Sorry, det var eVisa jag använde.

Var på en oerhört oinspirerad konferensresa. Hann med några restaurangbesök men de var av mycket lokal karaktär med hög ljudvolym, grillad get och flödande guiness på flaska.

Mitt främsta tips är att besöka Sandstorm och köpa någon fin väska. https://sandstormkenya.com/

• Gilla
Toppen